نسخه چاپی

دانش آموز نخبه ایرانی در یكی از بیمارستان های آلمان جان باخت

عکس خبري -دانش آموز نخبه ايراني در يکي از بيمارستان هاي آلمان جان باخت

در پی درگذشت این دختر نوجوان در آلمان مطالب مختلفی مبنی بر عوامل این كارشكنی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، «سایه مقدسی»، دانش آموز نخبه اهل مراغه بود که پس از یک سال و نیم ‌تحمل رنج بیماری نادر، اواخر بهمن ماه سال گذشته مورد توجه مسئولان قرار گرفت و با دستور رئیس جمهور و حمایت وزیر آموزش و پرورش برای مداوا راهی آلمان شد.



این دانش آموز چهارده ساله سمپادی که روزچهارشنبه دارفانی را وداع گفت، با انتشار دو دفتر شعر، جوان‌ترین شاعر مراغه شناخته می‌شد، از بیماری خونی نادری به نام آی. ال. ال (ILL) رنج می‌برد که درمان آن در کشورمان میسر نبود و به همین دلیل، راهی بیمارستان دانشگاه فرانکفورت شد تا مراحل درمان را بگذراند؛ اما کارشکنی‌های صورت گرفته مشکلاتی برای وی ایجاد کرد.



**علت مرگ نوجوان ایرانی چه بود؟

در پی درگذشت این دختر نوجوان در آلمان مطالب مختلفی مبنی بر عوامل این کارشکنی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت، در همین زمینه و برای روشن شدن ابعاد این مساله با «مهدی دواتگری» نماینده مردم مراغه و عجیب‌شیر گفتگو کردیم.



وی در تشریح این مساله سرکنسولگری ایران در فرانکفورت را مقصر اصلی دانست و گفت:‌ کوتاهی سرکنسولگری ایران در فرانکفورت آلمان منجر به این حادثه شد.

وی افزود: خانم سایه مقدسی دانش آموز نخبه ایرانی بود که برای درمان به فرانکفورت آلمان اعزام شد و ما مراتب تاسف خودمان از وزارت امور خارجه را اعلام می‌کنیم و به خانواده این عزیز تسلیت می‌گوییم.



رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس در تشریح موضوع تصریح کرد: به دنبال اطلاع از این که یک دانش‌آموز ۱۶ ساله نخبه مراغه‌ای که مبتلا به سرطان خون است و نیاز به پیوند مغز استخوان دارد بنده به محض اطلاع بلافاصله با خانواده این خانم تماس گرفتم و ضرورت جراحی پیوند مغز استخوان را مطرح کردم.

وی افزود: در این راستا در مهر ماه ۹۲ جلسه‌ای را در دفتر وزیر آموزش و پرورش با حضور آقای فانی تشکیل دادیم چرا که پدر و مادر این دانش‌آموز فرهنگی بودند و علی‌رغم این که اعزام فرهنگیان به خارج از کشور شرایط پیچیده‌ای دارد، پیگیری کردیم و وزیر آموزش و پرورش دستور دادند بدون طی مراحل قانونی به مدرسه ایرانیان در فرانکفورت اعزام شود.



نماینده مراغه و عجیب شیر تصریح کرد: با دستور وزیر آموزش و پرورش قرار شد طبقه فوقانی مدرسه ایرانی فرانکفورت برای اسکان این خانواده در نظر گرفته شود تا بتواند ضمن تدریس، درمان این دانش‌آموز را نیز پیگیری کنند.

وی افزود: نهایتا ویزا و پاسپورت اخذ و در بهمن ماه ۹۲ این خانواده به فرانکفورت اعزام شدند.



دواتگری در ادامه اظهار داشت: سه ساعت قبل از پرواز، سرکنسول ایران در فرانکفورت یعنی آقای عبداللهی از مدیر مجتمع آموزش و پرورش در فرانکفورت درخواست می‌کند که این فرهنگیان حق اشتغال در مدرسه مذکور و حق ورود به آلمان را ندارند و برای حضور این خانواده در آلمان موانعی ایجاد می‌کند.

وی با بیان این که به محض اطلاع از این موضوع پیگیر شدیم، گفت: از آن جایی که این فرهنگیان در یک مجتمع آموزشی قصد اشتغال داشتند بنابراین سرکنسول ایران در فرانکفورت حق دخالت نداشت و خارج از حیطه اختیارات او بود بنابراین نهایتا این خانواده به آلمان اعزام شدند.



دواتگری تصریح کرد: بعد از حضور خانواده مذکور در آلمان، باید برای هزینه درمان بیمه می‌شدند و زمانی که برای بیمه شدن مراجعه می‌کنند بیمه آلمان از سرکنسولگری درخواست معرفی‌نامه می‌کند ولی متاسفانه کنسولگری از ارایه معرفی نامه خودداری می‌کند در حالی که این دانش‌آموز در انتظار درمان بود.

وی تاکید کرد: نهایتا موضوع را از کانال وزارت امور خارجه از طریق آقای ظریف و قشقاوی پیگیری کردیم و به سرکنسول اعلام کردند که هزینه درمان این دانش‌‌آموز یک میلیون یورو است و ما قدرت پرداخت آن را نداریم ولی ما اعلام کردیم نیازی به پرداخت هزینه از سوی شما نیست بلکه معرفی‌نامه صادر کنید.

نماینده مردم مراغه و عجیب شیر ادامه داد: متاسفانه سرکنسولگری ایران در فرانکفورت اطلاعات غلطی را به وزیر امور خارجه ارائه می‌کرد و براساس اطلاعات غلط وزارت امور خارجه دستورات لازم را صادر می‌کرد.



وی ادامه داد: بعد از یک ماه و اندی بلاتکلیفی مجددا با آقای رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش در این باره گفتگو کردم به طوری که آقای فانی به مدیر مدرسه ایرانی فرانکفورت دستور دادند شخصا این موضوع را پیگیری کند و نهایتا ظرف ۴۸ ساعت بیمه‌نامه صادر شد و علی‌رغم صدور بیمه نامه کنسولگری ایران در فرانکفورت به این موضوع اعتراض داشت.

رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس خاطر نشان کرد: متاسفانه سرکنسول ما در آلمان با رسانه دویچه‌وله این کشور مصاحبه می‌کند و اعلام می‌کند این دانش‌آموز و خانواده آن باید به ایران برگردند؛ این در حالی است سرکنسول حق مصاحبه نداشته و تخلف کرده است.



وی افزود: به محض بستری شدن دانش‌آموز ۱۶ ساله ایرانی، سرکنسولگری ایران در فرانکفورت به رئیس بیمارستان مذکور نامه می‌نویسد و می‌گوید امکان درمان این دانش آموز در ایران فراهم است لذا از پذیرش درمان این دانش آموز خودداری کنید!

دواتگری ادامه داد: همه اقدامات انجام و درمان شروع شد ولی متاسفانه روز چهارشنبه این دانش‌آموز فوت کرد.



وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این که سرکنسولگری ایران در فرانکفورت که وظیفه حمایت از حقوق افراد ایرانی مقیم درفرانکفورت دارد با اطلاعات کذب و بی‌اساس به وزارت امور خارجه در مقابله با اتباع کشورش قرار گرفته و این امر منجر به فوت این شهروند ایرانی شد.

نماینده مردم عجیب‌شیر و مراغه با بیان این که برای وزارت امور خارجه متاسفم گفت: وزارت امور خارجه نظارتی به کارکنان و اطلاعات آن‌ها ندارد و کارکنان این وزارتخانه در خارج از کشور بعضا اقداماتی انجام می‌دهند که هیچ‌گونه توجیه عقلی نمی‌تواند داشته باشد.

رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس تصریح کرد: در این رابطه با وزیر امور خارجه و معاون پارلمانی وی گفتگو کردم و مراتب اعتراض خود را اعلام کردم که براساس اطلاعات کذب تصمیم‌گیری کردند.



وی ادامه داد: سرکنسولگری ایران در فرانکفورت به دلیل مصاحبه با یک رسانه آلمانی که در آن علیه یک ایرانی مصاحبه کرده، صلاحیت این سمت را ندارد و باید از مسئولیت خود عزل شود.

دواتگری تاکید کرد: روز یکشنبه هفته آینده سوال از وزیر امور خارجه را تقدیم هیئت‌رئیسه خواهم کرد تا این موضوع پیگیری شود چرا که حیثیت نظام زیر سوال رفته است و این سرکنسولگر حتی یک دقیقه صلاحیت ادامه مسیر را ندارد.



نماینده مراغه و عجیب‌شیر اظهار داشت: اعتماد بی‌جای وزیر امور خارجه به سرکنسولگری ایران در فرانکفورت آلمان جای تاسف دارد و از این جهت متاسفم اگر چنین شرایطی حاکم است که آقای وزیر به راحتی گزارشات کذب سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها را بدون بررسی می‌پذیرد در روابط خارجی در آینده با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد.

رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس با بیان این که وزیر امور خارجه را به مجلس احضار خواهیم کرد خاطر نشان کرد: آقای ظریف باید در قبال این موضوع پاسخگو باشد.



**در صورت احراز تخلف، سرکنسول ایران در فرانکفورت باید عزل شود

در همین زمینه« اسماعیل کوثری» که ریاست کمیته دفاعی مجلس را نیز برعهده دارد گفت: اصل بر این است سرکنسولگری ایران در سایر کشورها از اتباع ایرانی حمایت کند.

وی ادامه داد: چون از این موضوع اطلاعی ندارم باید پرس‌و جو کنم تا ببینم موضوع از چه قرار است.

کوثری تصریح کرد: به عنوان یک نماینده این موضوع را پیگیری می‌کنیم ولی مسئولیت این موضوع برعهده من نیست.

وی در خصوص احضار «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه به مجلس به منظور توضیح در این خصوص نیز گفت: شاید آقای دواتگری اطلاع کاملی دارد که بحث احضار وزیر امور خارجه را مطرح کرده ولی چون من مطلع نیستم معتقدم باید در این رابطه تحقیق کنیم.



این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که درصورت اثبات تخلف سرکنسولگری آیا بحث عزل وی عملی خواهد شد، گفت: باید سرکنسولگر نیز بیاید و حرف خودش را بزند تا ببینیم موضوع از چه قرار است و باید تحقیقات صورت گیرد، با احساسات نمی‌شود با مسائل برخورد کرد بلکه باید تمام مطالب را بررسی کنیم و ببینیم بر چه اساسی این برخورد صورت گرفته است.

البته کوثری تاکید کرد: اگر ثابت شد که چنین برخوردی کرده باید از وزارت امور خارجه درخواست کنیم که ایشان را عزل کند اما وقتی برای ما روشن نشده نمی‌شود تصمیم‌گیری کرد باید با مسائل پخته برخورد کنید که اگر کسی اعتراض کرد استدلال قوی داشته باشیم.



**کنسولگری‌های ما در کشورهای خارجی منزل اتباع ایرانی در آن کشورها هستند

همچنین «ابراهیم آقامحمدی» نماینده دیگری بود که در این رابطه اظهارداشت: خبر را اولین بار است که می‌شنوم بنابراین نمی‌توانم نظری ارائه کنم.

وی تصریح کرد: معمولا سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های ما در کشورهای خارجی منزل اتباع ایرانی در آن کشورها هستند و اگر هموطنی مشکل داشت به آن مکان‌ها رجوع می‌کنند و آقایانی که آنجا هستند وظیفه پیگیری مشکلات هموطنان در چارچوب قانون را دارند!

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در مورد این موضوع خاص باید اطلاعاتی کسب کنم تا بتوانم اطلاعاتی کسب کنم و باید ببینم این موضوع در چه سطحی است و اگر لازم باشد از مسئولان بخواهیم تا بیایند و توضیح بدهند.

**تلاش‌های وزارت خارجه شایسته تقدیر است

در پی درگذشت سایه مقدسی وزیر آموزش و پرورش طی پیامی از تلاش ها و پیگیری وزارت امورخارجه در این زمینه قدردانی کرد.

فانی افزود: تلاشی از سوی وزارتخانه‌های خارجه و آموزش و پرورش و همچنین نماینده مراغه در مجلس شورای اسلامی برای کمک به مداوای مقدسی فرزند یکی از همکاران آموزش و پرورش انجام شد که در مراحلی با مشکلاتی در اجرا مواجه شد.



وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: با همکاری و مشورت دو وزارتخانه، مشکلات از جمله موضوع بیمه برای شروع درمان مقدسی برطرف شد.

فانی افزود: بدون همکاری و هماهنگی‌های انجام شده از سوی دو وزارتخانه، امکان اعزام خانواده مقدسی و سایر اقدامات لازم در کشور آلمان فراهم نبود.

وزیر آموزش و پروش خاطرنشان کرد: با وجود زحمات وزارت خارجه و کنسولگری ایران در آلمان و به طور خاص پیگیری‌های سرکنسولگری کشورمان در فرانکفورت که نهایت همکاری و کمک را در روند اعزام، اسکان و درمان مرحومه سایه مقدسی انجام دادند، اما متاسفانه بیماری بر وی غلبه کرد.


وزیر آموزش و پرورش، برخی خبرسازی‌ها و مطالبی که در دو روز گذشته منتشرشده را ناشی از کمبود اطلاعات منابع منتشر کننده دانست و گفت: احساسات و عواطف خانواده مقدسی کاملا قابل درک است و نباید در این شرایط به دلیل وضعیت روحی این خانواده به اخبار و مطالب غیرمستند دامن زده و یا خدای ناکرده از وضعیت آنها سوءاستفاده شود.

۱۳۹۳/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...