نسخه چاپی

اوباما در فیلیپین به چین هشدار داد

باراك اوباما رییس جمهور آمریكا روز سه شنبه و در آخرین روز از سفر خود به آسیا ضمن اعلام حمایت از فیلیپین، به چین در برابر چالش های دریایی مانیل – پكن هشدار داد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، وی که در جمع نیروهای نظامی آمریکایی و فیلیپینی در مانیل سخن می گفت، از تنش های دریایی بین چین و فیلیپین به عنوان هم پیمان آمریکا اظهار نگرانی کرد. رییس جمهور آمریکا گفت: قوانین بین المللی باید مورد احترام باشند، آزادی دریانوردی و تجارت نباید با خلل مواجه شود و چالش های منطقه ای باید مسالمت آمیز و به دور از خشونت حل و فصل شوند.

فیلیپین از جمله کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا است که با چین بر سر بخش هایی از آب های دریای چین جنوبی چالش دارد. چین مالکیت آبهای دریای چین جنوبی را که دارای منابع غنی نفت و گاز است از آن خود می داند و فیلیپین از چین به دادگاه بین المللی لاهه شکایت برده است.

فیلیپین به عنوان یکی از ضعیف ترین کشورهای منطقه از نظر نظامی همواره خواستار کمک نظامی از سوی آمریکا بوده است تا از این طریق بتواند در مقابل چالش با چین ایستادگی کند. فیلیپین و آمریکا روز گذشته (دوشنبه) با امضا موافقنامه نظامی اجازه افزایش نیروهای نظامی آمریکا در این کشور را به صورت دوره ای صادر کردند. شبکه خبری آسیا اعلام کرد سخنان امروز باراک اوباما این اطمینان را به فیلیپین می دهد که آمریکا در صورت هر نوع اقدام نظامی علیه فیلیپین از آن حمایت می کند.

اوباما در سخنان خود به طور آشکار عنوان کرد: این پیمان به این معنی است که دو کشور خواستار اطمینان از دفاع در صورت هر نوع اقدام نظامی خارجی هستند. وی افزود: هر قدرت دیگری باید بداند که این دو کشور یکدیگر را تنها نمی گذارند. به عبارت دیگر تعهد ما به دفاع از فیلیپین خدشه ناپذیر است. آمریکا به تعهد خود پایبند خواهد بود زیرا هم پیمانان هرگز تنها نمی مانند.

اوباما به طور روشن بیان نکرد که اگر فیلیپین به بهانه چالش های دریایی مورد حمله چین قرار گیرد آیا به کمک این کشور می آید، موضوعی که امید دولت مانیل بود.

وی در سفر خود به ژاپن نیز اظهاراتی مشابه درباره حمایت از ژاپن بر سر چالش های این کشور با چین عنوان کرده بود. رییس جمهور آمریکا که پیش تر از ژاپن، کره جنوبی و مالزی دیدار کرده بود امروز با پایان دادن به سفر دو روزه خود به مانیل عازم واشنگتن می شود.

۱۳۹۳/۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...