نسخه چاپی

صیادان مراقب باشند

مدیر كل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بی احتیاطی و كم توجهی صیادان زندگی بسیاری از گونه های دریایی بخصوص لاك پشت های دریایی را به خطر انداخته است.

به گزارش نما به نقل از پورت پرس،خسرو افسری در حاشیه شورای محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: لنچ های صیادی در هنگام صید مراقب لاک پشت های دریایی باشند.
وی بیان کرد: تمامی پنج گونه لاک پشت دریایی، در ضمیمه شماره ۱ کنوانسیون جهانی منع تجارت گونه های در معرض در خطر انقراض (CITES) دسته بندی شده اند که این حاکی از شرایط نامساعد زیستگاهی آنها است.
افسری گفت: لاک پشت های دریایی معمولا در آبهای صاف و روشن ساحلی جزایر و سواحل زندگی می کنند و تا ۸۰ سال عمر می کنند.
وی مهمترین عوامل تهدید کننده نسل لاکپشتان دریایی آلودگی های نفتی، تخلیه زباله در سواحل، صید غیر مجاز، فاضلاب های شهری، ساخت و ساز در سواحلذکر کرد و افزود: علاوه بر آن مواردی همچون تردد شناورها، انفجار جهت اکتشاف منابع، آلودگی حرارتی، به دام افتادن در تورهای صیادی، تخریب آبسنگ های مرجانی، پدیده ذوب شدن یخ های قطبی، فرسایش سواحل و مانورهای نظامی دریایی نیز به شکل های گوناگون عامل انقراض این موجودات است.
وی تاکید کرد: در راستای مقابله با آلودگی نفتی دریا، از نفتکش ها، مخازن سوختی مستقر در مجاورت ساحل، لوله های سوخت گیری و سوخت رسانی به مخازن به صورت مستمر بازدیدهایی انجام می شود.
مدیر کل محیط زیست استان گفت: در کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریایی موسوم به مارپول که در سال 1973 در لندن تشکیل شد، تمام کشورهای عضو از جمله ایران تصدیق کردند که محیط زیست دریایی و موجودات زنده دریایی برای بشر اهمیت حیاتی دارند و همه مردم در نگهداری از آن منافعی دارند.
عمق کم آب دریای عمان در ساحل چابهار، شوری آب، گرمای هوا و ارتباط آن با آب های آزاد، اکوسیستم ویژه ای را رقم زده که در برابر منابع آلوده کننده بسیار آسیب پذیر است.

۱۳۹۳/۲/۲۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...