نسخه چاپی

حاشیه های داغ انتخابات امروز مجلس

انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با حاشیه های جالبی همراه بود؛ از بازار گرم تبلیغات فراكسیونی و شخصی نامزدهای انتخابات هیأت رئیسه تا تشكر ویژه ابوترابی از یك نماینده.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، اولین دستور کار جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی انتخاب هیأت رئیسه جدید مجلس بود. ۲۷۰ نماینده مجلس در جلسه امروز حضور داشتند که این تعداد حاضرین جلسه تقریبا بی سابقه است.

این جلسه با سخنرانی علی لاریجانی و بزرگداشت سالروز آزادی خرمشهر آغاز شد.

-در دقایق ابتدایی جلسه علنی فهرست نامزدهای دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت در صحن مجلس توزیع شد، هر دو فراکسیون برای سمت های هیأت رئیسه مجلس نامزد داشتند اما فراکسیون اصولگرایان برای پست ریاست مجلس هیچ نامزدی را معرفی نکرده است. برخی نامزدهای هیأت رئیسه مجلس برگه هایی را میان نمایندگان توزیع می کردند که حاوی سابقه مدیریتی و تحصیلاتشان بود از این طریق قصد تبلیغ در میان نمایندگان را داشتند.

-نامزدهای ریاست مجلس شورای اسلامی به ترتیب علی لاریجانی نماینده مردم قم، بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد و احمد بخشایش نماینده مردم اردستان بودند، بخشایش در جلسه دیشب فراکسیون رهروان نیز نامزد پست ریاست شده بود که تقریبا هیچ یک از نمایندگان به وی رای نداده بودند. وی سال گذشته نیز برای ریاست مجلس نامزد شده بود.

-در ادامه محمدرضا باهنر، محمدحسن ابوترابی فرد، الیاس نادران نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برای پست نایب رئیسی مجلس نامزد شدند از میان این سه نفر باید دو نفر به عنوان نایب رئیس اول و دوم مجلس انتخاب می شدند.

پس از معرفی نامزدهای نایب رئیسی مجلس یکی از نمایندگان با صدای بلند در صحن مجلس نامزد منتخب خود را الیاس نادران معرفی می کرد. غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت هم با صدای بلند خطاب به هیأت رئیسه خواست که نام ابوترابی را بار دیگر به عنوان نامزد نایب رئیسی مجلس اعلام کند.

-پس از اعلام نامزدهای ریاست و نایب رئیسی مجلس رای گیری از نمایندگان آغاز شد و کارمندان مجلس اقدام به جمع آوری رای ها کردند.

-تعدادی از اعضای هیأت رئیسه مجلس در هنگام رای گیری در میان نمایندگان حضور یافته و با آنها صحبت می کردند. نامزدهای هر دو فراکسیون اصولگرایان مجلس برای انتخاب هیأت رئیسه نیز در صحن مجلس حضور فعال داشتند و با نمایندگان گفتگو می کردند.

-پس از گذشت مدت کوتاهی و جمع آوری آرای ریاست و نایب رئیسان مجلس نامزدهای پست دبیری هیأت رئیسه نیز اعلام شدند. به این ترتیب حسین سبحانی نیا، محمد دهقان، محمدحسین فرهنگی، مهرداد بذرپاش، جواد جهانگیر زاده، اسماعیل کوثری، جواد هروی، امیرحسین قاضی زاده، شاهین محمد صادقی، علیرضا منادی و ضرغام صادقی به عنوان نامزدهای دبیری مجلس به نمایندگان معرفی شدند این نامزدها افرادی بودند که از سوی دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان معرفی شده بودند که باید از میان آنها ۶ نفر برای پست دبیری انتخاب می شدند.

پس از اعلام نامزدهای دبیری مجددا تعدادی از نمایندگان با صدای بلند نام محمدحسین فرهنگی که دوره قبل نیز در هیأت رئیسه مجلس حضور داشت را فریاد می زدند و به نوعی از نامزدی وی حمایت می کردند.

-کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود و رئیس فراکسیون رهروان ولایت هم با صدای بلند از جواد هروی و جواد جهانگیرزاده دو نامزد این فراکسیون برای پست دبیری مجلس اعلام حمایت کرد. جواد جهانگیرزاده پیش از این نیز عضو هیأت رئیسه مجلس بود که در دوره قبل رای نیاورد و ضرغام صادقی جایگزین آن شد. پس از گذشت مدت کوتاهی نتایج شمارش آرای نامزدهای ریاست مجلس اعلام شد به این ترتیب علی لاریجانی با ۱۸۷ رای به عنوان ریاست مجلس انتخاب شد. ۷۷ نماینده مجلس به وی رای ندادند. بهرام بیرانوند ۲۶ رای و احمد بخشایش ۳۲ رای نمایندگان را به خود اختصاص داد. کل آرای ماخوذه برای ریاست مجلس ۲۶۴ رای بوده است. لاریجانی خود را بنده حقیر سرا پا تقصیر خواند و گفت: امیدوارم گام های بلندی برای اداره مجلس برداریم.

در ادامه نامزدهای ناظران هیأت رئیسه در مجلس معرفی شدند. احمد امیر آبادی نماینده مردم قم، محسن علی مردانی نماینده مردم زنجان، کمال علیپور نماینده مردم قائم شهر، محمد عاشوری نماینده مردم بندرعباس، شریف حسینی نماینده مردم اهواز، بهروز نعمتی نماینده مردم اسد آباد و محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان نامزدهای پست ناظری مجلس بودند.

-وقتی که صندوق جمع آوری آرا برای هر یک از پست های ریاست، نایب رئیسی، دبیری و ناظری به سراغ لاریجانی می رفت وی کاغذی را از جیب درآورده و به صندوق می انداخت.

-پس از مدتی منتخبان نمایندگان برای پست نایب رئیسی انتخاب شدند به این ترتیب از ۲۷۰ رای ماخوذه ۲۰۳ نفر به محمدحسن ابوترابی فرد به عنوان نایب رئیس اول و ۱۴۴ نفر به محمد رضا باهنر به عنوان نایب رئیس دوم مجلس رای دادند. لاریجانی در ابتدا آرای نادران را قرائت نکرد اما در هنگام قرائت آرای دبیران گفت: گویا آرای آقای نادران در پشت صفحه نوشته شده است و آرای وی را ۱۳۷ رای اعلام کرد.

-پس از آن نمایندگان نزد نادران و ابوترابی فرد رفتند و با روبوسی این انتخاب را به آنها تبریک گفتند. نادران نیز علی رغم اینکه در این انتخابات پیروز نشده بود برای تبریک نزد باهنر و ابوترابی فرد رفت و با هر دوی آنها روبوسی کرد.

-پس از پایان تبریکات محمد حسن ابوترابی خود برای تشکر از نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی به سمت صندلی های آنها رفته و یکی یکی از آنها تشکر کرد پس از آن نزد غلامعلی جعفرزاده نماینده جانباز مجلس که با صدای بلند از وی اعلام حمایت کرده بود رفت و او را در آغوش گرفت.

-پس از گذشت مدت کوتاهی از جمع آوری آرای دبیران نتیجه این رای گیری نیز مشخص شد به این ترتیب محمد حسین فرهنگی، ضرغام صادقی، علیرضا منادی، مهرداد بذرپاش، محمد دهقان و حسین سبحانی نیا به عنوان اعضای جدید هیأت رئیسه معرفی شدند. شاهین محمدصادقی نماینده مردم شیراز از ترکیب قبلی هیأت رئیسه حذف شده و مهرداد بذرپاش که نامزد فراکسیون اصولگرایان بود به این ترکیب اضافه شد.

-نتیجه رای گیری ناظران هیأت رئیسه در مجلس نیز اعلام شد به این ترتیب محمد عاشوری، شریف حسینی و بهروز نعمتی به عنوان ناظران مجلس انتخاب شدند که بهروز جعفری عضو جدید هیئت رئیسه به این ترتیب اضافه شد.

-پس از آن مراسم تحلیف هیأت رئیسه جدید برگزار شده و قسم یاد کردند که در راستای اجرای آیین نامه داخلی مجلس و قانون اساسی عمل کنند.

-پس از اعلام نتایج نهایی نمایندگان به سمت هیأت رئیسه رفتند و به اعضای جدید تبریک گفتند، تبریکات نمایندگان به اعضای جدید هیأت رئیسه آنقدر طولانی شد که لاریجانی ناچار شد اعضای هیئت رئیسه را برای اداره جلسه به جایگاهشان فرابخواند.

وی خطاب به ضرغام صادقی یکی از اعضای هیأت رئیسه گفت: معانقات را بگذارید برای بعد.

-مهرداد بذرپاش نامزد فراکسیون اصولگرایان برای انتخاب هیت رئیسه پس از حضور در جایگاهش به نزد تک تک اعضای هیأت رئیسه رفت و به آنها تبریک گفت.

-در این میان وداع گرم نمایندگان با شاهین محمدصادقی که در انتخابات هیأت رئیسه نتوانسته بود آرای مورد نیاز را کسب کند و جایگاه خود را به مهرداد بذرپاش سپرده بود بسیار جالب بود. تعداد زیادی از نمایندگان نزد وی رفته و با او روبوسی می کردند گویا وی را دلداری می دادند.

-پس از پایان جلسه نمایندگان به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی رفتند.

۱۳۹۳/۳/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...