نسخه چاپی

روبات‌های آدمكش در سازمان ملل

در روزهای آینده در یك جلسه غیررسمی در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو كارشناسان در مورد روبات‌های آدمكش بحث خواهند كرد.

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، پروفسور رونالد آرکین و پروفسور نوئل شارکی، دو کارشناس ارشد علم روباتیکس در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، میزان دقت و کارآمدی این ماشین‌ها و همینطور ضرورت وجودی آنها را به بحث خواهند گذاشت. این جلسه غیررسمی در حاشیه مذاکرات کارشناسی مربوط به پیمان منع به کارگیری برخی تسلیحات متعارف برگزار می‌شود.



نتیجه این بحث همراه با سایر مباحث کارشناسی و مقدماتی به جلسه رسمی پیمان منع به کارگیری برخی سلاح‌های متعارف که در ماه نوامبر امسال برگزار می‌شود، ارائه خواهد شد.



به گزارش بی بی سی (BBC)، رسانه دولتی انگلیس، این اولین باری است که موضوعات روبات‌های آدمکش و یا تسلیحات کشنده تماما خودکار در نهادهای سازمان ملل متحد به بحث گذاشته و مطرح می شود.



روبات کشنده یک اسلحه کاملا خودکار است که بدون دخالت انسان می‌تواند هدف را برگزیده و با آن وارد نبرد شود. یک چنین ماشین‌هایی در حال حاضر وجود ندارند ولی به خاطر پیشرفت‌های سریع در رشته روباتیکس ساخت آنها به واقعیت نزدیک تر شده است.



کسانی که از تولید روبات‌های آدمکش دفاع می‌کنند معتقدند که قوانین بین المللی موجود ناظر بر جنگ می‌تواند به ابهامات در مورد به کارگیری این ماشین‌ها در صحنه نبرد پاسخ دهد. آنها اضافه می‌کنند که اگر در عمل، قوانین بین المللی موجود برای کنترل نحوه استفاده از این تسلیحات پاسخگو نبود به جای ممنوع کردن کامل آنها باید از روشهایی نظیر ممنوعیت موقت استفاده شود.



کسانی که با استفاده از روبات های آدمکش و به طور کلی تولید آنها مخالف هستند، می‌گویند این ماشین‌ها یک تهدید جدی برای امنیت بشریت هستند و هر گونه ابزار و ماشینی که به شکل خودکار می‌تواند آدم بکشد باید ممنوع شود.



این مباحث کارشناسی در سازمان ملل متحد، موضوع هواپیماهای تهاجمی بدون سرنشین را دربرنمی‌گیرد، چون این ماشین‌ها هنوز کاملا به شکل خودکار و مستقل عمل نمی کنند. هر چند از شواهد چنین برمی آید که تا رسیدن به مرحله خودکار شدن کامل فاصله زیادی ندارند.



وزارت دفاع بریتانیا در سال جاری یک مدل قاره پیما از این هواپیماها به نام "تارانیس" را با موفقیت در خاک استرالیا آزمایش کرد. و موسسه پژوهش‌های پیشرفته امور دفاعی آمریکا نیز از سال ۲۰۰۶ تاکنون در تکمیل کردن یک خودروی تهاجمی تماما خودکار به نام "کرشر" پیشرفت زیادی کرده است.



وزارت دفاع بریتانیا درگذشته اعلام کرده است که قصد ندارد سیستم و یا ماشین آلاتی تولید کند که تماما به شکل خودکار و بدون دخالت انسان عمل می‌کنند.



در نوامبر سال ۲۰۱۲ نیز وزارت دفاع آمریکا با صدور دستورالعملی اعلام کرد"هنگام تصمیم گیری در مورد به کاربردن روشها و ابزارهای کشنده حتما یک انسان باید مسئول باشد."



جلسه کارشناسی در مورد روبات های کشنده در روزهای ۱۳ تا ۱۶ مه و به ریاست ژان هیوز سیمون میشل، نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد.

۱۳۹۳/۲/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...