نسخه چاپی

ایرانیان 4 برابر دنیا آب مصرف می‌كنند

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: امسال بحث كمبود آب جدی است و احتمال جیره بندی زیاد است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: علی محمد شاعری در اختتامیه دومین جشنواره مشکات محیط زیست با تاکید بر اینکه هدف دولت و شهرداری ارتقای کیفیت زندگی مردم است، گفت: آبی که می‌نوشیم و هوایی که تنفس می‌کنیم و خاکی که تولیدکننده موادغذایی است و ... تمامی این موارد سلامت و امنیت جامعه ما را تامین می کنند و ما باید در حفاظت آنها کوشا باشیم.

وی با بیان اینکه افزایش درجه حرارت زمین بسیارنگران کننده است، تصریح کرد: موضوع از بین رفتن جنگل‌ها به فاجعه تبدیل شده همچنین پدیده ریزگردها در تهران که با آن روبرو هستیم نگران‌کننده است و این امر به دلیل مدیریت نشدن آب است. از بین رفتن دو میلیون ماهی در فشافویه برای ما هشدار بود که به خاطر آلودگی فاضلاب واوان و کم آبی این فاجعه رخ داد.

به گفته وی امسال بحث کمبود آب جدی است و به احتمال جیره بندی زیاد است.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه دومین جشنواره مشکات با همکاری اداره کل آموزشهای شهروندی برگزارشده است، گفت: این جشنواره در زمینه ایده های خلاقانه در رشته های عکاسی، پوستر، قصه نویسی، نقاشی و... با کمک شهروندان به انجام رسید.

به گفته وی آثار ارسالی با موضوع محیط زیست دارای رشد 25 درصدی بوده و بیشترین آثار از 12 محور، متعلق به محیط زیست بوده‌اند.

رفیع: مشکات تبلور مشارکت مردم برای رفع مشکلات است

رفیع - مدیرکل اداره آموزش های شهروندی معاونت اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه با مشارکت خوب شهروندان جشنواره مشکات برگزار شد، افزود: امروز از تعدادی از برگزیدگان تقدیر خواهد شد. جشنواره مشکات یک جشنواره آموزشی است که با مشارکت عموم شهروندان با تولید آثار هنری در موضوعات مختلف، ناهنجاری‌های شهری را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه از نظر وضعیت محیط زیست در شهر تهران گرفتار مخاطرات جدی هستیم گفت: حیات شهروندان به موضوع محیط زیست ارتباط دارد که در حال حاضر با تهدید جدی روبروست. این ناشی از رفتار مردم است که در این شهر زندگی می‌کنند. جشنواره مشکلات تلاش دارد بستری را فراهم کند که همه دست به دست هم دهیم تا مشکلات کاهش یابد.

وی تاکید کرد: با یک الگوسازی و فرهنگسازی مبتنی بر رفتار شهروندان و همچنین هدفگذاری اصلاح الگوی مصرف و ارتقای فرهنگ نظم و قانونگذاری و همچنین ترویج حفظ مسوولیت اجتماعی در یک تعامل تلاش خواهیم کرد تا این مشکلات را کاهش دهیم.

مدیر کل اداره آموزش های شهروندی معاونت اجتماعی شهرداری تهران بخش زیادی از مشکلات محیط زیست را مربوط به مصارف روزانه شهروندان عنوان کرد و گفت: بخش زیادی از مشکلات به مصرف ما باز می‌گردد. آمارهای موجود نشان دهنده این است که 4 برابر دنیا آب مصرف می کنیم. اگر دنیا توانسته مصرف آب را کاهش دهد ما هم می‌توانیم چرا که بخش دیگری از مشکلات به دلیل عدم رعایت قانون است و مربوط به مردم و اماکنی است که محیط زیست را آلوده می‌کنند.

رفیع با اشاره به 100 هزار آثار مختلف شهری که در این جشنواره دریافت شده است، تصریح کرد: تمامی آثار ویژگی‌های مشترک داشتند و یک پیام آموزشی را به ما انتقال می دادند که در این آثار طرح مسائل و مشکلات، در کنار راهکارهایی برای رفع مشکلات را از شهروندان دریافت کردیم.

وی افزود: جشنواره مشکات در دو سال گذشته که برگزار شد شاهد حضور یک میلیون نفر از شهروندانی بوده که آثار خود را به این جشنواره ارسال کردند و در این بین کودکان و نوجوانان و همچنین دانشجویان آثار فاخری را ارسال کردند.

رفیع با تاکید بر اینکه 12 موضوع مهم شهری در دومین جشنواره مشکات به شهروندان فراخوان شده است ادامه داد: مشکات 3 در سال جاری برگزاری می‌شود و امیدواریم بتوانیم مشارکت مردم را بیش از پیش شاهد باشیم.

به گفته رفیع حل مشکلات شهری تنها با مشارکت شهروندان امکان‌پذیر است.

وی افزود: اولویت ما دو موضوع مهم ترافیک و محیط زیست است تا بتوانیم با یک همکاری بین بخشی زمینه‌ای را برای حل این مشکلات فراهم کنیم و در این باره حضور شهروندان را برای حل مشکلات شهر تهران خواستاریم. باید باورهای شهروندان را اصلاح کنیم تا رفتارهای بهتری داشته باشند و این موضوع نیاز و ضرورت است.

باقرصاد: کارخانجات باید چیزی را تولید کنند که با طبیعت سازگار باشد

باقرصاد، قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه باید کارخانجات چیزی را تولید کنند که با طبیعت سازگار باشد، خاطرنشان کرد: دو برخورد با موضوع محیط زیست می‌توان داشت؛ برخورد ریشه‌ای و برنامه‌ریزی شده و همچنین برخوردهای سطحی. یعنی تولید آنچه برای طبیعت ضرر دارد را انجام ندهیم و پسماند و زباله را در منازل خود تفکیک کنیم تا محیط زیست آلوده نشود.

وی افزود: حوزه خدمات شهری و مدیریت شهری امیدوار است بتواند در موضوع پسماند، آب، فضای سبز و خودروها فعالیت های شاخصی را به انجام رساند تا در کنار این نشست‌ها و جشنواره‌ها بتوانیم راهکارهایی را عملی کنیم.

امرودی: می توانیم محیط زیست و هوای شهر تهران را نجات دهیم

حجت الاسلام امرودی، قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه می توانیم محیط زیست و هوای تهران را نجات دهیم و شهر خوبی را بسازیم تصریح کرد: برخی کارها مستقیم به محیط زیست باز می‌گردد و یکی از این موارد پسماند است. جای تاسف است که در برخی محلات شهر تهران، روزی سه بار زباله جمع‌آوری می‌شود. باید به حجم و تولید زباله توجه کنیم تا در حمل و نقل آن صرفه‌جویی شود زیرا هزینه آن را شهروندان باید پرداخت کنند.

امرودی خاطرنشان کرد: هدف مشکات ایجاد یک فرهنگ است و امیدوارم مشکات در هدفگذاری‌های خود موفق باشد.

۱۳۹۳/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...