نسخه چاپی

دلیل افت كیفیت اینترنت همراه اول

مدیرعامل همراه اول در مورد علت افت اخیر كیفیت اینترنت همراه اول، گفت: از سال گذشته در پی رشد مصرف دیتا بین مشتركان، میانگین سرعت دانلود 10 درصد كاهش یافته است.

به گزارش نما، وحید صدوقی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که مدتی است در تهران کیفیت اینترنت همراه اول به طور چشم‌گیری کاهش یافته و کیفیت سرویس در شهرستان‌ها به مراتب بهتر از تهران است، گفت: در گذشته متوسط سرعت دانلود مشترکان همراه اول 120 تا 130 کیلوبیت بر ثانیه بود که از یک سال گذشته در پی رشد چشم‌گیر مصرف دیتا بین مشترکان میانگین سرعت دانلود حدود 10 درصد کاهش یافته است و هم‌اکنون متوسط سرعت دانلود مشترکان همراه اول 100 کیلوبیت بر ثانیه است.

مدیرعامل همراه اول در مورد علت این کاهش کیفیت، توضیح داد: 10 سال است که در حوزه باند پهن عقب در کشور هستیم؛ بازار و تقاضای پهنای باند ایجاد شده، اما بستر ارائه خدمات فراهم نیست و مردم به ناچار برای دریافت سرویس‌های دیتا از نسل 2 استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: می‌خواهیم با نسل 2 کار نسل 3 را انجام دهیم که امکان پذیر نیست و نسل 2 تنها تا حدی می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز مشترکان باشد. زیرا نسل 2 اساساً برای مکالمه پایه‌ریزی شده سپس به GPRS و GDGE ارتقا یافته است و اگر بخواهیم پاسخ‌گویی واقعی نیاز مشترکان باشیم، باید با نسل 3 سرویس دهیم.

صدوقی با اشاره به رشد چشم‌گیر مصرف دیتا در کشور، افزود: با اینکه حدودا هر 4 ماه لینک‌ها و ظرفیت پایه‌ core را افزایش می‌دهیم، اما 11 برابر شدن مصرف دیتا در 15 ماهه گذشته را پیش‌بینی نمی‌کردیم که مطمئن هستیم، ما و رقیب از جمله رشد ترافیک دیتا غافل‌گیر شده‌ایم.

مدیرعامل همراه اول در پاسخ به این سوال که با توجه به اعلام رگولاتوری مبنی بر توسعه مناسب زیرساخت‌های دیتا در شبکه همراه اول، به نظر می‌رسد، مشکل فعلی بیشتر ناشی از کمبود پهنای باند است، بستر ارتباطی، گفت: مشکل کمبود پهنای باند نداریم و میزان پهنای باند مرتب در حال افزایش است؛ اما منابع رادیویی برای ارائه سرویس edge و GPRS محدود است. نمی‌توان توقع داشت GPRS جواب‌گوی 3G و LTE باشد.

وی تاکید کرد: اگرچه در حال توسعه شبکه هستیم، اما معتقدیم این سرمایه گذاری که از بستر نسل 2 سرویس دیتا بدهیم، غیر اقتصادی است.

۱۳۹۳/۳/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...