نسخه چاپی

تغییر میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ در دستور كار فیفا

نایب رئیس فیفا از احتمال تغییر محل برگزاری رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ در صورت اثبات فساد در پروسه انتخاب این میزبان این رقابت‌ها خبر داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، یک روز پس از افشاگری نشریه تایمز لندن در خصوص پرداخت رشوه‌ ۵ میلیون دلاری از سوی محمد بن‌همام، رئیسی پیشین کنفدراسیون‌ فوتبال آسیا (AFC) به اعضای کمیته اجرایی فیفا و به وجود آمدن ابهامات جدید در خصوص سلامت انتخابات میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ که به قطر تعلق گرفت، جیم بویس، نایب رئیس فیفا از آمادگی این نهاد برای پس گرفتن امتیاز میزبانی از قطری‌‌ها خبر داد.

بویس اعلام کرد در صورتی که فساد پرونده میزبانی قطری‌‌‌ها از جام جهانی ۲۰۲۲ اثبات شود، فیفا تغییر محل برگزاری بیست‌ودومین دوره از مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی دنیا را در دستور کار قرار می‌دهد، اقدامی که مسلماً مورد استقبال بسیاری از معترضان برگزاری جام جهانی در هوای گرم تابستان قطر قرار خواهد گرفت.

بویس اظهار داشت:به عنوان یک عضو از کمیته اجرایی باید بگویم که فیفا به لزوم بررسی تمام مدارک حاکی از رشوه گرفتن رای‌دهندگان انتخابات میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ واقف است. تمامی این مدارک باید در اختیار مایکل گارسیا، (دادستان پیشین دولت آمریکا و رئیس کمیته اخلاقی فیفا) که از سوی فیفا برای بررسی این پرونده وکالت تام دارد، قرار بگیرد و باید منتظر گزارشی که گراسیا اعلام خواهد کرد بود.

نایب رئیس فیفا افزود:اگر در بررسی‌های گارسیا ثابت شود که تخلف و فسادی در پروسه رای‌گیری برای انتخاب قطر به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ وجود داشته، من به عنوان یکی از اعضای کمیته اجرایی باید اعلام کنم که مطلقاً مشکلی با پیشنهاد رای‌گیری مجدد برای انتخاب میزبان این رقابت‌ها ندارم.

بویس خاطرنشان کرد: اگر گارسیا با مدرکی مستدل این تخلف را ثابت و آن را به کمیته اجرایی فیفا ارائه کند، آن وقت باید به طور جدی در مورد این مسئله بازنگری شود و شکی دراین‌باره نیست.

با آرای اعضای فیفا در ماه دسامبر سال ۲۰۱۰، قطر به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ انتخاب شد و رقبایی مانند آمریکا، ‌کره جنوبی، ژاپن و استرالیا را برای کسب این امتیاز شکست داد، هرچند از همان روزی که این اتفاق رخ داد تا به امروز همواره انتقاداتی نسبت به این انتخاب وجود داشته است که مهمترین آن نامساعد بودن شرایط جوی قطر در فصل تابستان بوده است و مشکلات برگزاری این رقابت‌‌ها در فصل زمستان (تداخل آن با لیگ‌های اروپایی) بوده است.

قطر در حالی به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ شناخته می‌شود که چندین مقام ارشد فیفا از جمله سپ بلاتر رئیس این نهاد به اشتباه بودن این انتخاب اذعان داشته‌اند.

۱۳۹۳/۳/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...