نسخه چاپی

اخبار ویژه روزنامه های یكشنبه

استارت زودهنگام برای انتخابات مجلس 2 سال بعد،دستور ویژه به ابتكار برای حفاظت از گوزن زرد ایرانی،«امیر میرزایی حكمتی» از اعدام رهایی یافت،كارتر:با حمله نظامی به ایران مخالفم حتی اگر سلاح اتمی بسازد،برادر شهید كهف الشهدا در راه سازمان ملل و ...از جمله خبر ویژه های برخی روزنامه های یكشنبه هستند كه اینجا میخوانید.

*کیهان

بزک‌های روزنامه دولت برای شیطانی که آدم نمی‌شود

کمتر از دو ماه پس از هشدار رهبر معظم انقلاب در جمع مردم آذربایجان مبنی بر بزک کردن چهره جنایتکار آمریکا توسط برخی داخلی‌ها، روزنامه دولتی ایران گفت‌وگوی تفصیلی با سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه آمریکا را در صفحه اول خود منتشر کرد.به گزارش رجانیوز، این روزنامه در صفحه اول روز شنبه 23 فروردین 1393 با انتشار عکس آلن ایر، به نقل از وی نوشت: «تیرماه با ایران به توافق می‌رسیم.» نکته جالب آن که به فاصله چند ساعت بعد، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا با انتشار مطلبی در صفحه فیس‌بوک خود، با تکذیب تیتر روزنامه ایران نوشت: «تیترش درست نیست. من هیچ‌وقت نگفتم که تیرماه با ایران به توافق می‌رسیم.»!

این اقدام در حالی صورت گرفته است که رفتارهای کینه‌توزانه آمریکا در قبال ایران طی ماه‌های گذشته و به ویژه بعد از توافق ژنو روند صعودی گرفته و مشخص نیست روزنامه ایران با چه هدفی بخشی از صفحه اول روزنامه خود را به گفت‌وگو با آلن ایر آن هم با یک تیتر تحریف شده اختصاص داده است؟از طرف دیگر توجه به برخی از محورهای اظهارات تحقیرآمیز آلن ایر در گفت‌وگو با روزنامه دولتی ایران نشان می‌دهد، تا چه حد این اقدام روزنامه ایران، ناشیانه، ذلت‌آمیز و مغایر با امنیت ملی است. به عنوان مثال سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا در بخشی از این گفت‌وگو ضمن تاکید بر عدم حق غنی‌سازی ایران در گام نهایی مذاکرات، به تایید اظهارات محمود سریع‌القلم درباره جمع‌کردن سیاست خارجی از کف خیابان پرداخته و می‌گوید: «تعجب‌آور نیست اگر وارد جزئیات مذاکرات نمی‌شوم، چون رسانه‌ای نمی‌شود مذاکره کرد (یا به قول یک سیاستمدار ایرانی، مسئله هسته‌ای کف خیابان حل نمی‌شود). همان طور که قبلا عرض شد، اعتقاد راسخ ما این است که هیچ کشور، از جمله ایران، طبق ان.پی.تی. به اصطلاح حق غنی‌سازی ندارد.»

آلن ایر در پایان نیز آب پاکی را بر دست خوش‌بینان به مذاکرات با آمریکا ریخته و تاکید می‌کند حتی اگر مسئله هسته‌ای حل شود مشکلات اساسی بین ایران و آمریکا سر جایش باقی می‌ماند: «ریشه‌کن کردن ریشه‌های عمیق این اختلافات فیمابین، کار آسانی نیست. حتی اگر این مسئله هسته‌ای حل شود، اختلاف جدی بین ایران و آمریکا سر جای خودش باقی می‌ماند.»

شیطان در واشنگتن است مصاحبه مدیرمسئول کیهان با اشپیگل

گزارشگر مجله آلمانی اشپیگل پس از گفت‌وگو با مدیر مسئول کیهان نوشت: تفسیرهای شریعتمداری که مانند بتن است، زلزله ایجاد می‌کند. او می‌گوید هرگز با جنایتکاران و دزدان آمریکایی به توافق نخواهیم رسید.سوزان کولیبل در گزارش خود می‌نویسد: شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه «کیهان» است. روی کارت ویزیت‌اش نوشته «نماینده رهبری» و واقعاً هم آیت‌الله خامنه‌ای شخصاً او را به مدیر مسئولی روزنامه اصولگرای کیهان برگمارده است. کیهان را تیغ برنده دستگاه امنیتی می‌دانند.(!) وی می‌افزاید: این عضو پرنفوذ رسانه‌ای، طرف مقابل‌اش را با نگاهی تیز میخکوب می‌کند. دفترش در طبقه دوم ساختمان ساده‌ای در مرکز تهران قرار دارد. روی دیوارهای اتاق آیاتی از قرآن در قاب‌های طلایی نقش بسته و عکس‌های آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای بر دیوار نصب شده‌اند. شریعتمداری می‌گوید به هیچ وجه نباید با آمریکا توافقی در مورد توقف غنی‌سازی امضا می‌شد. صدای وی نرم است. با ادب چای و میوه تعارف می‌کند. اما حرف‌هایی که می‌زند و می‌نویسد مانند بتن است. هرکس برای لحظه‌ای بکوشد به دنیا از دریچه چشم این پاسدار انقلاب نگاه کند، حدس می‌زند که راه رسیدن به توافق چه مسیر سنگلاخی می‌تواند باشد.

اشپیگل تفسیرهای مدیر مسئول کیهان را به زمین لرزه تشبیه کرد و نوشت: برای نمونه وقتی او بحرین را بخشی از سرزمین ایران اعلام کرد، زلزله سیاسی به پا شد.در ادامه این گزارش آمده است: شریعتمداری شق و رق روی یک صندلی نشسته و با اعتماد به نفس می‌گوید «شیطان در واشنگتن است.» اینکه اینقدر از آمریکا بد می‌گوید تا حدی زیادی به علت نقش آمریکا در تاریخ ایران و نیز تجربه‌های شخصی شریعتمداری است. شریعتمداری بدی‌های غرب را ردیف می‌کند؛ «چگونه آمریکا در سال 1953 کمک کرد که دولت منتخب ایران را سرنگون کنند، چرا که نفت ایران را ملی کرده بود. چگونه آمریکا سفارت خود را در تهران به مرکز جاسوسی بدل ساخت و از صدام در طول جنگ هشت ساله عراق علیه ایران حمایت کرد و در آخر همه اینها از «ظلم تحریم‌ها» انتقاد می‌کند.

اشپیگل خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب، شریعتمداری قصد داشت که پزشک شود. بعد دادگاهی در حکومت شاه که مورد حمایت آمریکا بود، او را به حبس طولانی مدت محکوم کرد، زیرا در خفا از آیت‌الله خمینی پشتیبانی کرده بوده است. در ساواک، شریعتمداری 27 ساله را شکنجه کردند و دندان‌هایش را شکستند.در ادامه این مطلب آمده است: «اینکه آیا رهبر انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای واقعاً افکار افراطی شریعتمداری را تأیید می‌کند یا نه راز هر دو باقی می‌ماند. در هر حال آیت‌الله خامنه‌ای تاکنون این امکان را ایجاد کرده که رئیس کیهان آزادی عمل داشته باشد، حتی وقتی او در جریان مذاکرات با آمریکا بی‌وقفه در روزنامه‌اش می‌نویسد که ابرقدرت آمریکا در هر صورت به زودی کارش به آخر می‌رسد، در حالی که انقلاب اسلامی در جهان گسترش می‌یابد و اینکه ایران «هرگز با جنایتکاران و دزدان» به توافق نمی‌رسد.»

در پایان این گزارش آمده است: آگاهان در نظام سیاسی ایران می‌گویند همه این‌ها جزء حساب‌های راهبردی، آیت‌الله خامنه‌ای است. این افراد برآنند که آیت‌الله خامنه‌ای گرچه اجازه می‌دهد که دولت با غرب مذاکره کند، بدین منظور است که ببینیم آیا موفقیتی کسب خواهد کرد یا نه. اما اگر در پایان مذاکرات ناکام بماند، پس نویسنده انقلاب شریعتمداری حق داشته است.

حتی جانشین اوباما هم نمی‌تواند ضعف جهانی آمریکا را جبران کند

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی خاطر نشان کرد نفوذ آمریکا در جهان هر روز رو به کاهش می‌رود و آمریکا علی‌الدوام دوستان خود را از دست می‌دهد.فایننشال‌تایمز خاطر نشان کرد: دیگر بر هیچ‌کس پوشیده نیست که از نفوذ آمریکا در دنیا کاسته شده است. اوباما سال 2008 در جمع گروهی از آلمانی‌ها تعهد داد که سیاست تازه‌ای را در برابر تحولات جهان در پیش بگیرد که به موجب آن شاهد تشکیل دنیای جدیدی باشیم. وی برای رسیدن به این هدف حتی از شنود مکالمه‌های تلفنی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان توسط نهادهای امنیتی آمریکایی دریغ نکرد و نه تنها او بلکه همه رهبران و مسئولان اروپایی را زیر نظر قرار داد. نتیجه روشن چنین رویکردی کاهش جایگاه سیاسی آمریکا در عرصه‌های مختلف بین‌المللی است.

این روزنامه تصریح کرد: تازه‌ترین چالشی که سیاست خارجی آمریکا با آن مواجه شده توقف مذاکرات صلح عربی- اسرائیلی در هفته گذشته بود. شاید هنوز عملا این مذاکرات شکست نخورده باشد اما به روشنی نشان داد که 12 بار سفر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به خاورمیانه عملا هیچ ثمری در بر نداشته است.فایننشال‌تایمز ادامه می‌دهد در حالی که در گذشته ایالات متحده آمریکا نقش موفقی را در سیاست خارجی خود ایفا کرد و توانست دوستان بسیاری را در جهان برای خود دست و پا کند و این مسئله به تقویت جایگاه بین‌المللی‌اش کمک کرد اما اکنون به نظر می‌رسد که واشنگتن روز به روز در حال از دست دادن دوستانش است و این مسئله سبب شده تا جایگاه بین‌المللی آن نیز تضعیف شود.

این روزنامه یادآور شد: در ماه مارس گذشته زمانی که باراک اوباما برای نخستین‌بار در قامت رئیس‌جمهور قدم به خاک بروکسل، پایتخت بلژیک گذاشت تلاش تازه‌ای را برای یکپارچه کردن اروپایی‌ها در برابر طرح ولادیمیر پوتین بر سر انضمام شبه جزیره کریمه به خاک روسیه آغاز کرد. او در حالی در برابر دوستان خوب آمریکا سخنرانی می‌کرد که هیچ کدام با تشویق خود صحبت‌های او را قطع نکردند. کما این که عملا نیز نتوانست آلمان و بریتانیا را راضی کند که رویکردی شدید در قبال روسیه اتخاذ کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: حتی عربستان که برای دهه‌ها دوست بلامنازع آمریکا درخاورمیانه بود به تدریج درصدد دور شدن از آمریکا است چرا که احساس می‌کند آمریکا نقش رهبری خود را در خاورمیانه از دست داده است. همچنین هند که احساس می‌کند آمریکا در برابر طرح پوتین برای انضمام شبه جزیره کریمه به خاک روسیه متحمل شکست شده است و ترکیه که نمی‌تواند خشم خود را از آمریکا بر سر سوریه پنهان کند. حتی پاکستان نیز آن‌قدر برای آمریکا اهمیت قائل نیست که به هشدارهایش گوش دهد. در همین رابطه لغو سفر دیلما روسیف، رئیس‌جمهور برزیل به واشنگتن در اعتراض به شنود تلفنی او توسط سازمان‌های امنیتی آمریکا را نیز باید مورد توجه قرار داد.این روزنامه در پایان نوشت: دنیا به سمت تشکیل قدرت‌های قوی منطقه‌ای متمایل شده است و اوباما نیز توانایی توقف این رویکرد را ندارد. حتی از این فراتر می‌توان گفت که جانشین اوباما در کاخ‌سفید نیز کاری در این زمینه نمی‌تواند از پیش ببرد. در غیاب قدرت‌نمایی‌های آمریکا دنیا دچار دگرگونی‌های اساسی شده است.

آمار یارانه‌بگیران بیشتر از جمعیت کل کشور؟!

به گزارش عصر ایران، آخرین یارانه نقدی فاز اول هدفمندی، به حساب خانوارهای ایرانی واریز شد و اکنون، همه چشم‌ها به این دوخته شده است که چند درصد از مردم ایران از یارانه نقدی مرحله دوم انصراف خواهند داد. در این میان، آنچه جالب توجه است، تعداد افرادی است که یارانه دریافت می‌کنند. در آخرین مرحله یارانه نقدی که در 22 فروردین 1393 واریز شد، تعداد 77 میلیون و 527 هزار و 703 نفر یارانه نقدی 45500 تومانی دریافت کرده‌اند.طبق آخرین آمار در همین فروردین ماه، جمعیت کشور 77 میلیون و 336 هزار و 980 نفر است. بنا براین تعداد جمعیت کنونی، از تعداد یارانه‌بگیران کمتر است و بیش از کل مردم ایران، یارانه‌بگیر داریم! این در حالی است که تعدادی از مردم ایران، از همان ابتدا، برای دریافت یارانه ثبت نام نکرده‌اند.

نکته قابل تامل دیگر این که در ابتدای واریز یارانه‌ها، تعداد کسانی که متقاضی یارانه بودند، به حدود 63 میلیون و 700 هزار بالغ می‌شدند که ظرف مدت 3 سال، 14 میلیون نفر بدانها اضافه شد و این رقم از کل جمعیت کشور هم پیشی گرفت!

استارت زودهنگام برای انتخابات مجلس 2 سال بعد

خبرها از گسترش فعالیت نزدیکان دولت برای انتخابات‌های آینده دارد.به گزارش ندای انقلاب پس از تشکیل بنیاد تدبیر و امید از سوی برخی چهره‌های دولتی و برخی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم در قالب یک سازمان مردم نهاد، در اولین جلسه این بنیاد دولتی که ساختمان مرکزی آن در یکی از مناطق شمالی تهران است مصوب شده تا دفاتر استانی آن در تمامی استان‌ها دایر و عضوگیری فعال در استان‌ها و دانشگاه‌ها صورت بگیرد.

در این جلسه مقرر شده که مهمترین راهبرد کوتاه مدت بنیاد اثرگذاری فعال در انتخابات مجلس‌دهم باشد.ندای انقلاب در خبر دیگر افزود: در حالی که ماه‌هاست از رسیدگی و محاکمه مهدی هاشمی رفسنجانی از متهمان فتنه 88 خبری نیست، وی تحرکات میدانی- پنهانی خود را برای انتخابات مجلس آغاز کرده است.براساس این گزارش مدتی است وی با برخی چهره‌های افراطی و ساختارشکن اصلاح‌طلب و دانشجویی دخیل در فتنه 88 جلساتی را برگزار می‌کند.

*خراسان

دستور ويژه به ابتکار براي حفاظت از گوزن زرد ايراني
براساس ابلاغ روزهاي اخير يکي از مسئولان ارشد اجرايي کشورمان به ابتکار رييس سازمان حفاظت محيط زيست، مقرر شده مبلغ 3 ميليارد ريال از محل منابع قانون تشکيل سازمان مديريت بحران کشور، براي مقابله با بيماري ناشي از هجوم مگس (مياز) و جلوگيري از تلف شدن حيوانات وحشي به ويژه انقراض گوزن زرد ايراني در اختيار سازمان حفاظت محيط زيست قرار بگيرد.

تصميم دولت درباره مراکز زلزله نگاري پايتخت
هيئت دولت بنا به پيشنهاد نوبخت معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور مصوب کرده است مبلغ 7 ميليارد ريال اعتبار به صورت هزينه اي و تملک دارايي سرمايه اي از محل منابع ماده 10 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، براي کمک به احداث و تجهيز مراکز پيش نشانگري زلزله، ايستگاه رصدخانه و توسعه و تجهيز شبکه ها و ايستگاه هاي لرزه نگاري در اختيار موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران قرار بگيرد.

*ایران

«امیر میرزایی حکمتی» از اعدام رهایی یافت

خبر اول این که وکیل مدافع «امیر میرزایی حکمتی» از صدور حکم 10 سال حبس برای موکلش و قطعی شدن این حکم در دادگاه تجدید نظر استان تهران خبر داد.سیدمحمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران «امیر میرزایی حکمتی» را به 10 سال حبس محکوم کرد و این حکم در دادگاه تجدید نظر استان تهران قطعی شده است. وی گفت: «امیر میرزایی حکمتی» به جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم امریکا متهم بود. محمود علیزاده طباطبایی گفته است حکمتی که از سال ۲۰۱۱ در ایران به سر می‌برد، از تجدید محاکمه، محکومیت، و دوران حبس خود بی خبر بوده است. وکیل امیر حکمتی گفته است محاکمه در دسامبر گذشته در دادگاه انقلاب و بدون خبر حکمتی انجام شده و در جریان آن وی به اتهام «همکاری عملی با حکومت امریکا» مجرم شناخته شده است. نیویورک تایمز نیز به نقل از طباطبایی نوشته: «امکان این که حکمتی ظرف چند ماه آینده آزاد شود وجود دارد. بویژه اگر امریکا دست کم چند تن از زندانیان ایرانی را که در امریکا هستند آزاد کند».

پرونده شکایت زمین‌های دانشگاه علوم و تحقیقات

خبر دیگر این که وکیل دانشگاه آزاد با اشاره به شکایت فردی از این دانشگاه مبنی بر در اختیار داشتن سند زمین‌های واحد علوم و تحقیقات، گفت: در حال مذاکره با قوه قضائیه هستیم ولی بر اساس شواهد و مدارک زمین‌ها قطعاً متعلق به دانشگاه آزاد است. علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با «فارس»، گفت: دانشگاه آزاد این زمین را از بنیاد مستضعفان خریده است اما زمین از سوی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به فردی به نام «اخباری» نیز فروخته شده است. وکیل دانشگاه آزاد گفت: در حال حاضر بر اساس ماده 18 آیین دادرسی کیفری از رئیس قوه قضائیه درخواست بررسی مجدد داشته‌ایم و دانشگاه دلایل و مدارکی ارائه کرده که بر اساس آن، زمین‌ها متعلق به دانشگاه آزاد می‌شود و حکم اولیه مشکل دارد.

تحلیل یک فرمانده از بقای اسد

شنیدیم که فرمانده نیروی هوافضا با بیان اینکه امروز اقتدار ایران هزار برابر شده است، تصریح کرد: 86 کشور دنیا ایستادند و گفتند حکومت سوریه باید عوض شود و بشاراسد برود. ولی چون نظر ایران این نبود آنها شکست خوردند. به گزارش فارس، سردار امیرعلی حاجی‌زاده این سخنان را در مراسم گرامیداشت فرماندهان و 146 شهید گروه 63 توپخانه خاتم‌الانبیا عنوان کرد.

سؤالات 67 نماینده از وزیر اطلاعات

با خبر شدیم که دیدار اشتون با فتنه گران، حضور فرد ناشناس همراه علوی در کمیسیون اصل نود، حفاظت نکردن از جان دانشمندان هسته ای موضوعات اصلی سؤالات 67 نماینده از وزیر اطلاعات است. به گزارش مهر به نقل از «حسین نقوی حسینی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، حسن کامران، علیرضا زاکانی و حمید رسایی عمده این سوالات را دنبال می کنند.

بابک زنجانی با مسئولان قضایی همکاری نمی کند

خبر رسیده که پس گرفتن پول از بابک زنجانی به موضوعی تا حدودی پیچیده تبدیل شده است. با این حال «محمدعلی پورمختار»،‌ رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در این باره گفته است : «نظام پای پرونده بابک زنجانی ایستاده و در این زمینه هیچ تعارفی با وی و فرد دیگری ندارد. بنابراین قوای مجریه، مقننه و قضائیه تا نتیجه نهایی این پرونده را پیگیری خواهند کرد.»پورمختار دیروز در گفت وگو با ایرنا با بیان این که رسیدگی به پرونده بابک زنجانی همچنان ادامه دارد، افزود: «ما نمی دانیم وی چقدر پول و ملک دارد، ولی هیچ فردی هم نمی گوید که زنجانی مالی در اختیار ندارد.» عزت الله یوسفیان ملا دیگر نماینده ناظر قوه مقننه درستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز درباره آخرین روند بررسی پرونده بابک زنجانی در این ستاد گفت: برای ما هنوز محل پول‌های زنجانی مشخص نیست و وی نیز همکاری نمی کند. وی ادامه داد: مالکیت چندین شرکت هواپیمایی، هتل، مجموعه‌های گردشگری و شرکت‌های خدماتی خارج از کشور به بابک زنجانی محرز شده، اما مبلغ 2 میلیارد و 350 میلیون یورو که در اختیار وی بوده هنوز پیدا نشده است.

دعوت فعالان سیاسی برای «نه به یارانه»

دست آخر این که ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که خود و همفکرانش از مردم دعوت می‌کنند برای کمک به دولت داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند.در این بیانه آمده است: «اکنون که دولت تدبیر و امید جناب آقای دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری محترم مسأله ساماندهی مرحله جدید پرداخت یارانه‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند، از جانب خود، یاران و همگامان از عموم هموطنان دعوت می‌شود که به منظور کمک به برنامه‌های دولت برگزیده ملت و برای غلبه بر مشکلات و نابسامانی‌های اقتصادی بازمانده از دوران گذشته، در صورت نیاز نداشتن مبرم، داوطلبانه از دریافت یارانه صرفنظر نمایند.»

*جام جم

کارتر:با حمله نظامی به ایران مخالفم حتی اگر سلاح اتمی بسازد

جیمی کارتر رئیس‌جمهور پیشین آمریکا می‌گوید، موافق حمله نظامی به ایران نیست حتی اگر این کشور موفق به ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای شود.به گزارش پارسینه، کارتر که با شبکه تلویزیونی«ام‌اس‌ان‌بی‌سی» مصاحبه می‌کرد، گفت: گمان نمی‌کنم که توان نظامی اسرائیل از ١٢٠٠ مایل تجاوز کند و بتواند به ایران ضربه نظامی بزند و بازگردد. او ابراز عقیده کرد، تنها کشور دارای چنین توانی، ایالات متحده است، اما مناسب نمی‌بیند که آمریکا ایران را به دلیل دستیابی به سلاح اتمی هدف حمله نظامی قرار دهد.کارتر در پاسخ به پرسشی درباره موضع وی در صورت دستیابی ایران به جنگ افزار اتمی گفت: این امر چیزی را تغییر نمی‌دهد زیرا اسرائیل دست‌کم ٣٠٠ کلاهک اتمی بیش از ایران خواهد داشت، هیچ‌کس نمی‌داند سلاح اتمی اسرائیل چقدر است. اظهارات کارتر در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران، صلح‌آمیز است و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تا کنون انحرافی را در برنامه هسته‌ای ایران نشان نداده است.
عیادت ضرغامی از شمخانی

عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما روز گذشته از شمخانی در بیمارستان عیادت کرد. گفتنی است دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور چند روز قبل تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت.

دیدار اصلاح‌طلبان با باهنر

محمدجواد حق‌شناس، رئیس جبهه اصلاح‌طلبان با اشاره به دیدار نوروزی جمعی از اصلاح‌طلبان و محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: در این دیدار درباره اشتراکات دو جناح سیاسی بحث و تبادل نظر انجام گرفت.حق‌شناس در گفت‌و‌گو با ایرنا، اظهار کرد: این دیدار به مناسبت ایام نوروز انجام گرفت و اعتدالگرایان تاکنون دیدارهایی با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی و حجت‌الاسلام ناطق‌نوری داشته‌اند.

دلیل لغو سفر هیات پارلمانی هلند به ایران

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، دلیل لغو سفر هیات پارلمانی هلند به ایران را تشریح کرد.‌علاء‌الدین بروجردی با اشاره به لغو این سفر که قرار بود هفته گذشته انجام شود، به باشگاه خبرنگاران گفت: در دیدار اخیر با سفیر هلند به آنها گفته شد اگر هیات پارلمانی این کشور قصد ملاقات با مخالفان نظام جمهوری اسلامی و عوامل فتنه را در هرکدام از سفارتخانه‌های غربی در تهران دارد، این سفر صورت نگیرد. البته جواد هروی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و هلند گفته چنین سفری در دستور کار مجلس شورای اسلامی و این گروه دوستی قرار نداشته است.

محکومیت میرزایی حکمتی به 10 سال حبس

وکیل مدافع امیر میرزایی حکمتی از صدور حکم ده سال حبس برای موکلش و قطعی شدن این حکم در دادگاه تجدیدنظر استان خبر داد.سیدمحمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: میرزایی حکمتی به جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا علیه ایران متهم بود.به گزارش ایسنا، میرزایی حکمتی که تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی دارد، در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده بود.

*جمهوری اسلامی

* ميزان تعرض‌هاي جنسي به كودكان توسط كاهنان و كشيشان بقدري زياد است كه پاپ را وادار به عذرخواهي كرده است. پاپ فرانسيس به نام كليساي كاتوليك براي اولين بار بعد از رسيدن به اين مقام، از ضررهاي جنسي كه در طول دوره مديريت وي از سوي كاهنان و كشيشان به كودكان وارد شده است،‌ عذرخواهي و طلب آمرزش نمود. به گزارش پايگاه اليوم السابع، وي در ديدار با مسئولين دفتر بين‌المللي كودكان در واتيكان گفت: احساس مي‌كنم اين وظيفه من است كه مسئوليت تمام آزارهاي جنسي كه از كاهنان به كودكان رسيده است را بپذيرم و به طور شخصي از تعرض عليه آنان عذرخواهي كنم. در ماه گذشته پاپ اعلام كرده بود كه براي جلوگيري از وقوع چنين مسايلي كميته حمايت از كودكان در برابر تعرض‌هاي جنسي تشكيل خواهد داد. پاپ سابق واتيكان "پاپ بنديكتوس شانزدهم" نيز به طور شخصي از تعرض عليه كودكان عذرخواهي كرده بود.

* وزارت آموزش و پرورش كشور چك، با پيشنهاد مجموعه‌اي از دانش آموزان مسلمان براي برگزاري جلسه‌هاي بحث جهت آشنايي ديگر دانش آموزان با اسلام و پيامبر اكرم(ص) موافقت كرد. براساس گزارش پايگاه اسلام وطن، علاوه بر آن دانش آموزان به وسيله جلسات بحث و گفت و گو با روش‌هاي زندگي ساير مسلمانان در كشورهاي اروپايي آشنا مي‌شوند. مجموعه دانش آموزان پيشنهاد دهنده اعلام كردند كه اين طرح را به دليل عدم وجود مواد و مطالبي براي آشنايي با اسلام در ضمن دروس، پيشنهاد داده بودند. به اين شكل دانش آموزان مي‌توانند اطلاعات كافي در مورد اسلام، عقيده اسلامي و عبادت‌ها، قرآن كريم و پيامبر اكرم(ص) به دست آورند و علاوه بر آن مطالب جامع و مفيدي در مورد حجاب و برقع به آنان ارائه خواهد شد. در اين مباحث، بي‌گناهي اسلام و مسلمانان از تهمت‌هايي كه عليه آنان منتشر مي‌گردد، به دانش آموزان اثبات مي‌شود.

* ابتكار جديد دولت ژاپن براي افزايش جمعيت، توجه رسانه‌ها را جلب كرده است. دولت ژاپن پس از ناكامي تلاش‌هاي مختلف خود براي افزايش جمعيت اين كشور، به ابتكاري جديد دست زده و بودجه‌اي را به برگزاري مراسم ويژه همسريابي در كشورهاي مختلف اختصاص داده است. جمعيت ژاپن در شش دهه اخير نصف شده است. روزنامه ديلي تلگراف انگليس نوشت: شينزو آبه نخست‌وزير ژاپن اخيراً مبلغ 3 ميليون ين (29 هزار و 527 دلار) از بودجه اين كشور را براي برنامه‌هاي تشويقي افزايش جمعيت اختصاص داده است. هدف اين برنامه‌ها معكوس ساختن نرخ منفي افزايش جمعيت ژاپن است. سرعت پير شدن جمعيت ژاپن از بسياري از كشورهاي دنيا بالاتر است. در جشن‌هاي همسريابي كه توسط مقامات محلي شهرهاي مختلف ژاپن برگزار مي‌شود، دختران و پسران جوان در يك فضاي آرامش‌بخش و دوستانه با يكديگر آشنا مي‌شوند. برگزاري چنين آيين‌هايي در مناطق مختلف از جمله منطقه روستايي "كوچي" كه در حدود 500 مايلي غرب توكيو واقع است رواج زيادي يافته است.

*قدس
برادر شهید کهف الشهدا در راه سازمان ملل

مشرق: حمید ابوطالبی که به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل معرفی شده، برادر شهیدان مجید و فرید ابوطالبی است. شهید مجید ابوطالبی در سال 1361 در عملیات مسلم بن عقیل در منطقه عملیاتی سومار به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید حدود 6سال پیش در کهف الشهدا دفن شد تا اینکه در شب عرفه سال گذشته به خواب مادر آمد و گفت: «مادر من آمده‌ام. خیلی وقت است که آمده‌ام. چند سال است که آمده‌ام. اما هیچ کس دنبالم نیامد. یک اتاق گرفته‌ام و تنها زندگی می‌کنم». در پی خواب مادر شهید ابوطالبی و تماس وی با مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...، از مادر و برادر شهید نمونه ژنتیکی گرفته شده و اطلاعات به دست آمده با اطلاعات حاصل از شناسایی شهدای گمنام تطبیق داده شد. براساس بررسی‌ها مشخص شد پیکر مطهر شهید ابوطالبی جزو شهدای تفحص شده بود و با اعلام کد به معراج شهدا، روشن شد محل دفن شهید ابوطالبی کهف الشهدای ولنجک تهران است. بنابراین روز هفتم آبان ماه 1392 خانواده شهید «مجید ابوطالبی» پس از 31 سال، عزیزشان را در کهف‌الشهدای تهران در آغوش کشیدند.

تأکید بر جاسوسی از حریفان!

جهان: «آمادو» دبیرکل فدراسیون فوتبال نیجریه با بیان اینکه در صورت پیروزی برابر ایران به مرحله بعد صعود می کنیم، گفت: از هر اقدام ضروری از جمله جاسوسی از حریفان برای کسب برتری در جام جهانی فروگذار نخواهیم کرد.

توقیف 7 لنج سعودی در آبهای ایران

فرارو: حسن طولابی فرمانده یگان حفاظت منابع شیلات هرمزگان از توقیف 7 فروند لنج صیادی بیگانه متجاوز به آبهای داخلی ایران خبر داد. هر 7 فروند شناور لنج صیادی متعلق به عربستان سعودی است.

مجلس در اندیشه تشکیل وزارت ازدواج

فارس: ابراهیم نکو نماینده مردم رباط ‌کریم در مجلس شورای اسلامی از عزم نمایندگان مجلس برای تهیه طرحی جهت تشکیل وزارتخانه ازدواج خبر داد.

غیبت 25 روزه نعمت زاده در کابینه

جهان: نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت حدود 25 روز است در آلمان بسر می برد. وی که پیش از آغاز تعطیلات نوروزی به برلین رفته است، برای انجام امور درمانی همچنان در این کشور بسر می برد.

علت بازداشت یک ایرانی دیگر در امارات

جهان: پلیس امارات از دستگیری یک ایرانی و چهار شهروند امارات به جرم حمله به پلیس در شیخ‌نشین عجمان خبر داد.

اعلام آمار سفر گردشگران ایرانی به ترکیه

ایرنا: خبرها حاکی است ورود گردشگران ایرانی به ترکیه در دو ماه اول سال جاری میلادی با رشدی 5/43 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، به 190 هزار و 793 نفر رسید.

نظام درباره بابک زنجانی تعارف ندارد

الف: محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: نظام پای پرونده بابک زنجانی ایستاده و در این زمینه هیچ تعارفی با وی و فرد دیگری ندارد.

«مهارنشده» در دانشگاه تهران

قدس آنلاین: مستند «مهارنشده» در دانشکده الهیات دانشگاه تهران با سخنرانی عبدا... گنجی، مدیر مسؤول روزنامه جوان به نمایش در می آید. مستند «مهارنشده» ساخته مصطفی رضوانی، داستان ترور 2 دانشمند هسته ای ایران در نوامبر 2010 است.

۱۳۹۳/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...