نسخه چاپی

ظریف: ایران آمادگی حل بحران و كمك رسانی انساندوستانه به مردم سوریه را دارد

وزیر امور خارجه كشورمان گفت: ایران آماده مشاركت در هر تلاش صادقانه برای حل بحران و كمك رسانی واقعی انساندوستانه به تمامی مردم سوریه است.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمدجواد ظریف امروز (یکشنبه) در دومین نشست دوستان سوریه در تهران عنوان کرد: قدرت‌های خارجی باید توهم دستیابی به آرزوهای شخصی راهبردیشان از طریق نظامی در سوریه را کنار بگذارند و بپذیرند بحران سوریه هیچ راهی جز راه‌حل سیاسی مبتنی بر اراده و خواست مردم سوریه که از صندوق‌های رای نشان داده می‌شود، ندارد.

وی گفت: ایران از ابتدای بحران سوریه تنها راه‌حل این بحران را راهکار سیاسی از طریق تشویق گفتگوهای سوری - سوری و مراجعه به خواست و اراده ملت سوریه دانسته و تمامی تلاش خود را در این راه به کار بسته است.

وی افزود: همکاری‌های سازنده ایران با تلاش‌های موثر منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله همکاری با نمایندگان ویژه دبیرکل سازمان ملل، کمک و مساعدت ویژه ایران برای حصول توافق در زمینه مبارزه با سلاح‌های شیمیایی، برگزاری دو نشست بین‌المللی در تهران با محوریت نفی خشونت و تمرکز بر راه‌حل سیاسی بحران و ارائه چندین پیشنهاد و ابتکار عمل سیاسی برای کمک به حل بحران سوریه که مورد استقبال کشورهای مختلف و ملل متحد قرار گرفته، در کنار ارسال کمک‌های انساندوستانه برای مردم سوریه و همکاری با سازوکارهای ذیربط بین‌المللی در این خصوص، بخشی از تحرکات و اقدامات ما در سه سال گذشته بوده است.

ظریف تصریح کرد: ایران آماده مشارکت در هر تلاش صادقانه برای حل بحران و کمک رسانی واقعی انساندوستانه به تمامی مردم سوریه است.

وزیر خارجه با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های مهمی در صحنه داخلی سوریه در مسیر حل و فصل سیاسی بحران بوده‌ایم، عنوان کرد: توافقات آشتی محلی در مناطق مختلف سوریه از جمله در حمص که از طریق گفت‌وگو بین دولت و مخالفان با مساعی شخصیت‌های ذینفوذ محلی صورت گرفت، نشان داد که ظرفیت حل و فصل بحران در داخل سوریه به خوبی وجود دارد و چنانچه ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در کنار این ظرفیت ملی قرار گیرد می‌توان به آینده و پایان بحران امیدوار بود.

وی گفت: همه باید بپذیریم که براساس منافع مشترک همه کنشگران و بالاتر از همه با عنایت به منافع مردم سوریه، هرگونه راه‌حل سیاسی نیازمند مبارزه مشترک با افراط و خشونت، پایان بخشیدن به مداخلات و جلوگیری از ارسال سلاح به گروه‌های بی مسئولیت است.

وزیر خارجه با ذکر این نکته که این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که ملت سوریه خود را آماده انتخابات ریاست جمهوری می‌کند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران راهکار سیاسی مبتنی بر اصول شناخته شده دموکراتیک و برگزاری انتخابات را گام مهم و قابل توجهی در روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه و تمکین به اراده و خواست مردم این کشور می‌داند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ایران امیدوار است گام‌های ضروری برای حل و فصل سیاسی بحران از جمله انجام گفت‌وگوهای فراگیر آشتی ملی بین دولت و مخالفان قانونی و تشکیل دولت وفاق ملی، بازگشت مهاجرین به موطن خود و تلاش همگانی برای بازسازی خرابی‌های گسترده در این کشور با کمک همه دوستان واقعی سوریه برداشته شود و در آینده نزدیک شاهد بازگشت ثبات، آرامش و شکوفایی به سوریه به عنوان عضو سربلند جبهه پایداری و مقاومت باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: در پایان لازم می‌دانم بار دیگر آمادگی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را در کمک به برقراری صلح و ثبات امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه به مدد شما که نماد خواست ملت‌ها هستید، اعلام کنم.

وی از برگزار کنندگان این نشست قدردانی و برای موفقیت این نشست آرزوی موفقیت کرد.

۱۳۹۳/۳/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...