نسخه چاپی

وزیر امورخارجه فرانسه و حق غنی سازی اورانیوم در ایران

در مرحله اول، به اندازه كافی توافق محكمی نبود. به همین خاطر با 1+5 بحث‌هایی كردیم و تصمیم گرفتیم كه موضعی واحد اتخاذ كنیم. ایرانی‌ها در ابتدا جواب رد دادند. اما 10 روز بعد كه برگشتند، رضایت دادند.

به گزارش نما، روزنامه واشنگتن پست (WashingtonPost) مصاحبه ای با وزیر امور خارجه فرانسه انجام داد و محور اصلی مصاحبه او سه کشور اوکراین و سوریه و ایران بود.



واشنگتن پست نوشت: وزیر امور خارجه فرانسه ابتدا در سوال اوضاع اوکراین و رفتار های روسیه در در مرز های اوکراین چنین پاسخ داد: «من با وزیر امور خارجه روسیه صحبت کرده ام و آنها قرار است ارتش خود را تا حد زیادی از مرز های اوکراین دور کنند و موضوع تحریم دوباره روسیه به رفتار های خود روسیه بر می گردد و اگر روسیه بخواهد انتخابات اوکراین را غیر مشروع بخواند مطمئنا با تحریم های بیشری روبرو خواهد شد.»



وزیر امور خرجه فرانسه در سوال خبرنگار واشنگتن پست در مورد مواضع سرسختانه او در مذاکرات هسته ای پرسید و اینکه او در مذاکرات دور اول حتی جلسه را ترک کرده است و اینکه الان مذاکرات هسته ای را چطور می بیند پاسخ داد : :«من امیدوارم ما به یک راه حل قطعی برسیم و موضع ما ساده است و آن برنامه هسته ای برای مصارف شهری است و انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، آری. بمب اتم، نه. مسئله بسیار روشن است.»



وی افزود: «برگردیم به مذاکراتی که داشتیم. آنجا موضع من این بود که ما می‌خواهیم به توافق برسیم، اما توافقی که قرص و محکم باشد. در مرحله اول، به اندازه کافی توافق محکمی نبود. به همین خاطر با 1+5 بحث‌هایی کردیم و تصمیم گرفتیم که موضعی واحد اتخاذ کنیم. ایرانی‌ها در ابتدا جواب رد دادند. اما 10 روز بعد که برگشتند، رضایت دادند.»



وزیر خارجه فرانسه در ادامه مصاحبه در پاسخ به این سوال که «شما توافق را محکم‌تر کردید؟»، گفت: «باید بگویم که توافقی که در انتها به دست آمد، بهتر از آنچیزی بود که در ابتدا داشتیم. این را هم باید اضافه کنم که تا الان اختلافاتی که با روسیه بر سر اوکراین داشته‌ایم، تأثیری بر مذاکرات (با ایران)، نداشته است.»



وی در پاسخ به سوالی در مورد «جمله‌ای که بگوید ایران حق غنی‌سازی دارد»، هم گفت: «ما این جمله‌بندی را در مرحله اول نپذیرفته‌ایم. می‌تواند میزانی از غنی‌سازی وجود داشته باشد، مشروط بر اینکه محدود بوده و برای مقاصد نظامی استفاده نشود.»

۱۳۹۳/۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...