نسخه چاپی

پیامك نخست وزیر ویتنام برای مخالفان چین

پلیس ویتنام تجمع مردم در برابر سفارت چین را غیرقانونی خواند و تظاهركنندگان اندكی را كه در محل حضور یافتند محاصره كرد تا مانع از گفتگوی آنها با خبرنگاران شود.

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، پس از گذشت یک هفته از برگزاری تظاهرات ضدچینی در ویتنام که در مواردی هم به خشونت کشیده شد، پلیس هانوی روز یکشنبه از برگزاری تظاهرات در اعتراض به نصب دکل نفتی چین در آب های مورد ادعای ویتنام جلوگیری کرد.



حضور سنگین پلیس در برابر سفارت چین در هانوی مشهود بود و حصاری گرداگرد پارکی در نزدیکی سفارت که تظاهرکنندگان در آن اجتماع می کردند، کشیده شده بود.



به گزارش صدای آمریکا(VOA)، پلیس ویتنام تجمع مردم در برابر سفارت چین را غیرقانونی خواند و تظاهرکنندگان اندکی را که در محل حضور یافتند محاصره کرد تا مانع از گفتگوی آنها با خبرنگاران شود.



تغییر رویه ناگهانی دولت هانوی در برابر تظاهرات ضدچینی بسیار چشمگیر بود.



به رغم مخالفت دولت با برگزاری تظاهرات، گروه های کثیری از مردم در اعتراض به احداث یک دکل نفتی توسط چین در آب های دریای جنوب چین، در شهرک های صنعتی مرکزی و جنوبی ویتنام تظاهرات کردند که منجر به کشته شدن دو کارگر چینی و مجروح شدن نزدیک به ۱۰۰ نفر شد.



معاون وزیر امور خارجه ویتنام می گوید اعتراض های مردمی، تأثیرات منفی بر فعالیت های بازرگانی خارجی و داخلی، نظم اجتماعی و زندگی خصوصی افراد گذاشته و تصویری نامناسب برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد کرده است.



ژنرال نوآنگ کونگ تو، رئیس بخش بازرسی وزارت امنیت ملی ویتنام به خبرنگاران گفت صدها نفر تاکنون دستگیر شده اند.



وزیر امنیت ملی که برای واکنش بسیار کند به وضعیت موجود، هدف انتقاد قرار گرفته بود، گفت واکنش به موقع و به شیوه ای انجام گرفت که کمترین خسارت را ایجاد کند.



به نظر نمی رسد اختلاف میان چین و ویتنام بر سر نصب دکل نفتی در آب های مورد مناقشه به راه حلی منجر شود. ویتنام گفته است چین ۱۳۰ کشتی، از جمله ۴ ناو جنگی در آن منطقه مستقر کرده است.



شینهوآ، خبرگزاری رسمی چین گزارش داد پکن در پی اعتراضات مردمی ۳ هزار نفر از اتباعش را از ویتنام فراخوانده است.



نخست وزیر ویتنام روز شنبه با ارسال یک پیامک به دارندگان تلفن همراه، از مردم خواست ضمن نمایش میهن پرستی، از شرکت در تظاهرات غیرقانونی خودداری کنند.

۱۳۹۳/۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...