نسخه چاپی

معوقات بانكی از مرز بحران گذشت

وزیر اسبق اقتصاد و رئیس كل اسبق بانك مركزی با تاكید بر اینكه دولت حق ندارد برای جبران كسری بودجه دلار را گران كند، گفت: كار سالم و بدون رانت ، سود ۲۵ درصد و بالاتر ندارد و مؤسساتی كه چنین سودهایی می‌دهند یا در كار رانت و قاچاق هستند و یا به دام نزول خواری افتاده‌اند، ضمن اینكه معوقات بانكی به ۳ برابر بالاتر از مرز بحران رسیده است.

به گزارش نما، طهماسب مظاهری در برنامه تلویزیونی پایش گفت: معوقات بانکی ۳ برابر بالاتر از مرز بحران رسیده و اگر بانک مرکزی بخواهد می‌تواند مدیران بانک‌ها را به خط کند و جلوی قانون شکنی‌ها و خلاف کاری بانک‌ها را بگیرد، ضمن اینکه معوقات بانکی در حال حاضر بیش از ۶ برابر دریافتی ایران در توافق نامه ژنو است.

مظاهری افزود: کار سالم و بدون رانت ، سود ۲۵ درصد و بالاتر ندارد و مؤسساتی که چنین سودهایی می‌دهند یا در کار رانت و قاچاق هستند و یا به دام نزول خواری افتاده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر جای رئیس کل فعلی بانک مرکزی بود ، طومار شرکت‌های وابسته به بانک‌ها را می‌پیچیدم.

دولت خیلی راحت می تواند بازار ارز را مهار کند

مظاهری گفت : دولت خیلی راحت می تواند بازار ارز را کنترل کند ، دولت حق ندارد برای تامین بودجه نرخ ارز را بالا ببرد. قاعدتاً اگر نرخ ارز سه هزار تومان باشد، حداکثر نوسان منطقی نرخ ارز فقط ۵۰ تومان است.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی، کاهش عرضه و تقاضا را از عوامل مهم در افزایش نرخ ارز در کشور عنوان کرد و افزود: برخلاف سایر کالاهای دیگر، هر زمان که تقاضا برای ارز بالا برود، به تبع آن دچار افزایش قیمت نیز خواهد شد.

وی با اشاره به نقش بانک مرکزی در کنترل بازار ارز، اظهار کرد: بانک مرکزی باید بتواند با هدف‌گذاری و تعیین یک قیمت مناسب جلوی نوسانات بازار ارز را بگیرد و نباید برای تامین کسری بودجه دولت نرخ ارز را افزایش دهد، زیرا این کار از اساس اشتباه است.

مظاهری تصریح کرد: براساس قانون و ضوابط برنامه پنج ساله دولت نباید برای تامین بودجه خود از افزایش نرخ ارز استفاده کند، در عین حال بانک مرکزی باید بتواند از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فعال و کارآمد در برابر تورم داخلی و خارجی حمایت کند. این مسئله جز اصول سیاست اقتصادی از دوران بعد از جنگ تحمیلی بوده است.

وزیر اسبق اقتصاد با بیان اینکه دولت ابزار تغییر نرخ ارز را در اختیار دارد، گفت: دولت تدبیر و امید برخلاف دولت پیشین اعلام کرده است که در این خصوص در کار بانک مرکزی دخالت نخواهد کرد.

بیش از ۵۷ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی برنامه تلوزیونی پایش در شب گذشته اعلام کردند داشتن داشتن رابطه خوب برای دریافت تسهیلات تولیدی از بانک ها از داشتن طرح خوب ضروری تر است.

سوال نظر سنجی برنامه شب گذشته به این شرح بود: به نظر شما برای گرفتن تسهیلات تولیدی از بانک ها کدام ضروری تر است؟
۱.داشتن رابطه خوب
۲.داشتن طرح خوب

در پایان این نظر سنجی ۵۷.۲۴ درصد به گزینه اول و ۴۲.۷۶ درصد نیز به گزینه دوم رای دادند.

۱۳۹۳/۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...