نسخه چاپی

كتاب نذر كنیم

با نذر كتاب در عین حال ، نیازی نیست برای ترویج فرهنگ مطالعه درخت قطع كنیم ! لازم نیست به محیط زیست آسیب برسانیم ! و مهم تر از همه اینكه ˈ كتاب خوب را چند نفر می خوانند .ˈ

به گزارش نما این ایده چند سالی است در میان علاقه مندان به کتاب و کتاب خوانی شکل گرفته است که برای عملی شدن بیشتر ، نیاز به همقدمی عده بیشتری دارد .

این ایده چیست و چه فلسفه ای دارد ؟ فلسفه نذر کتاب درواقع همان سنت حسنه نذری دادن در ایام ومناسبت های مذهبی است اما با رویکردی کاملا فرهنگی. نذری دهندگان با همان اهداف متعالی افراد خیری که مثلا درایام تاسوعا و عاشورای حسینی برای عزاداران شربت و غذای جسم می دهند، و یا در شب های عزیز به نیت اموات خیراتی می دهند ، تلاش خواهند کرد یک بسته فرهنگی برای تغذیه روح مشتاقان به کتاب که بضاعت مالی ندارند، تامین نمایند.

البته تلفیق این سنت حسنه با ایده ˈ بخوان و جابگذارˈ جذابیت و کارایی بیشتری بدان بخشیده است .

به گزارش ایرنا، امسال و همزمان با بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران و با مشارکت بخش جنبی و ستاد اجرایی این نمایشگاه ، طرح نذر کتاب هم اجرا می شود.

در این طرح همه علاقه مندان اعم از ناشران و مولفان ، افرادخیر و علاقه مند به فرهنگ و عموم مردم دوستدار کتاب می توانند بدون هیچ محدویتی شرکت کنند.

طرح در سه مرحله اجرا می شود. مرحله اول : در این مرحله مولفان و ناشران کتاب های خود را با تخفیف 50 درصدی عرضه می کنند. در مرحله دوم: خیرین فرهنگی با پرداخت 50 درصد قیمت کتاب ها را خریداری می کنند تا در اختیار مردم قرار گیرد و در مرحله سوم : مردم علاقه مند کتاب مورد نظر را از میان آثار ارایه شده در غرفه نذر کتاب انتخاب می نمایند . افراد پس از مطالعه کتاب آن را در محل های عمومی مثل مدارس ، مساجد ، کتابخانه ها و فرهنگ سراها و... برای مطالعه دیگران جای می گذارند . نکته مهم در این طرح آن است که نفر هفتم ، پس از ارسال مشخصات شش نفر قبلی به ˈ ستاد نذر کتاب ˈ صاحب کتاب خواهد شد ، که البته بهتر آن است کتاب به کتابخانه ای اهدا شود.

درباره نذر کتاب باید گفت که با اجرای آن ، کتاب در قفسه زندانی نمی شود ، مردمان بیشتری به کتاب دسترسی پیدا می کنند ، و این فرهنگ بیشتر شکل می گیرد که نذری فقط غذا نیست و یک محصول فرهنگی هم می تواند نذری ارزشمند باشد و کسی هم بخاطر ضعف مالی ! از کتاب خوانی محروم نمی شود.

با نذر کتاب در عین حال ، نیازی نیست برای ترویج فرهنگ مطالعه درخت قطع کنیم ! لازم نیست به محیط زیست آسیب برسانیم ! و مهم تر از همه اینکه ˈ کتاب خوب را چند نفر می خوانند .ˈ

۱۳۹۳/۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...