نسخه چاپی

آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری مصر

با آغاز مرحله تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مصر كه قرار است در روزهای 26 و 27 ماه جاری میلادی (پنجم و ششم خرداد) برگزار شود، كمپین انتخابات ریاست جمهوری میان عبدالفتاح السیسی و حمدین صباحی در مصر رسما آغاز شد.

به گزارش نما به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، کمپین رسمی تبلیغات عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع سابق مصر و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد که با آغاز مدت قانونی تبلیغات انتخاباتی، السیسی در فضای مجازی و از طریق حساب‌های رسمی این کمپین با شعار "زنده باد مصر" حضور خواهد یافت.

کمپین تبلیغاتی السیسی از شهروندان خواست در این اقدام مشارکت کنند.

وزیر دفاع سابق مصر اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود را روز یکشنبه از طریق دو شبکه ماهواره‌ای آغاز خواهد کرد.

اما کمپین مردمی حمایت از وی در انتخابات اعلام کرد که یک جشنواره فولکلوری را در خیابان‌های پایتخت مصر امروز (شنبه) آغاز می‌کند. کمپین حمایت از السیسی شامل 30 حزب و 41 کمپین یکپارچه است.

عبدالنبی عبدالستار، سخنگوی کمپین مردمی تبلیغات السیسی در مصاحبه با الشرق الاوسط اعلام کرد که این کمپین نشست‌های مردمی را در تمام استان‌های کشور در زمان تبلیغات انتخاباتی به راه خواهد انداخت و در آن‌ها دیدگاه السیسی مطرح خواهد شد.

در همین راستا کمپین تبلیغاتی وزیر دفاع سابق مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: آنچه که در برخی از روزنامه‌ها و پایگاه‌های اینترنتی در خصوص اظهارات نسبت داده شده به السیسی علیه مردم دوست و برادر الجزایر مطرح شده است، دروغ بوده و به نحو اشتباهی برداشت شده است.

این کمپین اعلام کرد که السیسی در دیدار خود با اساتید دانشگاه‌های مصر چهارشنبه گذشته اظهار کرده بود، نیروهای مسلح مصری قادر هستند در تمامی مناطق استراتژیک از مرزها محافظت کرده و با تلاش‌های تروریست‌های تندرو که امنیت ملی مصر را هدف قرار گرفته‌اند، مقابله کنند.

در بیانیه‌ای کمپین وزیر دفاع سابق مصر آمده است که وی در این دیدار اظهار کرد ارتش مصر همواره آماده است با هر کشور دوست و برادر عرب برای مقابله با تروریسم و رادیکالیسم همکاری کند.

وی با بیان اینکه باید احترام و قدردانی هر چه تمام‌تر از ملت الجزایر قائل شد، گفت: هیچ‌کس نباید موضع شرافتمندانه ملت الجزایر را در هنگام جنگ اکتبر 1973 فراموش کند، چرا که آن‌ها در کنار نیروهای مسلح مصر ایستادند و برای باز پس گیری زمین و کرامت مصر کمک کردند.

کمپین تبلیغاتی السیسی تاکید کرد که وی همواره از مسائل کشورهای عربی حمایت می‌کند و بر اهمیت بعد عربی و منطقه‌ای آینده مصر تاکید دارد و همواره می‌خواهد که مصر با کشورهای عربی رابطه‌ای نزدیک داشته باشد.

در همین راستا حمدین صباحی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر روز گذشته وارد استان اسیوط در جنوب مصر شده و با فرهیختگان و اساتید دانشگاه شهر اسیوط دیدار داشت تا این اقدام مقدمه‌ای بر آغاز کمپین تبلیغاتی وی در انتخابات ریاست جمهوری باشد.

حمدین صباحی همچنین قرار است فردا (یکشنبه) کنفرانسی مطبوعاتی داشته باشد تا مواضع خود را در خصوص اداره مصر تشریح کند.

در حالی که تبلیغات انتخاباتی در داخل مصر آغاز شده است کمپین حامی صباحی در اروپا، آمریکا، کانادا و کشورهای حوزه خلیج فارس اعلام کرد که تبلیغاتی با شعار "تو قادر به تغییر هستی، کاندیدای خود را بشناس با رای خود مشارکت کن و آینده کشورمان را بساز" آغاز شده است.

در بیانیه‌ای کمپین رسمی حمایت از صباحی در فرانسه اعلام شده است که این کمپین جدید این هدف را دنبال می‌کند که بیش از 9 میلیون تن از اتباع مصری در خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری آتی مشارکت کنند.

آمار رسمی در خصوص تعداد مصری‌ها در خارج از کشور وجود ندارد، اما دولت مصر اعلام کرده است که حدود هشت میلیون مصری در خارج از کشور حضور دارند.

پس از انقلاب 25 ژانویه مصری‌ها در خارج از کشور از حق رای دادن در انتخابات بهره‌مند شدند.

قرار است که انتخابات ریاست جمهوری برای مصری‌های خارج از کشور روز 15 ماه جاری میلادی آغاز شده و به مدت چهار روز ادامه داشته باشد.

کمپین صباحی در بیانیه‌ای اعلام کرد: فرصت به وجود آمده است و ما باید از این فرصت استفاده کرده تا فقر، جهالت، بیماری و استبدادگری را از بین برده و یک نظام دموکرات را تشکیل دهیم که ضامن حق مشارکت سیاسی همه شهروندان مصری باشد و به توزیع عادلانه ثروت مصر در میان شهروندان بپردازد و حق تمامی آن‌ها را برای دستیابی به شغل و مسکن و همچنین حق زنان و کودکان را مد نظر داشته باشد.

۱۳۹۳/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...