نسخه چاپی

مرگ ۴۸ تهرانی در شبانه‌روز به دلیل آلودگی هوا

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینكه ساعتی ۲ نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند از برنامه‌های بهداشتی برای ۸.۵ میلیون حاشیه‌نشین شهرها خبر داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، علی‌اکبر سیاری در همایش هفته سلامت که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزرای بهداشت، رفاه، آموزش و پرورش، رئیس صداوسیما برگزار شده بود، اظهار داشت: ما می‌توانیم ۸۵ سال عمر کنیم ولی باید عوامل متعدد ارتقای سلامت که ۲۵ درصد پزشکی، ۱۰ درصد ژنتیک و مابقی اجتماعی است را به خوبی بشناسیم.

وی افزود: امروز شهرنشینان دچار بیماریهای واگیر مالاریا، ایدز و ... هستند ولی توانسته‌ایم آن را کنترل کنیم. ریشه همه این مشکلات در سبک زندگی و عادات و رفتارمان است که باید با ارتقای آموزش مردم توانمند شوند .

معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: مسئله دیگری بحث آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، خشونت، بزهکاری و کودکان کار و خیابانی است به طوریکه آسیب‌های اجتماعی در کودک‌های کار ۴۵ برابر دیگر افراد جامعه است البته ناعدالتی در درآمدها، بیکاری و ترک تحصیل نیز جزو همین آسیب‌های اجتماعی به حساب می‌آید.

سیاری تصریح کرد: چهارمین عامل بحث هزینه‌های کمرشکن درمانی است که می‌توان این عامل و عوامل دیگر را با انجام خودمراقبتی کنترل کرد بنابراین هرچه در جامعه فقر و بی‌عدالتی کمتر شود و ایمان و مسئولیت‌پذیری و ممشارکت مردم بیشتر شود و آموزش‌ها توسعه یابد دارای یک بیماری همگانی باشیم آن جامعه شاداب‌تر و سالمتر خواهد بود.

وی گفت: خوشبختانه در کشور امید به زندگی افزایش یافته است. مرگ مادران و کودکان کاهش یافته است و نیروی انسانی از سطح کاردانی تا تخصصی تربیت کرده‌ایم ولی بیمه‌ها که باید از سال ۷۳ تاکنون یک پوشش همگانی را انجام می‌دادند به دلیل گرانی و تورم این کار میسر نشد در حالی که بر طبق برنامه چهارم توسعه مردم باید فقط ۳۰ درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کردند اما هم‌اکنون ۷۰ درصد آن را می‌پردازند البته این مشکل جهانی است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: ۳ عامل ترک سیگار، عادات غذایی و تحرک در اختیار ما است؛ این در حالی است که ۲۶ میلیون نفر از جمعیت کشور اضافه‌وزن دارند و اضافه‌وزن و چاقی به معنای فشار خون، دیابت، افزایش چربی، مرگ زودرس است. بر این اساس ۹۱ هزار نفر به دلیل سکته قلبی فوت می‌کنند و این در حالی است که ۴۳ هزار نفر به دلیل سکته مغزی جان خود را از دست می‌دهند در حالی که ۸۰ درصد از این عوامل قابل پیشگیری است.

سیاری اضافه کرد: ۳۰ هزار نفر نیز به دلیل سرطان فوت می‌کنند که هزینه هر بیمار ۲۰ میلیون تومان در سال است. ۵.۵ میلیون نفر در کشور سیگار مصرف می‌کنند و به طبق آمارها روزانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار به ارزش ۱۰ میلیارد تومان در روز دود می‌شود و عوارض آن شامل آسم و سرطان است یعنی یک عده‌ای پول می‌دهند که زودتر بمیرند و ما نیز مجبور هستیم تجهیزات CCU و ICU فراهم کنیم که همه آنها به مبالغ زیادی هزینه مالی نیاز دارد.

وی اظهار داشت: ۸۸ درصد مردم کشور یعنی بالغ بر ۴۸ میلیون نفر نمی‌توانند از ۵ واحد سبزی در روز استفاده کنند، معضلات دیگر که در کشور وجود دارد آلودگی هوا است به طوری که در سال گذشته فقط ۵ درصد روزهای سال تهران پاک بود و بر طبق آمارها در هر ساعت ۲ نفر به دلیل آلودگی هوا در تهران فوت می‌کنند زیرا ۷۰ هزار خودرو فرسوده و خارج از استاندارد در پایتخت در حال تردد است و هر خودرو فرسوده ۳ برابر خودرو استاندارد آلودگی ایجاد می‌کنند و این آلودگی هوا باعث معضلات بسیاری می‌شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: متاسفانه برخی از جوانان نیز درگیر مصرف مواد روانگردان هستند که آمار قتل، خودکشی، رفتارهای پرخطرجنسی، ایدز و اعتیاد را افزایش می‌دهند به طوری که ۲۰ تا ۳۰ هزار معتاد تزریقی در کشور وجود دارد که می‌توان با خود مراقبتی این موارد را کنترل کرد البته این مسئله منوط بر آن است که مسئولان و مردم دست به دست هم بدهند تا بتوان مقوله خودمراقبتی را به اجرا درآورد.

سیاری به توجهات رهبر و رئیس‌جمهور که مکررا در حوزه سلامت پرداخته‌اند اشاره کرد و گفت:‌در بند ۱۱ سیاستهای کلی سلامت به مسئله خودمراقبتی پرداخته شده است بر این اساس اعتباری نیز برای هزینه‌های کمرشکن در بیمارستانها تأمین شده است ولی ما باید نظام سطح‌بندی، نظام ارجاع، پرداخت عادلانه و نظارت‌هایمان را درست کنیم.

وی عنوان کرد: بر این اساس برای ۲۳ میلیون روستایی ارتقای خدمات سلامت را خواهیم داشت و آنها در برنامه‌های جدید فقط ۵ درصد هزینه‌های بستری را پرداخت خواهند کرد. بر این اساس برای ۸.۵ میلیون حاشیه‌نشین برنامه‌های بهداشتی خواهیم داشت و یک شبکه بهداشتی نوین را طراحی کرده‌ایم. بر این اساس سیستم آموزش و پرورش با ۱۲ میلیون جمعیت و آموزش عالی با ۴ میلیون جمعیت به همراه وزارتخانه‌های دیگر و رسانه‌ها بخصوص صداوسیما می‌توانند با کمک به وزارت بهداشت برنامه‌های خودمراقبتی را در سال ۹۳ به خوبی به اجرا درآورند تا مردم کشورمان در این زمینه توانمندتر شوند.

۱۳۹۳/۲/۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...