نسخه چاپی

لبنان از فردا رئیس جمهور ندارد

لبنان به علت انتخاب نشدن رئیس جمهور جدید، از روز یكشنبه (فردا) وارد خلأ قانونی خواهد شد و سمت ریاست جمهوری این كشور هیچ متولی نخواهد داشت.

به گزارش نما به نقل از العالم، پس از ناتوانی پارلمان لبنان در انتخاب رئیس جمهور جدید به جای میشل سلیمان رئیس جمهور کنونی به علت وجود اختلاف های سیاسی بین گروه های سیاسی، این کشور از روز یکشنبه رئیس جمهور نخواهد داشت و عملا وارد خلأ قانونی خواهد شد.

لبنان در دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان شاهد بحران های امنیتی، سیاسی و اقتصادی بود.

فاطمه عواضه خبرنگار این شبکه در بیروت با تهیه گزارشی در این خصوص اعلام کرد: موضوع انتخاب رئیس جمهور در لبنان با ابهام مواجه است. میشل سلیمان، دوازدهمین رئیس جمهور این کشور، صبح بیست و پنجم ماه می کنونی (فردا) کاخ ریاست جمهوری را ترک خواهد کرد. به این ترتیب، سمت ریاست جمهوری لبنان هیچ متولی نخواهد داشت.

شرایط کنونی لبنان در ارتباط با انتخاب رئیس جمهور مانند شرایط پیش از انتخاب میشل سلیمان در سال دو هزار و شش به عنوان رئیس جمهور است. میشل سلیمان که از میان نظامیان به کاخ ریاست جمهوری راه یافت توانست از توافق داخلی و خارجی برای رسیدن به این سمت استفاده کند.

اختلاف های داخلی در زمان وی به امضای توافقنامه معروف دوحه منجر شد و در آن برای طرح خود موسوم به «راهبرد دفاعی» از گروه های سیاسی چراغ سبز گرفت. او همچنین از خود چهره ای برای نزدیک کردن گروه های سیاسی در پای میز گفتگوی ملی به جا گذاشت.

درباره راهبرد دفاع ملی هجده بار با نخست وزیران چهار دولت متوالی نشست برگزار شد. در زمان وی چهار دولت به ریاست فؤاد سنیوره، سعد الحریری، نجیب میقاتی و تمّام سلام تشکیل شد که فضای اختلاف بر ساختار و کابینه آنها سایه انداخته بود و هیچ یک از آنها نیز مورد اجماع و توافق گروه های سیاسی لبنانی نبودند.

مسئله ای که درباره دوران ریاست جمهوری میشل سلیمان مورد توجه است این است که کاخ ریاست جمهوری در زمان وی محل برگزاری نشست سران کشورهای عربستان و سوریه بود که بشار اسد رئیس جمهور سوریه و عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در آن با یکدیگر دیدار کردند.

امروز، دوره ریاست جمهوری سلیمان در حالی پایان می یابد که وی مورد حمایت عربستان، آمریکا، فرانسه و به طور کلی غرب و اهل تسنن بود و مسیحیان نیز درباره وی دچار اختلاف بودند. او پیش از ترک سمت خود، رویکرد خصمانه ای با حزب الله لبنان در پیش گرفت.

۱۳۹۳/۳/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...