نسخه چاپی

نشست مشترك خبری روحانی با علی اف

عکس خبري -نشست مشترک خبري روحاني با علي اف

رئیس‌جمهور در دیدار با علی‌اف با بیان اینكه تغییر مرزهای جغرافیایی در منطقه از نظر ما قابل قبول نیست گفت: همه باید تلاش كنیم مسائلی نظیر قره باغ بصورت سیاسی و صلح آمیز حل و فصل شود.

به گزارش نما ، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری رؤسای جمهوری ایران و آذربایجان ظهر امروز(چهارشنبه) پس از انجام مذاکرات مشترک و امضای ۴ سند همکاری میان دو کشور به تشریح نتایج و دستاوردهای این مذاکرات پرداختند.
حسن روحانی ضمن تشکر از رییس‌جمهوری آذربایجان برای سفر به ایران، گفت: برای اولین‌بار با رییس‌جمهوری آذربایجان در حاشیه اجلاس داووس دیدار و گفت‌وگو داشتیم و در آن دیدار تصمیمات مهمی را اتخاذ کردیم و امروز نیز در مذاکرات مشترک که در جلسه عمومی و خصوصی انجام شد، همه مسائل مورد علاقه دو کشور را مرور کردیم.
رییس جمهوری با بیان اینکه امروز در شرایطی هستیم که هیچ مانعی برای توسعه روابط بین دو کشور وجود ندارد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان دو کشور همسایه، برادر، دوست و هم‌مذهب هستند و روابط صمیمی این دو کشور به نفع دو ملت و ثبات و توسعه در منطقه خواهد بود.
روحانی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته میان مقامات دو کشور، ادامه داد: ما در زمینه مسائل اقتصادی بویژه در حوزه‌های انرژی، گاز، پتروشیمی، آب و برق و همکاری‌های فنی بین دو کشور با یکدیگر اشتراک ‌نظر داریم و علاوه بر توافقاتی که تا امروز بین دو کشور ایجاد شده، امروز رؤسای دو کشور در مذاکرات خود زمینه روابط بسیار توسعه‌یافته آینده را ترسیم کردند.
رییس جمهوری با اشاره به مذاکرات بین مقامات دو کشور در زمینه‌های مختلف، خاطرنشان کرد: در مذاکرات امروز قرار شد تسهیلات لازم برای رفت و آمد مردم دو کشور فراهم شود.
روحانی اظهار کرد: هر دو کشور در زمینه مسائل مذهبی و اسلامی، نظر واحد داشتند که افراطی‌گری به نام اسلام یک خطر برای منطقه است و برای ثبات منطقه راهی جز اعتدال و مبارزه با افراط و تروریسم نداریم.
رییس‌جمهوری با اشاره به مذاکرات صورت گرفته بین دو کشور در زمینه رژیم حقوقی دریای خزر نیز گفت: ما در این زمینه با هم گفت‌وگو کردیم و هر دو طرف بر این اعتقاد هستیم که برای دستیابی به توافق نهایی در این زمینه راه درازی پیش رو نداریم.
روحانی ادامه داد: دو کشور در زمینه مسائل بین‌المللی و همکاری‌هایی که باید انجام دهیم، نظرات مشترکی داریم و رییس‌جمهور آذربایجان در این مذاکرات بر حقوق حقه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تاکید داشتند.
رییس جمهوری همچنین اظهار کرد: ما با همه وجود برای حل مشکلات منطقه از جمله مساله قره‌باغ آماده هستیم تا این موضوع در چارچوب مقررات بین‌المللی و عدالت حل و فصل شود.
روحانی با بیان اینکه تغییر مرزهای جغرافیایی در منطقه از نظر ما قابل قبول نیست، افزود: ما همه باید تلاش کنیم که اینگونه اختلافات بصورت سیاسی و صلح‌آمیز به حل و فصل نهایی برسد.
رییس جمهوری همچنین با تشکر از دعوت رییس‌جمهوری آذربایجان از وی جهت سفر به کشورش، گفت: از دعوت رئیس‌جمهور آذربایجان جهت سفر به باکو استقبال می‌کنیم و ان‌شاءالله در یک فرصت مناسب از کشور دوست و بردار دیدار خواهیم کرد .
روحانی در پایان سخنان خود اظهار کرد: برای ملت ایران و آذربایجان آروزی توسعه، سعادت و آبادانی هرچه بیشتر دارم.
رییس جمهوری آذریایجان نیز با تاکید بر لزوم حفظ تمامیت ارضی آذربایجان گفت موضعگیری ایران در این خصوص به عدالت و انصاف نزدیک تر است و من از این موضوع تشکر می کنم.
علی اف با اشاره به گفتگوهایی که با رییس جمهوری ایران داشت گفت در این دیدار در خصوص مسائل اقتصادی زمینه های مشترک سرمایه گذاری و درباره همکاری در خصوص مسائل انرژی گفتگو کردیم.
رییس جمهوری آذربایجان گفت: قراردادهایی که امروز در زمینه انرژی به امضا رسید همکاری های دو کشور را در زمینه های مختلف تقویت خواهد کرد. در زمینه نفت و گاز ظرفیت های زیادی موجود است و نیز درباره مسائل دفاعی به دنبال مسائل مشترک هستیم و در خصوص همکاری های علمی و فناورانه هم به دنبال راهکارهای توسعه همکاری میان دو کشور هستیم
علی اف با تاکید براینکه پیوندهای تاریخی برای مردم ما بسیار اهمیت دارد گفت: علاوه بر این ها همکاری در خصوص مسائل فرهنگی نیز از اهمیت خاصی برخودار است چرا که مردم دو کشور سالها در کنار هم زندگی مسالمت آمیز داشته اند و پیوندهای عمیقی ملت های دو کشور را به یکدیرگ متصل می کند که بر روی این پیوندها روابط ایران و آذربایجان شکل گرفته است.
رییس جمهوری آذربایجان تاکید کرد تلاش ما براین است روابط دو کشور را به بالاترین سطح ممکن ارتقاء دهیم.

۱۳۹۳/۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...