نسخه چاپی

دیدار مقام ارشد كاخ‌سفید با مقامات‌ایرانی در ژنو

وزارت خارجه آمریكا اعلام كرد كه معاونان وزیر خارجه آمریكا به‌همراه یك مقام ارشد از كاخ سفید با مقامات ایرانی این هفته در ژنو دیدار و گفت‌وگو می‌كنند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ویلیام برنز، وندی شرمن، معاونان وزیر خارجه آمریکا به‌همراه جیک سولیوان، مقام ارشد کاخ سفید این هفته با مقامات ایرانی در ژنو دیدار خواهند کرد.

در این چارچوب طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۹ و ۲۰ خرداد گفت‌وگوهای دوجانبه با هیئت آمریکائی در ژنو و طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۱ و ۲۲ خرداد، با هیئت روسی در رم برگزار می‌گردد. ملاقات با برخی هیئت‌های دیگر نیز در دست تنظیم است.

در همین حال، یک مقام ارشد آمریکایی گفت: یک دیپلماسی بسیار فعال و جسورانه برای آزمودن اینکه آیا راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته‌ای ایران قابل حصول است یا نه، نیاز است.

وی که نامش فاش نشد گفت: آمریکا آن نوع واقع‌بینی که ما نیاز داریم آن را در مذاکرات از طرف ایرانی ببینیم، را ندیده است. این گفتگوها در مقطع زمانی مهمی از مذاکرات صورت می‌گیرد.

این مقام آمریکایی افزود: با توجه به سابقه ویلیام و جیک در مذاکره با ایران در طول گفتگوهای برنامه اقدام مشترک (توافق موقت ژنو)، الحاق آنها به تیم مذاکره کننده برای این گفتگوها طبیعی است. همانطور که قبلا گفته‌ایم بخش‌هایی که الان درباره آنها در مذاکرات توافق جامع گفتگو می‌شود، جزیی از برنامه اقدام مشترک هستند.

دور پنجم مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ برای رسیدن به توافق جامع در روزهای ۲۶ تا ۳۰ خرداد در وین برگزار خواهد شد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این مذاکرات را هدایت می‌کنند. وزیر امور خارجه کشورمان امروز گفت: برای گفت‌وگوهای جدی آماده هستیم چرا که مذاکرات دشوار است.

دور قبلی مذاکرات در وین به‌دلیل وجود برخی اختلافات درباره تدوین پیش‌نویس توافق نهایی بدون نتیجه پایان یافت.

در این فاصله آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران تأیید کرد جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در توافق ژنو عمل کرده است و همچنین با آژانس برای برطرف شدن مسائل توافق‌شده همکاری لازم را داشته است. به‌گفته تحلیلگران گزارش آژانس تأثیر مثبتی بر روند مذاکرات هسته‌ای خواهد داشت.

۱۳۹۳/۳/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...