نسخه چاپی

مقاله جنجالی غرب درباره برنامه هسته ای ایران

روزنامه نگار تحقیقاتی آمریكا در حوزه امنیت ملی در مقاله ای جنجالی با اشاره به مذاكرات اخیر ایران و ۱+۵ در وین، روایت غرب درباره برنامه هسته ای ایران را كامل جعلی و بی اساس خواند.

به گزارش نما به نقل از فارس، «گرث پورتر» روزنامه نگار تحقیقاتی آمریکا که به طور خاص در حوزه سیاست امنیت ملی آمریکا فعالیت می کند، در مقاله ای که پایگاه اینترنتی شبکه «الجزیره» آن را منتشر کرد، روایتی را درباره دیدگاه جهان در قبال برنامه هسته ای ایران نقل می کند که معتقد است هیچ اساس مستندی ندارد و کاملا جعلی و ساختگی است که متأسفانه به روایت قالب در جامعه بین الملل در خصوص برنامه هسته ای ایران تبدیل شده است.

متن مقاله گرث پورتر در ذیل آمده است:

همزمان با مذاکرات هسته ای حساس میان ایران و ۱+۵ که اخیرا در وین در حال برگزاری بود، سرنوشت توافق همچنان نامعلوم مانده است. یک شکاف ژرف موضع اعلام شده دو طرف در ارتباط با قابلیت های غنی سازی ایران در آینده را از یکدیگر جدا می کند.

آنچه در این میان نادیده گرفته شده این است که یک دیدگاه اشتباه، درخواست غرب برای توقف بسیاری از قابلیت های هسته ای ایران را شکل داده است و این دیدگاه اشتباه نیز بر اساس اعتقاد قاطع دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا شکل گرفته مبنی بر اینکه ایران از طریق پنهان کردن جزئیات برنامه هسته ای خود و همچنین پنهان کاری درباره نیات هسته ای اش در ارتباط با تولید تسلیحات هسته ای، جهان را فریب داده است. این روایت قالب در خصوص برنامه هسته ای ایران در طول یک دهه گذشته بوده است. اما باید به این نکته مهم اشاره کرد که این روایت، هیچ اساس و پایه مستندی ندارد.

همانطور که در کتاب «بحران ساختگی: ناگفته های هراس هسته ای ایران» مطرح شد، این روایت که ایران یک برنامه تسلیحات هسته ای سری و پنهانی دارد نتیجه مستقیم یک سری پیش فرض های نادرست در دولت آمریکا و همچنین جامعه اطلاعاتی آمریکا است که در سندهای اطلاعاتی ساختگی و جعلی غرب ارائه شده و این دیدگاه اشتباه را به آژانس بین المللی انرژی اتمی و در نهایت به جهانیان تحمیل کرده است.

روایت اشتباه درباره برنامه هسته ای ایران از آنجا آغاز شد که سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) مرکزی را برای مقابله با اشاعه تسلیحات کشتار جمعی در سال ۱۹۹۱ راه اندازی کرد. کارشناسانی در این مرکز مشغول به کار شدند که به آنها گفته شده بود می بایست روی ایران به عنوان سوژه اصلی اشاعه این تسلیحات تمرکز کنند. جای تعجب ندارد که این مرکز در سال های بعد از آن بارها گزارش هایی را منتشر کرده است که مدعی است تلاش های ایران برای بدست آوردن قابلیت غنی سازی هسته ای در سال های پایانی دهه ۱۹۸۰ و پس از آن در راستای دستیابی به قابلیت تسلیحاتی هسته ای بوده است. ایران برای این مرکز به صورت کاملا پیش فرض یک تهدید عنوان شده بود.

اما آنچه کارشناسان عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی سیا هرگز به آن اشاره نکردند این بود که ایران به مداخله سیاسی دولت ریگان که از سال ۱۹۸۳ تحت فشار گذاشتن دولت های فرانسه و آلمان را آغاز کرد تا همکاری با برنامه هسته ای ایران را رد کنند، واکنش نشان داد.

تأثیر چنین مداخله ای که بعدا با این ادعا که ایران سعی در بدست آوردن تسلیحات هسته ای داشته، توجیه شد، این بود که اجازه نداد ایران دیگر به شرکت فرانسوی که سوخت اورانیوم غنی شده برای راکتور بوشهر فراهم می کرد، اعتماد نکرد. باز هم جای تعجب ندارد که تهران در مواجهه با گزینه توقف کامل برنامه غنی سازی هسته ای و یا ایجاد قابلیت غنی سازی مستقل مواجه می شود، بدون شک گزینه دوم را انتخاب کند

۱۳۹۳/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...