نسخه چاپی

حمایت "اشتون" از تلاش‌های "ابراهیمی" در سوریه

كاترین اشتون مسئوول سیاستگذاری خارجی اتحادیه اروپا گفت: از تلاشهای دیپلماتیك اخضر ابراهیمی در راه حل سیاسی موضوع سوریه حمایت می كنیم.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ اشتون افزود: ما اوضاع دهشتناک سوریه را بررسی کردیم. ما از تلاشهای اخضر ابراهیمی برای رسیدن به راه حلی سیاسی حمایت می کنیم. .ما به تلاشهای دیپلماتیک خود درباره سوریه ادامه خواهیم داد تا مطمئن شویم تمامی طرف ها وارد مذاکره شوند.ما همچنین می خواهیم که بر روی این موضوع تاکید کنیم که قطعنامه 2139 شورای امنیت سازمان ملل درباره امدادرسانی به سوریه باید به طور کامل اجرا شود. این برعهده نظام سوریه است که شاهد بهبود محسوس و پایان اوضاع غمبار کنونی به ویژه درباره امدادرسانی در این کشور باشیم. ما می خواهیم که مطمئن باشیم که ضرب الاجل برای امحاء تسلیحات شیمیایی در سی ام ماه ژوئن باشد.این موضوع خیلی مهم است.

مسئوول سیاستگذاری خارجی اتحادیه اروپا درادامه گفت: ما کمک به همسایگان سوریه را امری مهم می دانیم. ما می خواهیم به آنها کمک کنیم تا آنها بتوانند از آوارگان محافظت کنند و ما با حمایت و کمک های خود آنها را یاری خواهیم کرد.ما همچنین به مردم آواره داخل سوریه هم کمک های امدادی خود را خواهیم رساند و از آنها حمایت خواهیم کرد.

اشتون در ادامه درباره موضوع اوکراین گفت:اوضاع نگران کننده اوکراین در صدر مهمترین مسائل مورد بحث جلسه امروز ما بود. ما اعمال شبه نظامیان در شهر های شرقی اوکراین را محکوم می کنیم. اعمالی از این دست که به دنبال بی ثباتی در اوکراین هستند باید متوقف شوند. ما از تمامیت ارضی،اتحاد و حاکمیت اوکراین حمایت می کنیم.ما از روسیه می خواهیم تا هر کاری از دستش می آید برای عقب نشینی نیروهایش از مرزهای اوکراین انجام دهد. هرگونه اقدامی که سبب بی ثباتی اوکراین شود باید متوقف گردد. در سایه حوادث اخیر ما تصمیم گرفتیم تا فهرست توقیف دارایی ها و ممنوعیت صدور روادید گسترش پیدا کند.

وی افزود:آنچه که از ضرورت زیادی برخوردار است این است که ما از دولت اوکراین می‌خواهیم که از عملیات هایی قانونی استفاده کند و از کی یف می خواهیم که برای کاهش تنش ها حرکت کند.برگزاری انتخاباتی آزاد و منصفانه در بیست و پنجم ماه می بهترین راه برای نشان دادن خواست شهروندانی است که می تواند راهی برای اصلاح قانون اساسی باشد.ما به حمایتهای اقتصادی ،مالی و سیاسی خود برای ایجاد ثبات در اوکراین ادامه می دهیم.ما دو بخش از بسته پیشنهادات برای حمایت مالی از اوکراین را تصویب کردیم.نخستین بخش بیش از یک میلیارد یورو برای حمایت مالی از اوکراین فراهم می کند تا از ثبات مالی در این کشور حمایت کند و از طرح اصلاحات در این کشور پشتیبانی کند.در بخش دوم پیشنهاداتی تجاری به اوکراین ارائه می کند.

وی در ادامه افزود:این موضوع ضروری است که روسیه و اوکراین وارد مذاکراتی فراگیر شوند تا راه حلی را پیدا کنند و آماده ایم تا از این مذاکرات حمایت کنیم.من در این باره تماسهای منظمی با وزرای خارجه آمریکا،روسیه و اوکراین داشته ام و ما این پنج شنبه در ژنو با هم دیدار خواهیم کرد.هدف این دیدار آغاز مذاکره و چگونی کم کردن تنش در اوکراین است تا صلح و ثبات به تمام نقاط این کشور باز گردد.

اشتون درباره اوضاع بوسنی گفت:مسئوولیت نخست مقابله به اوضاع اقتصادی و اجتماعی و چالش های ناشی آن به عهده رهبران کشور است.من از آنها می خواهم که پاسخ هایی صریح و فوری برای خواست های مردم بیابند.با توجه به انتخابات اکتبر این اقدامات باید انجام شود.ضروری است در کوتاه مدت رهبران بوسنی تا بر روی برخی اولویت های کلیدی تمرکز کنند.مسائل اقتصادی و اجتماعی و از جمله کار آفرینی بیش از پیش برای جوانان این کشور.ما آماده حمایت از انها درباره برخی از اولویت ها از جمله بسته اقتصادی هستیم.این اقدامی است که شرکای بین المللی ما آماده اند در جریان اصلاح اقتصادی در آنجا مشارکت کنند و فرصت های جدیدی را برای شهروندان این کشور فراهم کنند.پس از برگزاری انتخابات لازم است که آنها بر روی مسائل بیشتری تمرکز کنند.اثرگذاری و تحرک نهادهای دولتی باید در تمامی سطوح بهبود پیدا کند.ما به دورنمای اروپایی این کشور متعهد هستیم اما باید تلاشها دوچندان شود و ما از آنها حمایت می‌کنیم.


۱۳۹۳/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...