نسخه چاپی

در گفتگو با سید جواد هاشمی عنوان شد

اجازه كنسرت در برزیل به خواننده های پاپ ایران داده نشد!

به گزارش نما، ستاره ها نوشت:
سید جواد هاشمی به عنوان تهیه کننده مجموعه «یار دوازدهم» متولی حمایت هنرمندان از تیم ملی کشورمان در جام جهانی برزیل شده است. محمد حسین لطیفی کارگردان صاحب سبک کشورمان هم او را به عنوان کارگردان همراهی می‌کند. گفت‌و‌گوی بانک ورزش با هاشمی را می‌خوانید:

*ظاهرا برای جام جهانی برنامه‌های خاصی دارید.. از ساخت مجموعه «یار دوازدهم» بیشتر بگوئید.

این کار بیشتر از نظر وجهه هنری برای ما مهم بود. ساخت یک سریال شبکه خانگی که مسابقه‌ای بین هنرمندان است را در دست ساخت داریم. با این کار می‌خواهیم حمایتی از تیم ملی داشته باشیم که اهالی هنر سینما و تلویزیون برای این کار اعلام آمادگی کردند. بنده تهیه کننده کار هستم و آقای لطیفی هم خیلی از کار‌هایش را معطل گذاشته تا این کار را به نحو احسن به سرانجام برساند.

*این سریال قبل از جام جهانی در شبکه خانگی توزیع می‌شود یا کل کار در برزیل فیلمبرداری می‌شود؟
۴ قسمت کار قبل از جام جهانی در نمایش خانگی توزیع می‌شود. ادامه کار هم در برزیل فیلمبرداری خواهد شد.

*چطور شد که وارد عرصه فوتبال شدید؟
ما با عشق این کار را شروع کردیم و تمام کسانی که در این کار همکاری می‌کنند با علاقه به فوتبال و ایران حضور پیدا کردند. مطمئن هستم اتفاق خوبی خواهد افتاد با نیت حمایت از تیم ملی..

*حضور چهره‌های مطرح هم خیلی جالب است.. جمع کردن ستاره‌ها کنار هم سخت نبود؟
ما خیلی سعی کردیم چهره‌هایی که علاقمند به فوتبال هستند را به این کار دعوت کنیم. خیلی از این عزیزان هم خودشان ابراز تمایل کردند.

*حضور خانم‌های بازیگر هم این کار را جذاب می‌کند..
خانم‌هایی که در این کار حضور دارند خودشان علاقمند بودند. نیوشا ضیغمی، نسرین مقانلو، فاطمه گودرزی، الناز شاکردوست، مهناز افشار، بهنوش بختیاری و… به فوتبال علاقمند هستند و حاضر شدند وارد این کار شوند.

* از قبل می‌دانستید کدام بازیگران به فوتبال علاقمند هستند؟
اولین مسئله برای ما محبوبیت و ستاره بودن بود و در حقیقت به این موضوع توجه کردیم. با تمام کسانی که شناخته شده بودند و محبوب هستند تماس گرفتیم. واقعا کار سختی بود و علاقمندان به فوتبال اولویت داشتند. کسانی که فوتبال را دوست داشتند در این کار شرکت کردند. در وهله اول برای ما اعزام این ستاره مهم بود تا در کوچه و خیابان‌های برزیل این افراد را بشناسند و انرژی خوبی به مردم بدهند. شاید هیچکدام از کشورهای شرکت کننده در جام جهانی چنین کاری نکرده باشند و به همین خاطر ما کار تازه‌ای کردیم.

*ایران در جام جهانی‌های قبلی هم این کار را نکرده بود.. فکر می‌کنید این کار چقدر جواب بدهد؟
به جرات می‌توانم بگویم از سوی فدراسیون برای برگزاری برنامه‌های خاص هیچ تلاشی نشد. من خودم در جام جهانی آلمان شاهد بودم که حتی کشورهای آفریقایی برنامه‌های جذابی در خیابان بزرگی اجرا کردند. در آلمان خیابان بزرگی را که محل تردد مردم از سراسر دنیا بود را به برپایی غرفه‌های کشورهای شرکت کننده اختصاص داده بودند. هر غرفه‌ای بخشی از فرهنگ آن کشور برای مردم داشت که نشان از اصالتش داشت. این غرفه‌ها برنامه‌های فرهنگی و هنری اجرا می‌کردند و در قالب‌های هنری موسیقی و رقص‌های آئینی و کارهای دسته جمعی را نمایش می‌دادند. مردم عادی هم از ظهور هنر‌ها و کارهای سنتی دیدن می‌کردند. به عنوان مثال ایتالیایی‌ها ساز می‌زدند و ایران در این برنامه‌های هنری هیچ حرفی برای گفتن نداشت.

*ایده حمایت هنرمندان از تیم ملی‌‌ همان موقع به ذهنتان رسید؟
من به عنوان تهیه کننده این کار هستم و برای این جام جهانی حداقل می‌توانیم کارناوال بسیار بزرگ و شاخصی راه بیندازیم و همین قدم زدن با هنرمندان نام آشنا و ستاره خیلی جالب می‌شود و اتفاق بزرگی می‌افتد. همین که امین حیایی، گلزار، مهناز افشار، الناز شاکردوست و.. برای تیم ملی حنجره‌شان را پاره کنند خیلی ارزش دارد. در آلمان کنار رودخانه راین جایی را درست کرده بودند که خوانندگان ایرانی برنامه اجرا می‌کردند اما کسی برای تماشا نمی‌آمد و شابد ۵ نفر نشسته بودند. واقعا همه خجالت زده می‌شدند و فقط در یک برنامه متمرکز در سفارت ۴۰۰، ۵۰۰ نفر حضور داشتند.

*در حال حاضر خواننده‌های محبوب و پاپ خیلی فوتبالی هستند که می‌توان ازمازیار فلاحی یا رضا یزدانی نام برد.. این خواننده‌ها در این سفر همراه کاروان هنرمندان هستند؟
اتفاقا با خواننده‌ها هم صحبت کردیم. رضا یزدانی، فرزاد فرزین و مرتضی پاشایی همراه ما به برزیل خواهند آمد. با مازیار فلاحی هم صحبت کرده بودیم و قرار بود با ما بیاید اما وقتی متوجه شد در برزیل اجرا ندارد، منصرف شد
*احسان خواجه امیری که قرار است ترانه تیم ملی را بخواند این کاروان را همراهی نمی‌کند؟
احسان ایران نیست و نتوانستیم او را پیدا کنیم. خیلی دوست داشتیم خواجه امیری هم همراه ما باشد.

*چرا کنسرت اجرا نمی‌کنید؟
با ستاره‌های موسیقی صحبت کردیم و تمایل زیادی هم برای انجام این کار در برزیل داشتند و حتی اسپانسر هم موافقت کرد اما اجازه این کار را ندادند. سازمان ارتباطات اسلامی مخالفت کرد و خیلی از نهاد‌ها موافقت نکردند. من هم زورم نمی‌رسد که بیشتر از این کاری بکنم. این هنرمندان توسط بخش خصوصی به برزیل می‌روند و دوست داشتیم معرکه بزرگی در برزیل برپا کنیم تا هنر جمهوری اسلامی را به همه نشان دهیم. اما به خاطر یک سری خطوط قرمز‌ها موافقت نشد.

*اما در حال حاضر خیلی از خواننده‌های مجوز دار در خارج از کشور برنامه اجرا می‌کنند..
به هر حال سلایق فرق دارد. من معتقدم باید یک سری خواننده جوان پسند با احترام به تمام خوانندگان برنامه اجرا کنند. مردم برای بعضی‌ها نمی‌آیند. اما اگر مازیارفلاحی، رضا یزدانی، خواجه امیری، حمید عسگری، بنیامین و… در خارج از کشور برنامه اجرا کنند همه با هنر ایران آشنا می‌شوند و اتفاق خوبی می‌افتد.

*با سازمان‌های مرتبط دیگر هم صحبت کردید؟
مذاکراتی انجام شده و من احساس می‌کنم با این کار مخالف هستند. من که در ایران وجهه هنری، مذهبی دارم عطای این کار را به لقایش بخشیدم. ما با سازمان ارتباطات وارد مذاکره شدیم تا اجازه بدهند در برزیل وفاق عالی و ملی ایجاد کنیم. می‌خواهیم در برزیل فقط پرچم ایران با «الله اکبر» دست مردم باشد. سازمان گردشگری می‌توانست همکاری کند تا از این پتانسیل دنبال پول باشیم و از همه قدرت‌هایمان برای صعود تیم ملی استفاده کنیم. سازمان‌های دولتی و تشکیلاتی باید برای سرافرازی نام ایران در کنار چاپ پوستر و پرچم‌های مقدس ایران، ایرانی‌ها را دور هم جمع کنند. من در آلمان دیدم وفاقی نبود و این یک نقطه سیاه و شرم آور محسوب می‌شود. ما باید در برزیل برای اعتبار نظام جمهوری اسلامی تلاش کنیم و کاری کنیم که آدم‌های مخل وفاق به حداقل برسند و از حیث تعداد کم باشند و منزوی شوند. نمی‌خواهم از لفظ دشمن استفاده کنم اما کسانی مریض هستند.

*به هر حال این خط قرمز‌ها مانع می‌شوند؟
قرار است ما تمام ایرانی‌ها را متحد کنیم و پرچم‌های «الله اکبر» را در ورزشگاه و خیابان‌های برزیل دست ایرانی‌ها بدهیم. برای این خواستگاه هر کسی به ما کمک کند از او تشکر می‌کنیم و هر کسی کمک نکند از او دلخور می‌شویم.

*این خواننده‌ها کلیپ یا ترانه‌ای هم خواندند؟
بله، ۲، ۳ تراک خوانند و حتی با ارکستر اجرا کردند. کاری که فرزاد فرزین خوانده آماده است.

*در این برنامه‌های «یاردوازدهم» کل کل‌های پرسپولیسی و استقلالی هم پیش آمده؟
بله، کل کل هم جذاب است و چه اشکالی دارد؟ دوستان با احترام به همدیگر کل کل می‌کنند. اینجور کل کل‌ها فضا را شاد می‌کند و در ‌‌نهایت همه طرفدار تیم ملی هستند. مهم این است که طرفداران قرمز و آبی در کنار هم قرار می‌گیرند. به عنوان مثال سام درخشانی استقلالی و کامبیز دیرباز پرسپولیسی کنار هم زوج خوبی می‌شوند یا محسن تنابنده استقلالی و بهنوش بختیاری پرسپولیسی! امیدوارم از این کار بهره ملی ببریم تا به نفع ایران و نظام جمهوری اسلامی باشد.

۱۳۹۳/۲/۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...