نسخه چاپی

هدیه‌های ۴۰ میلیونی به مدیران كجای اقتصاد مقاومتی می‌گنجد؟

هدیه ۴۰ میلیون تومانی مدیران دو شركت خودروسازی به مدیر دولتی در یك مراسم تودیع در سال اقتصاد مقاومتی كه باید مسئولان در جلوگیری از اسراف و تجمل گرایی حتی در زندگی‌های شخصی خود الگوی «مردمِ با شرایط سخت اقتصادی» باشند، چه توجیهی دارد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، نگاهی اجمالی به نام‌های سال‌های اخیر نشان دهنده حساسیت مقام معظم رهبری به مسائل اقتصادی کشور است. حساسیتی که در سال‌های اخیر در قالب نام گذاری‌ها و حتی ابلاغ سیاست‌های کلی از توصیه خارج شده و به تأکید بر اجرا و عملیاتی شدن تبدیل شده است.

امام خامنه ای طی چند سال اخیر در سخنرانی‌ها با تبیین سیاست گذاری‌های اقتصادی تأکیدات زیادی را بر اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از اسراف و مصرف گرائی مطرح نموده اند به نحوی که در سخنرانی خود در تبیین اقتصاد مقاومتی اعلام کرده اند که "خطاب اصلی من در این موضوع متوجه مسئولان است که باید در درجه اول در حوزه مأموریتی خود، از اسراف و ریخت و پاش بطور جدی پرهیز و در درجه بعد، این موضوع را در زندگی های شخصی خود رعایت کنند."

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین تأکید کرده اند که " پایبندی مسئولان به پرهیز از ریخت و پاش، موجب تسری این روحیه به جامعه خواهد شد و در نهایت مصرف گرایی را در کشور به سمت استفاده از الگویی عاقلانه، مدبرانه، صحیح و اسلامی هدایت خواهد کرد.چرا که مشکلات مزمن و دیرپایی همچون تورم، بیکاری، وابستگی به نفت، واردات بی رویه، معیوب بودن برخی ساختارها، پایین بودن بهره وری و الگوی ناصحیح مصرف، جز با یک حرکت برنامه ریزی شده برای مقاوم سازی اقتصاد برطرف نخواهد شد".

بدین ترتیب در سخنان مقام معظم رهبری می توان به این نکته مهم دست یافت که مسئله‌ى مدیریت مصرف و پرهیز از اسراف و تجمل گرایی و حذف هزینه های زاید حتی در زندگی شخصی مسئولان، یکى از ارکان اقتصاد مقاومتى به شمار می آید.

با تأکیدات مقام معظم رهبری، هر یک از مسئولان نیز در حوزه های اجرایی با شعار تدوین برنامه‌ها و الزاماتی برای اجرایی شدن اهداف رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی اقدام به تدوین برنامه های عملیاتی برای سازمان های زیر مجموعه کرده اند تا علاوه بر پیگیری اجرایی شدن این سیاستها، به عنوان یک الگو در نزد مردم گام های نخست را در رفع مشکلات اقتصاد کشور برداشته باشند.

از سوی دیگر، امسال، همزمان با اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی که لازم است دولت بر این اساس راهکارهای اجرایی برای افزایش سطح رفاه عمومی را در پیش بگیرد، کشور شاهد اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و گران شدن حامل‌های انرژی است که بالطبع شاهد گران‌تر شدن کالاها و خدمات در کشور هستیم که در این شرایط مشکلات اقتصادی مردم بر هیچ مسئولی پوشیده نیست.

حال در این شرایط که مسئولان باید الگوی عملی اقتصاد مقاومتی باشند و فقط به ابلاغ بخشنامه اکتفا نکنند، مشاهده می کنیم که برخی مسئولان که این روزها باید ترویج کننده اصلاح الگوی مصرف بدور از تجمل گرایی و اشرافی گری باشند، از این مهم غافل شده اند.

نمونه این غفلت را می توان در جلسه روز گذشته تودیع و معارفه رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مشاهده کرد. زمانی که برای خداحافطی یک مدیر هدیه گران قیمتی به او برای ارج نهادن زحماتش پیشکش می شود. این گونه رفتارها در حالی در شرکت ها و سازمان های دولتی کشور اتفاق می افتد که رهبری در سخنان خود تأکید کرده اند مدیران باید به عنوان یک الگو از اسراف و تبذیر و تجمل گرایی جلوگیری کنند تا مردم هم در شرایط سخت زندگی این روزها خلاف گفته ها مشاهده نکنند.

و اما آنچه در جلسه تودیع و معارفه رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گذشت این بود که در پایان مراسم و طبق روال معمول جلسات تودیع و معارفه از رئیس سابق با هدایایی قدردانی شد اما جنس این هدیه با سایر هدایا متفاوت بود چراکه اینبار خودروسازها برای شافعی سنگ تمام گذاشته و پیش کش 40 میلیون تومانی را به رئیس سابق سازمان گسترش تقدیم کردند.

هرچند در این مراسم چندبار مورد تأکید قرار گرفت که مدیران ایران خودرو و سایپا با هزینه شخصی یک دستگاه خودرو پژو پارس به رئیس سابق سازمان گسترش هدیه کرده‌اند؛ ولی نکته دقیقاً همین جاست آنچه ظاهرا از دید یکه زارع و مدنی پنهان مانده این است که در سالی که تلاش دستگاه های دولتی و بخش های اقتصادی برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی است و چندین بار تأکید شده مسئولان باید برای عملیاتی شدن این سیاست‌ها از اسراف و تجمل گرایی خودداری کرده و این سیاست را در دجه اول از حوزه مأموریتی و حتی زندگی های شخصی خود آغاز کنند "هدایایی از جنس پژوی 40 میلیونی" هیچ نشانی از توجه به این مهم ندارد.

۱۳۹۳/۳/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...