نسخه چاپی

سوال از وزیر نفت در حوزه اختیارات وی نیست

عکس خبري -سوال از وزير نفت در حوزه اختيارات وي نيست

۴ تن از نمایندگان مجلس در اخطار قانون اساسی اعلام كردند كه سوال از وزیر نفت جزو وظایف اختصاصی وی نیست.

به گزارش نما ، به نقل از خبرگزاری تسنیم، بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی پیش از در دستور کار قرارگرفتن سوال تعدادی از نمایندگان از وزیر نفت در اخطاری به استناد اصل 88 قانون اساسی گفت: طبق قانون سوال از وزیر یا رئیس جمهور باید در حیطه اختیارات و وظایف آنها باشد اما در حال حاضر آیا واقعا این سوال جزو وظایف وزیر است؟
وی با بیان اینکه این سوال شخصی است و خارج از مباحث جلسه‌ است گفت: موضوع این سوال بیشتر اغراض شخصی، حزبی و گروهی باید باشد و بنده تعجب می‌کنم که چرا هیئت رئیسه اجازه طرح این سوال را در صحن مجلس دادند؟ چرا که این موجب وهن مجلس است.
نعمتی افزود: ممکن است وزیر ایرادی به کارش وارد باشد اما واقعیت این است که این سوال جزو وظایف وزیر نیست و اینکه راجع به نقل قولی از وزیر سوال کنیم قانونی نیست مگر دوستان از این طرف آن طرف کم نقل قول می‌کنند؟
نماینده اسدآباد گفت: بنده خواهش می‌کنم اگر اخطار را وارد می‌دانید از مجلس رای بگیرید و باید با واقعیات مطالب را سنجید که این سوال از حب علی نیست بلکه از بعض معاویه است.
در ادامه علی لاریجانی در پاسخ به این اخطار گفت: این مسئله قبلا هم مطرح بود و در هیئت رئیسه نیز مطرح شد. این سوال جزو وظایف اختصاصی وزارت نفت نیست اما جزو وظایف عمومی و صلاحیت‌های وزیر می‌تواند باشد لذا در هیئت رئیسه وقتی دیدیم ابهامی در این موضوع است، نخواستیم حقوق نمایندگان تضییع شود و از این جهت بود که مخالفت نکردیم. این سوال جزو وظایف اختصاصی نیست و ممکن است جزو وظایف عمومی باشد و در هیئت رئیسه بحث کردیم و نتیجه گرفتیم که این سوال قابل طرح است.
در ادامه ایرج ندیمی نمایند لاهیجان در مجلس نیز در اخطاری به استناد اصل 88 و اخطاری به استناد 209 آیین‌نامه داخلی گفت: اهلیت و صلاحیت وزرا در بحث استیضاح تعریف شده اما در مورد سوال تصریحا نوشته شده که از مسئول درباره یکی از وظایف باید سوال کرد و ما وظیفه را به اهلیت و صلاحیت تعریف نمی‌کنیم و این موضوع فقط در استیضاح مطرح است.
وی ادامه داد: در زمان استیضاح می‌توانیم رفتارها، گفتارها و همه مسائل کارکردی مسئولان و وزرا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
لاریجانی در پاسخ به ندیمی گفت: سوال در مقدمه و خفیف‌تر از استیضاح است لذا نمایندگان سوال می‌کنند تا جواب مسئول را بشنوند و اگر تشخیص دادند استیضاح کنند؛ ما دو نوع وظیفه خاص و عام داریم لذا اخطار شما را وارد نمی‌دانم.
محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس نیز به استناد اصل 88 قانون اساسی و بندهای 11 و 7 ماده 22 آیین‌نامه و تبصره 3 ماده 209 آیین‌نامه گفت: در قانون به صراحت آمده که نمایندگان درباره وظایف وزرا می‌توانند سوال کنند.
وی ادامه داد: کشور ما امروز با چالش‌های مهمی در عرصه‌های داخلی مانند رشد نقدینگی، بیکاری، تورم، چگونگی فروش نفت و وصول پول آن، هدفمندی یارانه‌ها، دیپلماسی هسته‌ای و سیاست خارجی روبرو هستیم و سوالم این است واقعا در مورد مطلبی که آقای وزیر به خوبی توضیح دادند که این صحبت را در جلسه خصوصی انجام داده است چه ربطی به وظیفه وزیر دارد و چرا وقت مجلس را می‌گیرند که این موارد شائبه برخورد سیاسی دارد و اصلا چرا کمیسیون قلمرو این سوال را ملی تشخیص داده است؟
لاریجانی در پاسخ به اخطار تابش اظهار داشت: جواب این مورد را گفتم و اگر استدلال دیگری دارید بفرمایید.
غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران نیز در اخطاری به استناد اصل 88 قانون اساسی گفت: این اصل حیطه سوال از وزیر را مشخص و تبیین کرده و نص قانون است. بنده تعجب می‌کنم مگر هیئت رئیسه نص قانون و آیین‌نامه را رعایت نمی‌کند؟
وی با بیان اینکه این سوال جزو وظایف نیست گفت: سوال کنندگان باید اثبات کنند که این سوال در قلمرو وظایف وزیر است.
در این هنگام لاریجانی خطاب به مصباحی مقدم گفت: آیا شما وظایف اختصاصی و عمومی قائل نیستید که مصباحی مقدم پاسخ داد آنچه سوال می‌شود باید در وظایف اختصاصی باشد و در وظایف عمومی نمی‌توان سوال کرد. حتما وزیر وظایف عمومی دارد اما از نص قانون می‌فهمیم که نمی‌توان از وظایف عمومی سوال کرد بلکه باید از وظایف خاص سوال کرد لذا این سوال خارج از وظایف خاص وزیر است و نمی‌توان این سوال را طرح کرد.
وی ادامه داد: ما به حساب اینکه این فرد جزو هیئت دولت است و در جایی صحبت کرده نمی‌توانیم سوال کنیم و اگر نص قانون و آیین‌نامه را مد نظر قرار می‌دهید استدعا می‌کنم از مجلس نظرخواهی کنید و بسیاری از سوالات خارج از مقوله وظایف است.

۱۳۹۳/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...