نسخه چاپی

افزایش تحریمها موجب توسعه خودكفایی صنایع دفاعی و نظامی شد

عکس خبري -افزايش تحريمها موجب توسعه خودکفايي صنايع دفاعي و نظامي شد

سامانه های موشكی یا زهرا (س) و مرصاد، رادار پدافندی ثامن و مطلع توسط جهاد خودكفایی نیروی زمینی ارتش طی سال گذشته به بهره برداری و تولید انبوه رسیدند.

به گزارش نما ، امیر سرتیپ دوم ستاد ˈعلی جهانشاهیˈ در نشست خبری در مشهد گفت: دشمنان تصور می کردند با اعمال تحریمها می توانند جلوی پیشرفت نظام را بگیرند ولی این تحریمها موجب شد با تکیه بر توان نخبگان و متخصصان نیروهای مسلح و جوان و دانشگاهی شاهد تولیدات خوبی در زمینه صنایع دفاعی باشیم.

وی اظهار داشت: با تعامل با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی طرحهای تحقیقاتی و دفاعی ارایه شده دانشجویان در خصوص تولیدات نظامی بعد از بررسی به بخش تحقیقات ارتش ارسال و در صورت تصویب نهایی به مرحله انبوه می رسد.

فرمانده قرارگاه منطقه ای نیروی زمینی ارتش در شمال شرق کشور اضافه کرد: ۱۱۰ طرح و پروژه از دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی طی سال گذشته به مرکز تحقیقات این قرارگاه جذب شد و که از این تعداد ۳۵ طرح تصویب و پنج طرح به تولید نهایی و تجاری سازی رسیده است.

وی از جمله این طرحها را سیستم های طرح تیر الکترونیکی و پایدار سازی نشانه روی خودکار خمپاره انداز ها، طراحی پهباد برد بلند و کوتاه، راست انداز ۱۰۷و استفاده از گیاهان دارویی در صنعت دفاعی ذکر کرد.

وی گفت: ارتش به توانمندی های بالایی در زمینه تولید و نگهداری تجهیزات نظامی دست یافته که مهمترین آنها طی پارسال می توان به آخرین نسل تانک ذوالفقار و صمصام ایران، خودروی ذوالجناح، نخستین خودرو ۱۰ در ۱۰ تاکتیکی، سلاح تک تیرانداز ۵/۱۴ میلی متری با برد سه کیلومتر، خودروی فوق سبک تاکتیکی رنجر و تاکتیکی نینوا، بالگردهای شنوک ، ۲۰۹ و ۲۱۴ اشاره کرد.

امیر جهانشاهی گفت: همچنین سامانه های موشکی یا زهرا (س) و مرصاد، رادار پدافندی ثامن و مطلع توسط جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش طی سال گذشته به بهره برداری و تولید انبوه رسیدند.

وی اضافه کرد: امروز یگانهای ارتش در شمال شرق کشور با بهره گیری از تجربیات دفاع مقدس و برخورداری از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و رزمایش های مختلف در آمادگی کامل برای دفاع از سرحدات کشور قرار دارد.

وی گفت: در راستای طرحهای ابلاغی تمرینهای لازم برای افزایش آمادگی یگانها و شناسایی تحرکات دشمنان و نیروهای بیگانه در محورهای مورد تهدید در منطقه شمال شرق انجام می شود و با همراهی سایر نیروهای مسلح با هر گونه تحرک احتمالی دشمنان با قاطعیت و بدون اغماض برخورد می شود.

فرمانده قرارگاه منطقه ای نیروی زمینی ارتش در شمال شرق کشور گفت: به رغم پیگیری های متعدد یادواره سراسری شهید صیاد شیرازی به دلیل مشکل اعتباری طی سنوات گذشته برگزار نشد.

امیر جهانشاهی گفت: با موافقت استاندار سابق خراسان رضوی قرار شده بود مبلغ یک میلیارد ریال برای برگزاری این یادواره طی سال گذشته تخصیص یابد که این میزان هنوز محقق نشده و استاندار جدید این استان اعلام آمادگی کرد از اعتبارات فرهنگی استان مبلغی بدین منظور تخصیص دهد.

وی تاکید کرد: باید یادواره شهید صیاد شیرازی به عنوان یک افتخار و قهرمان ملی با شکوه هر چه بیشتر برگزار شود.

وی گفت: همزمان با ۲۹ فروردین ماه روز ارتش جمهوری اسلامی رژه نیروهای مسلح در ۱۵ نقطه شمال شرق کشور شامل استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی ، سمنان، گلستان و مازندران برگزار می شود.

فرمانده ارشد ارتش در شمال شرق کشور گفت: این آیین در مشهد در میدان ۱۵ خرداد و در سایر شهرستانهای خراسان رضوی هم در تربت جام ، تربت حیدریه، قوچان و سرخس برگزار خواهد شد.

وی سایر برنامه های هفته بزرگداشت ارتش (۲۱ فروردین سالروز شهادت شهید صیاد شیرازی تا ۲۹ فروردین ماه) در منطقه شمال شرق و از جمله استان خراسان رضوی را غبار روبی و عطر افشانی مزار شهدا، تکریم ایثارگران دوران دفاع مقدس، دیدار با تولیت آستان قدس رضوی و خانواده معظم شهدا و جانبازان و غیره دیگر این برنامه ها برشمرد.

وی با انتقاد از حاتمی کیا کارگردان فیلم ˈچه مثل چمرانˈ به دلیل توجه ناکافی به نقش تاثیر گذار ارتش در این فیلم گفت: یگانها و فرماندهان ارتش و از جمله شهید صیاد شیرازی نقش بسیار مهمی در منطقه عملیاتی شمال غرب و غرب کشور در دفاع مقدس داشتند ولی در این فیلم به این مساله پرداخته نشده است.

۱۳۹۳/۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...