نسخه چاپی

ظریف به زودی به عربستان می‌رود

سفیر كشورمان در كویت با استقبال از سفر شیخ صباح احمد الصباح به تهران از سفرمحمد جواد ظریف به عربستان در آینده‌ای نزدیك خبر داد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: سفیر کشورمان در کویت با استقبال از سفر شیخ صباح احمد الصباح به تهران از سفرمحمد جواد ظریف به عربستان در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

علیرضا عنایتی در گفت‌وگو با تلویزیون الرای کویت با تاکید بر روابط خوب میان ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس گفت که دست ایران به سوی همه کشورهای همسایه از جمله عربستان دراز است و این مسئله‌ای است که همواره وزیر امور خارجه ایران در سفرهایش به کلیه کشورهای این حوزه از جمله عربستان که قصد دارد به زودی به آنجا سفر کند و با مسوولان آن نشست داشته باشد، به آن تاکید کرده است. وزیر امور خارجه ایران قصد دارد تا (حرف‌های) مسوولان عربستانی را به جای اینکه از میانجیگران بشنود، از خود آنها بشنود.

وی افزود که دست‌های ایران به سوی همه کشورهای حوزه خلیج فارس باز است اما یک دست صدا ندارد و با کمک برخی می‌توانیم صدای دیگران را هم بشنویم.

عنایتی در ادامه با اشاره به اهمیت تبدیل منطقه به جریانی که منافع همگان را در نظر داشته باشد افزود که نقش ایران، عربستان و عراق نقشی برجسته است و چه بسا ممکن است کشورهای دیگری در منطقه خاورمیانه هم به آن بپیوندند.

وی با اشاره به سفر امیر کویت به تهران گفت: این دومین سفر شیخ صباح به تهران است او اولین بار در سال 1979با عنوان وزیر خارجه و برای تبریک به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی ایران به تهران آمد این سفر که از شش ماه پیش مقدمات آن فراهم شده است یک تعارف به شمار نمی‌رود بلکه در راستای حمایت از روابط ایران و کویت است که امیدواریم در این سفر کاری یادداشت تفاهم‌هایی در زمینه گردشگری، ورزشی، حمل و نقل هوایی امضا و موضوعات مرتبط با مسائل منطقه‌ای به منظور تقویت روابط مطرح شده است.

سفیر کشورمان در کویت در رابطه با تاثیر نزدیکی روابط تهران - ریاض بر مسئله سوریه نیز اظهار کرد که نزدیکی روابط ایران و عربستان ستودنی است و معتقدیم که این امرضرورتی است که باید انجام شود. از این رو ما آماده‌ایم که این سفر (سفر ظریف به عربستان) به منظور بررسی بسیاری از مسائل از جمله مسئله سوریه که راه حلی جز راه حل سیاسی برای‌ آن وجود ندارد، انجام شود.

وی همچنین با اشاره به توافق ایران و غرب بر سر برنامه‌ی هسته‌ای تهران گفت که توافق با جامعه جهانی در خصوص حق ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته ای امری است که به نفع همه منطقه است.

عنایتی در خصوص نگرانی‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در قبال سیستم موشکی ایران نیز بیان کرد: این نگرانی‌ها بی‌مورد است چرا که ما از کسی در خلیج فارس نمی‌ترسیم و نمی‌خواهیم کسی از ایران بترسد چرا که این کشور طی قرن‌های گذشته علیه هیچ کشوری در منطقه دست به اسلحه نبرده غیر از عراق که جنایاتی را در حق این کشور انجام داده است.

سفیر کشورمان درباره اخبار موجود در خصوص نقش میانجگیری میان ایران و عربستان به منظور بهبود روابط دو کشور گفت: این سفر خود چنین برداشتی را ایجاد می‌کند و زمینه و فضا را آماده می‌کند چرا که همه ما در منطقه زندگی می‌کنیم که هر یک از ما در فضای همکاری و همبستگی به سر می‌بریم و نمی توانیم کسی را از این همکاری و همبستگی مستثنی کرد. سفر امیر کویت این برداشت را ایجاد می‌کند. معتقدم که باید حرف‌های طرف مقابل را مستقیما شنید و استفاده از جایگزین نادرست است چرا که حرف‌ها با واسطه منتقل می‌شود بنابراین باید صحبت‌ها مستقیم باشند. در این سفر مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی و آنچه که برای جهان اسلام و مسایل دو جانبه مهم است بررسی خواهد شد هم‌چنین این سفر به نفع منافع منطقه است و منافع همه را در بر خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که شما نیاز به آن دارید که به حرف بعضی‌ها مستقیما گوش دهید چرا این مساله محقق نمی‌شود، بیان کرد: این درست است. من از کسی حرفی را می‌شنوم اما از خودش نمی‌شنوم طرف مقابل هم همینطور چیزی را از من می‌شنود اما از خود من نمی‌شنود. در بخش اول ما از همه لحاظ آماده‌ایم و وزیر امور خارجه (ایران) به همه کشورهای منطقه از جمله قطر، کویت، امارات و دیگر کشورها سفر کرده و قصد دارد تا به عربستان برود تا از خود آنها بشنود. دست ایران دراز است اما یک دست صدا ندارد و با (کمک) بعضی دیگرمی‌توانیم که به یکدیگر گوش دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا زمان دقیق سفر وزیر خارجه ایران به عربستان مشخص شده، بیان کرد: آنچه که من تا به حال می‌دانم این است که زمانی مشخص نشده اما چه بسا که زمانی مشخص شده باشد و من ندانم.

۱۳۹۳/۳/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...