نسخه چاپی

روسیه عدم صدور روادید ابوطالبی را محكوم كرد

وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام كرد: خودداری آمریكا از صدور روادید برای نماینده دائمی جدید ایران در سازمان ملل متحد نقض تعهدات بین المللی واشنگتن است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، در بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: تصمیم آمریکا مبنی بر عدم صدور روادید برای حمید ابوطالبی نماینده جدید ایران در سازمان ملل تعجب آور است.

در بیانیه اضافه شده است: این اقدام مغایر با تعهدات آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل است و آن را جز ابزار برای فشار سیاسی بر یک کشور عضو این سازمان نمی توان تلقی کرد.

وزارت خارجه روسیه یادآوری کرده است: مطابق با بند 4 موافقت نامه مورخه 26 ژوئن سال 1947 میان سازمان ملل و دولت آمریکا در مورد مکان استقرار نهاد مرکزی سازمان ملل، حکومت فدرال و ایالت ها و مقامهای محلی آمریکا نمی توانند مانع سفر مقامهای کشورهای عضو سازمان ملل شوند.

در بیانیه گفته شده است: در این سند تاکید شده است بند 4 صرف نظر از روابط آمریکا با کشورهای عضو سازمان ملل اعمال می شود.

در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه روسیه، در مورد عدم صدور روادید ابوطالبی خاطرنشان شده است: این گونه اقدامات آمریکا با توجه به دشوار کردن فعالیت سازمان ملل متحد، موجب نگرانی است.

با اتمام دوره نمایندگی ˈمحمد خزاعیˈ سفیر ایران در سازمان ملل متحد، حمید ابوطالبی به عنوان سفیر جدید کشورمان در این سازمان معرفی شد.

در پی معرفی ابوطالبی، ابتدا سنای آمریکا در 7 آوریل /18 فروردین ماه و سپس مجلس نمایندگان این کشور در 10 آوریل/21 فروردین با تصویب قانونی با ورود سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل به خاک این کشور مخالفت کردند.

این در حالی است که ˈمحمدجواد ظریفˈ وزیر امور خارجه کشورمان که به مدت هشت سال نماینده دائم ایران در سازمان ملل بود، از ابوطالبی به عنوان یکی از مجرب ترین، منطقی ترین و با سابقه ترین دیپلمات های ایران و مناسب برای نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نام برده و گفته است که او سابقه سفارت در ایتالیا ، بلژیک و استرالیا را دارد و پیش از این نیز بارها به عنوان دیپلمات جمهوری اسلامی ایران به نیویورک سفر کرده و در جلسات سازمان ملل حضور داشته است.

ˈمرضیه افخمˈ سخنگوی وزارت خارجه هم در واکنش به رفتارهای آمریکا اظهار داشت: رفتار دولت آمریکا در قبال نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد قابل قبول نیست.

وی افزود: دکتر حمید ابوطالبی گزینه جمهوری اسلامی ایران برای نمایندگی در سازمان ملل متحد است و او در زمره بهترین دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود که در دهه هفتاد (هجری شمسی) بصورت رسمی برای حضور در سازمان ملل متحد، روادید آمریکا را دریافت کرده بود.

۱۳۹۳/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...