نسخه چاپی

كاهش 23 درصدی صاحبخانه‌ها در سال گذشته

با توجه به فراگیر شدن ركود در بازار مسكن در سال گذشته، روند خرید و فروش خانه كاهش یافت و 336 هزار نفر معادل 23 درصد كمتر از سال 91 خانه خریدند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا میزان قراردادهای منعقد شده در سال‌های 91 و 92 نشان‌دهنده این است که در سال گذشته معاملات مسکن نسبت به سال 91 کاهش یافته است چراکه در سال 91 حدود دو میلیون و 130 هزار قرارداد مسکنی منعقد شده که این میزان در سال گذشته با کاهش 12 درصدی به یک میلیون و 870 هزار مورد رسیده است.

در سال 91 از دو میلیون و 130 هزار قرارداد مسکنی بیش از یک میلیون و 457 هزار مورد معادل 68 درصد قراردادها مربوط به معاملات خرید و فروش خانه بوده است در صورتیکه سال گذشته یک میلیون و 121 هزار معامله در زمینه خرید و فروش مسکن انجام شد که 60 درصد کل قراردادهای مسکنی بوده است.

بر این اساس در پی روند کاهشی 12 درصدی معاملات مسکن، معاملات خرید و فروش خانه هم در سال گذشته روند کاهشی داشته است به طوریکه سال گذشته 336 هزار نفر (معادل 23 درصد) کمتر از سال 91 صاحبخانه شده‌اند.

طبق آمار کمیسیون تخصصی املاک کشوری فروردین پارسال کمترین میزان خرید و فروش خانه صورت گرفت اما اردیبهشت رکورد خرید و فروش خانه شکسته شد و با بیش از 138 هزار معامله به اوج خود رسید به گونه‌ای که تعداد صاحبخانه‌ها در ماه‌های پس از آن به تعداد صاحبخانه‌ها در اریبهشت ماه نرسید.

در فصل بهار پارسال بیش از 317 هزار خانه، در فصل تابستان 257 هزار خانه، در فصل پاییز 155 هزار و در فصل زمستان 149 هزار خانه خرید و فروش شده که فصل بهار بیشترین و فصل پاییز کمترین میزان خرید و فروش‌ها را به خود اختصاص داده است.

در صورتیکه در اکثر موارد فصل تابستان بیشترین میزان خرید و فروش خانه را به خود اختصاص می دهد اما تابستان سال گذشته که همزمان با آغاز فعالیت دولت جدید بود بازار مسکن در آرامش به سر برد چراکه اکثر متقاضیان و دست‌اندرکاران این بخش منتظر مشخص شدن سیاست‌های دولت جدید در بخش مسکن بودند. همچنین حباب قیمتی در این بخش روبه شکل‌گری بود که باعث شد متقاضیان موقتا از خرید و فروش دست نگه دارند.

بررسی آمارها بیانگر این است که رونق معاملات مسکن در سال گذشته با شروع تابستان که فصل رونق در این بخش است به دلایل مختلفی نسبت به سال 91 و حتی نسبت به ماه‌های ماقبل خود روند کاهشی در پیش گرفته تا اینکه در بهمن و اسفند اوضاع معاملات و خرید و فروش‌ها کمی بهبود یافته است.

۱۳۹۳/۱/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...