نسخه چاپی

روز داغ بهارستان بوی نفت گرفت

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز گزارش وزیر نفت درباره اقدامات این وزارتخانه درمورد تحقق اقتصاد مقاومتی را استماع كرده و یك فوریت طرحی را به تصویب رساندند كه بر اساس آن اعطای پاداش به مدیر و اعضای هیئت مدیره شركت‌ها محدود می‌شود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، دویست و چهاردهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به‌ ریاست علی لاریجانی با حضور ۱۹۵ تن از وکلای ملت برگزار شد.

پیش از قرائت قرآن کریم، محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه دستور کار امروز مجلس را بدین شرح اعلام کرد: گزارش وزیر نفت درباره برنامه های وزارتخانه نفت درباره تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد لایحه موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین در زمینه مبارزه با جرائم فراملی، گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران دولت جمهوری بروندی، گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد لایحه موافقتنامه مربوط به همکاری در زمینه امنیت در دریای خزر، گزارش کمیسیون صنایع و معادن درمورد لایحه تعیین تعرفه خدمات مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، گزارش کمیسیون مشترک درمورد لایحه تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد طرح جامع کاداستر کشور.

**تقدیر از نفرات برتر مسابقات قرآن‌کریم در صحن علنی مجلس

در ابتدای جلسه علنی امروز از برگزیدگان سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم تقدیر شد.

**گزارش زنگنه در مورد برنامه‌های وزارت نفت برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

در ادامه بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در مورد برنامه‌های وزارت نفت برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت گزارشی را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه داد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در ابتدای جلسه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و انتخاب مجدد علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: موضوع اقتصاد مقاومتی موضوعی مهم و حیاتی برای آینده کشور ماست.

وی ادامه داد: آنچه امروز گزارش می‌دهم در کمیسیون انرژی و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی طرح کرده‌ام و از راهنمایی‌های نمایندگان استفاده کرده‌ام. من شخصاً ۴۰ ساعت برای تهیه این برنامه وقت مستقیم و زنده صرف کرده‌ام.

وزیر نفت در ادامه تأکید کرد: اولین برنامه‌ای که جهت اجرای اقتصاد مقاومتی داریم برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت خام با توجه به برنامه سوم و جهش برای افزایش و صادرات محصولات پتروشیمی است.کید بر برداشت از میدان‌های مشترک است. برنامه دوم ما افزایش تولید طبیعی با تأکید بر برداشت از میدان‌های مشترک است.

زنگنه ادامه داد: من تعهد می‌کنم در شرایطی که تحریم وجود داشته باشد می‌توانیم تا سال ۱۳۹۶ به ظرفیت تولید ۵.۷ میلیون بشکه در روز برسیم یعنی نسبت به الان ۲/۵ میلیون بشکه افزایش تولید و صادرات خواهد بود.

وزیر نفت گفت: ما برای تهیه این گزارش مواردی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که به صورت عمومی به صنعت نفت ارتباط داشته است، احصا کردیم و بعد از آن عناوین مهمترین برنامه‌ها را برای تحقق این سیاست‌ها تعیین کرده، در بخش سوم ذیل این برنامه‌ها عناوین طرح‌ها را تهیه کرده، در بخش چهارم برنامه پشتیبان و در بخش پنجم راهبردهای کلیدی حاکم بر برنامه‌ها و در بخش ششم جزئیات طرح‌ها را مطرح کردیم. اما در بخش اول آنچه مقام معظم رهبری به صورت اختصاصی به صنعت نفت ایران ارتباط دادند در چند بند ۱۳، ۱۴، ۱۵ و قسمتی از بند چهار وجود دارد.

زنگنه ادامه داد: دسته دوم بندهایی از سیاست‌های عمومی است که شامل بندهای یک، دو، سه، چهار، پنج، شش، هشت، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۶، ۱۸، ۱۹، ۲۰ تا ۲۴ می‌شود؛ اولین برنامه‌ای که ما جهت اجرای اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت تدوین کرده‌ایم، برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت خام با تأکید بر برداشت از میدان‌های مشترک است و این می‌تواند ناظر به تحقق سیاستی باشد که آقا فرمودند که حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولید نفت به ویژه در میادین مشترک با تأکید بر برداشت صیانتی از منابع باشد.

**برنامه وزارت نفت در مورد افزایش تولید گاز طبیعی

وی افزود: برنامه دوم تدوین شده برنامه افزایش تولید گاز طبیعی با تأکید بر برداشت از میدان‌های مشترک است که این برنامه نیز ناظر بر سیاست‌هایی است که آقا فرمودند.برنامه سوم جهش دوم برای افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی است. که این برنامه ناظر بر تحقق سیاست‌های افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره صنعت نفت و گاز و بالا بردن صادرات محصولات پتروشیمی است.

وزیر نفت ادامه داد: برنامه چهارم افزایش تولید و صادرات فراورده‌های نفتی است که این برنامه ناظر بر تحقق سیاست‌های افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره صنعت نفت و گاز و بالا بردن صادرات محصولات نفتی است. برنامه پنجم ما بهینه سازی مصرف سوخت است که این برنامه ناظر بر مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف، توسعه تولید کالاهای بهینه و کاهش شدت انرژی است. بند آخر ایمن سازی تقاضا در بازارهای فروش نفت است که این برنامه ناظر بر تحقق سیاست‌های انتخاب مشتریان راهبردی و ایجاد تنوع در روش‌های فروش است.

زنگنه گفت: من در اینجا سعی کردم با عدد و رقم زمان بندی تحقق این برنامه‌های شش گانه‌ای را که اشاره کردم مطرح کنم. یعنی کلی صحبت نمی‌کنم. نخستین برنامه‌ای که ما داشتیم برنامه افزایش تولید نفت خام و میعانات گازی با تأکید بر برداشت از میدان‌های مشترک است. ما طرح‌هایی که داریم این است که ظرفیت تولید نفت خام را از میدان‌های مشترک غرب کارون ۷۰۰هزار بشکه در روز افزایش دهیم؛ برنامه بعدی ما افزایش تولید نفت خام از میدان‌های مشترک و برنامه بعد از آن افزایش تولید میعانات گازی با اولویت برداشت از میدان پارس جنوبی تا رسیدن به سقف حداقل یک میلیون بشکه در روز است.

وی ادامه داد: افزایش بازیافت برنامه بعدی ما است و همچنین نگهداشت سطح تولید تا حد سه هزار و ۸۵۰، اصلاح ساختار قراردادهای نفتی کشور با هدف ارتقای فناوری و اجرای موفق طرح‌های افزایش است؛ ما در این جا تعهد می‌کنیم که در شرایطی که تحریم باشد؛ تأکید می‌کنم تحریم باشد؛ می‌توانیم تا انتهای سال ۱۳۹۶ به ظرفیت تولید ۵.۷ میلیون بشکه در روز برسیم و این برنامه را اجرا خواهیم کرد. یعنی ۱.۷ میلیون بشکه و ۷۰۰ هزار بشکه نفت اضافه می‌کنیم و بیش از یک میلیون بشکه میعانات اضافه خواهیم کرد که با بقیه تولیدات به ۵.۷میلیون بشکه خواهیم رسید یعنی نسبت به الآن ۲.۵ میلیون بشکه اضافه تولید و صادرات خواهیم داشت.

وزیر نفت گفت: برنامه بعدی ما افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی با تأکید بر برداشت از میدان‌های مشترک یعنی میدان‌های پارس جنوبی، میدان‌های شمال شبکه گاز، نگهداشت سطح تولید، صادرات گاز با خط لوله، صادرات گاز به صورت lng، افزایش ظرفیت سامانه انتقال گاز و تاب‌آوری است و در نهایت هدف ما تولید گاز طبیعی به ظرفیت یک هزار میلیون مترمکعب در روز تا سال ۱۳۹۷ است. این رقم بسیار بزرگی است و ۸۰ میلیارد مترمکعب بتوانیم صادرات گاز طبیعی در سال تا سال ۱۴۰۰ داشته باشیم و آنطوری که مقام معظم رهبری فرمودند ما بتوانیم گاز در حد شش میلیارد مترمکعب تخصیص دهیم تا سال ۹۷ که ظرفیت پنج هزار مگاوات افزایش ظرفیت جدید برای صادرات برق داشته باشیم.

زنگنه اظهار داشت: برنامه بعدی جهش برای افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی است که ما نخستین اقدامی که انجام خواهیم داد تأمین خوراک ازطریق طرح‌های پارس جنوبی و بازیافت lng است؛ تکمیل و اجرای مجموعه برنامه‌ها در دست اجرا است و همچنین بازاریابی و صادرات محصولات و حمایت از واحدهای میان دستی و پایین دستی پتروشیمی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید که گاز طبیعی را تبدیل به پروپیلن می‌کند از برنامه‌های دیگر ما است که یک انقلابی را برای ما به وجود می‌آورد و در مجموع هدف ما این است که ظرفیت تولید پتروشیمی از ۲۵ میلیارد دلار فعلی تا سال ۱۴۰۰ به ۸۰ میلیارد دلار برسد.

**افزایش تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی برنامه چهارم ما است

وی افزود: افزایش تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی برنامه چهارم ما است که در اینجا تعهد کردیم در مرحله اول به صادرات میعانات گازی پایان دهیم و تمام میعانات گازی تولیدی کشور را از طریق احداث پالایشگاه‌های میعانات گازی در داخل به فرآورده تبدیل کنیم و می‌خواهیم ظرفیت پالایش نفت خام را به دو میلیون بشکه در روز برسانیم با احتساب پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه و پالایشگاه‌های میعانات گازی را به نزدیک یک میلیون بشکه برسانیم؛ ۳۶۰ هزار میلیون بشکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس را در دست اقدام داریم؛ ۱۲۰ هزار بشکه پالایشگاه دوم فارس و ۴۸۰ هزار بشکه پالایشگاه‌هایی است که الآن هشت پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای در عسلویه به زودی اعلان عمومی می‌شود. در مجموع رساندن ظرفیت پالایشگاهی کشور از ۱.۸ فعلی به سه میلیون بشکه در روز هدفی است که ما داریم.

وزیر نفت ادامه داد: برنامه پنجم بهینه سازی مصرف سوخت است؛ افزایش راندمان حرارتی در تولید برق، افزایش بازدهی حرارتی در بخش‌های خانگی با اصلاح سیستم خانه‌ها که امسال اعلام خواهیم کرد کار بیش از هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی ارجاع خواهد شد، کمک به توسعه حمل و نقل عمومی، مترو و انواع اتوبوس‌ها از برنامه‌های ما خواهد بود.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان گفت: بحث مهمی در خصوص اقتصاد مقاومتی و نفت مطرح است و گزارش مهمی داده می‌شود؛ چرا نمایندگان برسر صندلی‌های خود مستقر نیستند؟ زمانی که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح نمی‌شود ایراد گرفته می‌شود که راجع به این موضوع مهم بحث نمی‌شود حال که مهمترین موضوع در مجلس در حال بحث است بنابراین تقاضا می‌کنم نمایندگان در صندلی‌های خود مستقر شوند.

زنگنه ادامه داد: ما با وزارت کشور تفاهم کرده‌ایم که تمام شهرهایی که قصد داشته باشند مترو احداث کنند در قالب گزارش‌های توجیهی به ازای هر مسافری که بر سیستم حمل و نقل داخلی این شهرها از طریق مترو اضافه شود، رقمی را به آن شهرداری و شرکت مترو پرداخت کنیم. این موضوع موجب می‌شود که به سرعت منابع جدیدی برای کارهای آتی شهرداری‌ها فراهم شود ضمن اینکه هم اکنون وزارت نفت پولی برای پرداخت ندارد، بلکه از محل صرفه جویی طبق بند «ق» می‌توانیم این پول را پرداخت کنیم و همین کار را برای راه آهن انجام داده‌ایم.

وی گفت: ما هم‌اکنون تعهد کردیم که در صورت تصویب در شورای اقتصاد، ۱۰ میلیارد دلار به راه آهن پول پرداخت کنیم که به ازای هر تن بار اضافی در سال جاری و سال‌های آتی نسبت به رقم سال ۹۲ معادل ارزش ۳۰ سی سی گازوئیل پرداخت کنیم و به ازای هر نفر کیلومتری که مسافر اضافه شود، ۱۵ سی سی معادل ارزشی آن پول دهیم.

**در حال تهیه طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر هستیم

وزیر نفت با بیان اینکه در حال تهیه طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر هستیم، افزود: ما تا پایان سال ۹۵ سفره گازرسانی روستایی را با اتکای به بند «ق» تمام خواهیم کرد یعنی به تمام روستاهایی که در حد ۲۰ خانوار باشند گارسانی انجام می‌شود و از امسال یعنی از هفته آینده این اقدام آغاز خواهد شد.

زنگنه با اشاره به اینکه توسعه جایگاه‌های سی ان جی را افزایش خواهیم داد، تأکید کرد: حمایت از ساخت خودرو با موتور پایه گازسوز، اجرای مقررات ملی ساختمان، بهینه سازی مصرف انرژی در بخش کشاورزی از جمله برق دار کردن چاه‌های آب و ذخیره سازی روزمینی اقداماتی است که باید صورت گیرد.

وزیر نفت اظهار داشت: ششمین برنامه ما ایمن سازی تقاضا با بازارهای فروش نفت خام، فرآورده های نفتی و گاز طبیعی است که این برنامه بسیار مهمی است که مقام معظم رهبری برآن تأکید داشتند و در چند بند سیاست‌های کلی آورده شده است؛ ما باید از مشارکت مالی در پایانه‌ها و پالایشگاه‌های خارج از کشور حمایت کنیم و اقدام دیگر ما مشارکت در زنجیره پالایش تا توزیع فراورده‌ها در بازارهای هدف و بازار آسیا با هدف تضمین برداشت نفت از ایران و تأمین امنیت تقاضا برای نفت کشور است.

زنگنه ادامه داد: ما هم اکنون آخرین فروشنده نفت در بازارها هستیم به این دلیل که کشورهای دیگر پایانه احداث کردند، مخازن زده‌اند و پالایشگاه‌ها در آن شریک هستند. ما در هیچ پالایشگاهی در دنیا شراکت و حضور نداریم و در زنجیره پالایش تا توزیع نیز شراکتی نداریم. بنابراین این وضع ما را نگران کننده می‌کند؛ ما باید در پالایشگاه‌ها شراکت داشته باشیم و در صورت شراکت ۳۰ درصدی صد درصد نفت ما را خواهد برد و این برای ما بسیار مهم است.

وی افزود: در این زمینه برای تضمین امنیت نفت باید مشتریان خود را متعدد کنیم و اتکای به یک مشتری خاص در هیچ شرایطی نباید داشته باشیم و باید بازار بورس انرژی را تقویت کنیم. چه بازار اولیه و چه بازار ثانویه. همچنین نقش شرکت نفت را باید بین المللی کنیم، چرا که شرکت نفت ما الآن یک شرکت داخلی است و یک شرکت برونگرا نیست. برونگرایی برای حضور شرکت نفت، سرمایه گذاری و کسب توانمندی مدیریتی دارای اهمیت است که باید به آن توجه شود.

وزیر نفت با اشاره به دو برنامه پشتیبان وزارت نفت تصریح کرد: ما دو برنامه پشتیبان نیز داریم. اولین برنامه پشتیبان ما که به اتکای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است توجه به سرمایه انسانی و مدیریت است که در صنعت نفت ما بسیار مهم است. باید ارتباط نیرومند میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در صنعت نفت برقرار شود.

**باید پیمانکاران عمومی را تقویت کنیم

وی ادامه داد: برنامه دوم پشتیبان ما برنامه ارتقای فناوری ملی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان با هدف دستیابی به فناوری‌های فرآیند و نیز ساخت داخل کالاها و تجهیزات مورد نیاز است؛ فناوری‌های مربوط به فرآیند یا گرفتن لیسانس اجرای کارها فوق العاده بسیار از ساخت تجهیزات مهمتر است که در اینجا چند برنامه داریم.

زنگنه اظهار داشت: ما باید از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده کرده و هر زمینه‌ای که می‌تواند به رشد این شرکت‌ها کمک کند، توجه کنیم و باید همکاری تنگاتنگ ساختارسازی شده با دانشکده‌های مهندسی نفت داخل کشور با هدف افزایش بازیافت نفت برقرار کنیم تا مراکز پژوهشی در درازمدت مسئولیت افزایش بازیافت را مستقیما برعهده گیرند. مهمتر از تأمین مالی باید برای ما توانمندسازی ظرفیت ملی باشد.

وی گفت: بند بعدی مورد توجه ما اولویت دادن به تولیدات محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت و رقابت پذیری در تولید است که تأکید ما براین است که باید پیمانکاران عمومی را تقویت کنیم و این یک اصل برای افزایش ظرفیت محسوب می‌شود.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه باید از ساخت داخلی کاتالیست مورد نیاز صنعت استفاده کنیم، اظهار داشت: این اقدام نه تنها موجب کاهش وابستگی ما به واردات اقلام از خارج می‌شود بلکه قدرت مقاومت کشور در مقابل تهدیدات بالا می‌رود و به جایی می‌رسیم که صادر کننده تجهیزات و خدمات منطقه و کشورهای نفت خیز باشیم.

زنگنه یادآور شد: مقام معظم رهبری در یکی از بندهای سیاست‌های اصل ۴۴ فرموده‌اند که "باید روش‌هایی اتخاذ شود که موجب به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقای درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط شود". این فوق العاده مطلب مهمی است. یعنی تصور ما همیشه این است که وقتی صنعتی با هزار میلیارد دلار ایجاد می‌شود، باید چند فرد ثروت‌مند آن را ایجاد کنند.

وی گفت: رهبری می‌فرمایند «سعی کنید بر ارتقای درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط در سرمایه گذاری‌ها توجه داشته باشید»؛ اینجا جایی است که بورس می‌تواند به ما کمک کند. نه تنها در بازار ثانویه بلکه ابتدا فرابورس می‌تواند تأثیرگذار باشد و در شکل گیری ساختار این شرکت‌ها موثر باشد.

زنگنه تصریح کرد: برای جلب سرمایه‌های خرد مردم باید به فرابورس توجه شود. البته از طریق جمع‌آوری سرمایه‌های خرد مردم می‌توانیم طرح‌های پالایش، پتروشیمی و بهینه‌سازی مصرف سوخت و نیز صدها طرح دیگر نیز اجرا کنیم.

وزیر نفت در ادامه اظهار داشت: از این طریق مردم کم‌درآمد در سرمایه‌گذاری‌ها احساس رضایت می‌کنند و آینده کشور و سودی که حاصل می‌شود به جیب عده‌ خاصی نرفته و به عده خاصی رانت داده نمی‌شود.

زنگنه در ادامه استفاده از دیپلماسی برای حمایت از هدف‌های اقتصادی ضروری دانست و گفت: بند ۱۲ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر این موضوع تاکید دارد که باید با حمایت وزارت خارجه دنبال شود.

**افزایش صادرات ۲.۵ میلیون بشکه نفت

وی در بخش دیگری از سخنانش به افزایش قابل توجه تولید نفت و درآمدهای نفتی اشاره کرد و گفت: باید بر اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی توجه کنیم. براساس این سیاست‌ها افزایش سالانه سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت مورد توجه قرار گرفته که ما نیز باید به آن توجه کنیم.

وزیر نفت در ادامه به برنامه این وزارتخانه برای افزایش صادرات ۲.۵ میلیون بشکه نفت اشاره و تاکید کرد: این برنامه عملی است. از این طریق در ظرف کمتر از ۷ سال آینده بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار درآمد ما نسبت به وضع موجود، افزایش می‌یابد. اگر از الان بر روی آن فکر و برنامه‌ریزی نکنیم، هیچ بعید نیست که فقط یک آخ بر دل ما بماند. نباید به جایی برسد که بگوییم خراب کردیم، خراب کردیم دردی از مردم دوا نمی‌کند.

زنگنه اضافه کرد: در حال حاضر ما کشور را ۴۰ میلیارد دلار اداره می‌کنیم البته درست است که عالی نیست اما کشور در حال اداره شدن است. این ظرفیت مدیریتی بوده است. از طریق افزایش ۲.۵ میلیون بشکه‌ای صادرات نفت به اضافه ۴۰ میلیارد دلار فعلی که به حدود ۴۰۰ میلیارد دلار اضافه شود، بیش از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد دلار پول در کشور فعال می‌شود که باید از این ظرفیت استفاده کنیم. باید به آن توجه شود.

وی در همین زمینه تشکیل اتاق فکر برای استفاده بهینه از ظرفیت ایجاد شده حاصل از افزایش صادرات نفت تا سقف ۲.۵ میلیون بشکه را ضروری دانست و گفت: بنده بارها به این نکته اشاره کردم. باید اتاق فکر مشترکی بین دولت و مجلس تشکیل شود و بخش مهمی از این پول باید به صندوق توسعه ارزی برود. اگر از این پول به درستی استفاده نشود، صرف بودجه عمومی می‌شود. به طوری که تجربه ۲۰ و چند ساله بنده نشان می‌دهد که هاضمه بودجه عمومی بالاست و هر چقدر پول در آن تزریق شود باز هم به دنبال منابع جدیدتری است.

وزیر نفت به بند ۵ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: ما باید براساس بند ۱۹ این سیاست‌های کلی باید شفاف‌سازی بیشتری در عملیات‌ها داشته باشیم. باید در این حوزه تاکید بیشتر بر انضباط مالی داشته باشیم. البته نظارت موثر بر گلوگاه‌ها و زمینه‌های فسادپذیری در صنعت نفت نیز موثر است. صنعت نفت پول فراوانی در اختیار دارد و امکان فساد نیز از همه جا در این صنعت بیشتر است که البته دیدیم که علاقه‌مندی در سال‌های گذشته به آن نشان داده شد.

زنگنه در ادامه به تقویت فرهنگ و مدیریت جهادی در این صنعت اشاره کرد و افزود: باید در اصلاح فرآیند تصمیم‌گیری و مدیریت در همه ارکان در این صنعت مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و تبدیل آن به گفتمان‌سازی در محیط حرفه‌ای صنعت نفت و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج یکی از اولویت‌های این وزارتخانه در حوزه صنعت نفت است که در این برنامه به آن توجه شده است.

**از پتروشیمی‌ها به بیش از ۷۰ میلیارد دلار سرمایه و فاینانس نیازمندیم

وزیر نفت اضافه کرد: مقام معظم رهبری در بند ۲۴ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در مورد استانداردها تاکید فراوانی کرده‌اند که بر این اساس افزایش پوشش استاندارد برای تمامی محصولات داخلی و ترویج آن مورد تاکید قرار گرفته است که ما در صنعت نفت باید به آنها توجه جدی داشته باشیم.

زنگنه در ادامه اظهار داشت: این برنامه‌ها را با فرض ادامه تحریم‌ها جز در بخشی از پتروشیمی نوشته‌ایم به دلیل اینکه در این بخش از پتروشیمی‌ها به بیش از ۷۰ میلیارد دلار سرمایه و فاینانس نیازمندیم که ممکن است این مبلغ را نتوانیم از صندوق ذخیره ارزی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در اینجا تاکید می‌کنم که اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصادی نیست که کشور را به انزوا و درونگرایی ببرد، بلکه کشور را وارد مبادلات بین‌المللی کرده و از موضع قدرت و توانمندی کشور را برونگرا می‌کند. اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که قوی است و قابل صرفنظر کردن نیست. ایران در این اقتصاد می‌تواند ۸۰ میلیارد متر مکعب گاز صادر کند تا دنیا به این میزان گاز صادراتی ایران وابسته شود.

وزیر نفت در ادامه اظهار داشت: این اقتصاد، اقتصاد درون‌زایی است که برونگرا و قدرتمند است. در اینجا لازم است از مقام معظم رهبری قدردانی کنم که پرچم توسعه و پیشرفت کشور را به دست گرفته‌اند. این سیاست‌ها برای بنده که سال‌ها در حوزه اجرا بوده و هستم، به منزله فرصتی طلایی برای رسیدن به هدف‌های آرمانی در صنعت نفت است.

زنگنه تصریح کرد: ما در وزارت نفت برای تدوین برنامه‌هایی در زمینه تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اولویت‌ها را بازتعریف کرده‌ایم و چیدمان عمومی آنها را اولویت‌بندی کرده‌ایم. در این برنامه تخصیص منابع به طرح‌ها را بهینه کرده‌ایم به طوری که سیاست‌هایی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است از طریق عملی و اجرایی شود.

وی در بخش دیگری از جلسه به برخی از پرسش‌های نمایندگان پاسخ داد و در پاسخ به این سوال که اقدامات وزارت نفت برای جلوگیری از خام‌فروشی چیست، گفت: مهمترین پالایشگاه‌هایی که در حال حاضر داریم، پالایشگاه‌های آناهیتای کرمانشاه و پالایشگاه دوم فارس است که باید به آن توجه شود که در این برنامه این پالایشگاه‌ها و زمینه سرمایه‌گذاری برای آنها فراهم شده است که ما باید سرمایه‌گذاران را قانع کنیم.

وزیر نفت در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی گفت: قبلا در این زمینه دستوری داده شده بود و وزارت نفت را مکلف کرده بودند که چاه‌های کشاورزی را برق‌دار کند، اما این وزارتخانه منابعی در اختیار نداشته که بتواند از آن استفاده کند. اما با تصویب بند «ق» ما می‌توانیم از محل صرفه‌جویی حاصل از فرآورده‌ها می‌توانیم چاه‌ها را از طریق طرح‌های توجیهی برقدار کنیم. البته با تصویب در کمیته مربوطه و از طریق بیع متقابل این کار امکانپذیر است اما ما پولی نداریم که برای آن پرداخت کنیم.

**علت عملی نشده قراردادهای رسمی بین ایران و پاکستان

زنگنه در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون قراردادهای رسمی بین ایران و پاکستان برای فروش گاز که بیش از یک دهه از آن می‌گذرد، هنوز عملی نشده و معطل مانده است، گفت: دولت پاکستان رسما به دلیل تحریم‌ها در مورد قرارداد صادرات گاز اعلام فورس‌ماژور کرده است که البته ما آن را نمی‌پذیریم.

وی در همین زمینه افزود: در حال حاضر از سوی ایران گاز تا نزدیک مرز بین دو کشور رسیده و از سوی طرف ایرانی بیش از یک میلیارد دلار برای آن هزینه شده است.

وزیر نفت اضافه کرد: در سفر اخیر نوازشریف نخست‌وزیر پاکستان به کشور ما، بنده ملاقاتی با وزیر نفت این کشور داشتم که آنها از ما مهلت ۳۰ ماهه برای اجرای این قرارداد را خواستار شدند و از ما خواستند که آن را عقب بیندازیم. البته ما هم گفتیم که آن را بررسی می‌کنیم. آنها دلایلی نظیر تحریم را برای اجرای این قرارداد عنوان می‌کنند در صورتی که ما آماده هستیم که این قرارداد را اجرا کنیم اما اجرای آن باید در شرایطی باشد که طرف مقابل هم برای انتقال گاز آمادگی داشته باشد. آنها یک متر لوله هم نکشیده‌اند و هیچ اقدامی هم نکرده‌اند.

**کمیسیون بودجه با کمک مرکز پژوهش‌ها و دولت در مورد آینده‌نگری منابع بودجه‌ای به جمع‌بندی برسند

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه علنی امروز پارلمان را برعهده داشت در سخنانی پس از پایان صحبت‌های زنگنه گفت: از آقای زنگنه به دلیل ارائه گزارش جامع تشکر می‌کنم.

وی افزود: گزارش شما هم در زمینه افزایش تولید نفت و هم در زمینه افزایش تولید میعانات گازی امیدوارکننده بود. شما زمان‌بندی روشنی را ارائه کردید. البته در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت هم پیشنهادات معقولی مطرح شد که به دلیل اختیاراتی که در بند «د» بودجه کشور از سوی مجلس برای وزارت نفت ایجاد شده، این زمینه برای بهنیه‌سازی در مصرف سوخت فراهم شد.

لاریجانی رئیس مجلس تصریح کرد: امیدوارم در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت بتوانید با همکاری بخش‌های اجرایی کشور راه‌های اجرای این موضوع محقق شود. البته باید هم در زمینه راه‌آهن و مترو و هم در زمینه گازرسانی به روستاها که گفته‌اند تقریبا رو به اتمام است، اقداماتی انجام شود.

وی در ادامه اظهار داشت: در مورد آینده‌نگری منابع بودجه‌ای که از نظر گسترش نفت و گاز حاصل شده است، موضوع بسیار مهمی است که لازم است کمیسیون بودجه با کمک مرکز پژوهش‌ها و دولت به جمع‌بندی برسند. این جزو موضوعاتی است که اگر از قبل در مورد آن فکر نشود می‌تواند به گسترش وضعیت جاری کشور منجر شود که صدمه برای کشور خواهد داشت.

**ایران و چین در زمینه مبارزه با جرائم فراملی همکاری می‌کنند

در ادامه نمایندگان مجلس، لایحه موافقت‌نامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین را در زمینه مبارزه با جرائم فراملی تصوب کردند.

در ماده واحده این لایحه آمده است که موافقت‌نامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین در زمینه مبارزه با جرائم فرا ملی مشتمل بر یک مقدمه و ۱۲ ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

در تبصره این ماده واحده نیز وکلای ملت مصوب کردند رعایت اصل ۱۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای ماده ۱۱ و رعایت اصل ۷۷ در اجرای ماده ۱۲ این موافقت‌نامه الزامی است.

این لایحه با ۱۸۰ رای موافق،‌ ۱۰ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

براساس این موافقت‌نامه، دولت‌های ایران و چین در زمینه فعالیت‌های تروریستی بین‌المللی، تولید غیرقانونی و قاچاق موادمخدر، روانگردان و پیش‌سازهای شیمیایی، قاچاق کالا از جمله اشیاء تاریخی و فرهنگی، پول‌شویی، جعل اسکناس و اوراق بهادار و کارت‌های اعتباری، جعل گذرنامه، ویزا و سایر اسناد با ارزش، قاچاق سلاح‌های گرم، مهمات، مواد منفجره، مواد قابل اشتعال خطرناک، مواد شیمیایی برای آتش‌بازی، مواد سمی قوی، مواد هسته‌ای و سایر مواد رادیو اکتیو، سازماندهی یا انتقال غیر قانونی اشخاص از مرزهای ملی، قاچاق انسان، کلاهبرداری، جرائم رایانه‌ای و دیگر جرائم فرا ملی همکاری کنند.

بر اساس این موافقت‌نامه نیز وزارت کشور از سوی جمهوری اسلامی ایران و وزارت امنیت عمومی از سوی جمهوری خلق چین مسئول اجرای این موافقت‌نامه در دو طرف هستند.

**اعتراض قاضی‌پور نسبت به اعزام یکی از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ به جام جهانی

همچنین نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در اخطاری به استناد اصل سوم قانون اساسی، گفت: سالانه ده‌ها مسابقات ورزشی برگزار می‌شود و اگر قرار باشد در هر مسابقه‌ای یکی از اعضای کمیسیون اصل۹۰ در این مسابقات حضور یابند، دولت باید هزاران میلیارد تومان برای این کار اختصاص دهد.

وی ادامه داد: فراکسیون ورزش ۲ نفر را انتخاب کرده بود تا به جام جهانی اعزام کند، اما به خاطر جلوگیری از تلف شدن بیت‌المال مخالفت کردیم، اما یکی از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ قرار است به جام جهانی برود.

نماینده مردم ارومیه خاطرنشان کرد: انتخاب افراد خاص از چه موضعی است؟ آیا هیئت‌رئیسه وی را انتخاب کرده است؟ ما به مجلس آمده‌ایم تا از بیت‌المال حفاظت کنیم نه اینکه خرج مفت کنیم و از شما آقای لاریجانی می‌خواهیم که به این موضوع رسیدگی کنید.

**مجلس لایحه موافقت‌نامه حمایت از سرمایه‌گذاری بین ایران و بروندی را تصویب کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز، لایحه موافقت‌نامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بروندی را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

براساس مصوبه نمایندگان مجلس، موافقت‌نامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بروندی مشتمل بر یک مقدمه و ۱۶ ماده تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

طبق مصوبه وکلای ملت در تبصره ماده واحده این لایحه رعایت اصل ۱۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای مواد ۱۳ و ۱۴ این موافقت‌نامه الزامی است.

بهارستان‌نشینان این لایحه را با ۱۴۸ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

در این موافقت‌نامه موضوعاتی درباره تشویق سرمایه‌گذاری، پذیرش سرمایه‌گذاری، حمایت از سرمایه‌گذاری و بازگشت و انتقال سرمایه عنوان شده است.

**رئیس مجلس سنگاپور در صحن علنی مجلس حضور یافت

پس از آن علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان از حضور رئیس مجلس سنگاپور در مجلس خبر داد و گفت: امروز هیئت پارلمانی از کشور سنگاپور به ریاست خانم "حلیمه" رئیس مجلس این کشور به مجلس تشریف آوردند و بازدیدی از مجلس دارند.

وی با اشاره به مذاکرات روز گذشته روسای مجالس دو کشور ایران و سنگاپور، خاطرنشان کرد: روز گذشته هم مذاکرات خیلی خوبی با خانم حلیمه در راستای توسعه همکاری‌های پارلمانی و اقتصادی بین ایران و سنگاپور داشتیم.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان گفت: حضور ایشان و همکاران‌شان را در مجلس مغتنم می‌دانیم و از تشریف‌ فرمایی ایشان به ایران تشکر می‌کنیم.

لاریجانی تاکید کرد: برخی از نمایندگان مجالس کشورهای آمریکای لاتین نیز در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی حضور دارند که از تشریف‌ فرمایی آنها تشکر می‌کنیم و برای‌شان آرزوی توفیق داریم.

**نطق ۳۱ دقیقه‌ای ناطقان میان دستور

عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه اسامی ناطقان میان دستور امروز مجلس را قرائت کرد؛ براین اساس سید رمضان شجاعی کیاسری نماینده مردم ساری، حمیدرضا مشهدی عباسی نماینده مردم دماوند، مجید جلیل سرقلعه نماینده مردم لردگان در مجلس، فرج‌الله عارفی نماینده مردم جیرفت در مجلس و مصطفی افضلی‌فرد نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی به عنوان ناطقان امروز سخنرانی کردند.

**شجاعی کیاسری: تولیدات داخلی در چنبره مشکلات بانکی، ناهماهنگی و تحریم‌ها گرفتارند

سیدرمضان شجاعی کیاسری نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میان‌دستور اظهار داشت: خرسندیم از اینکه امروز جمهوری اسلامی با همان صلابت و استواری کلام امام (ره) گام‌های بلند و اساسی را در راستای توسعه و تعالی معنوی و مادی به رهبری خلف شایسته امام (ره) برمی‌دارد و نگاه و کلام نافذ او خواب راحت را از چشمان زورمداران زدود.

وی ادامه داد: خوشحالیم که حکومت و نظام نوین سیاسی مبتنی بر اعتقاد و باورهای دینی مردم، دموکراسی را به رخ جهانیان کشید و قلوب ملت‌های آزاده جهان و آغاز شکفتن بیداری اسلامی را در کشورهای اسلامی موجب شد.

نماینده مردم ساری افزود: پیروزی اراده ملت سوریه را در مقابل متجاوزان به حقوق آنها به مردم صبور سوریه و مسلمانان تبریک می‌گویم و از خداوند شفای عاجل آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری که مرد ماموریت‌های سخت و دشوار در دوران رهبری و امام (ره) بودند را مسئلت دارم.

شجاعی کیاسری گفت: دولت یازدهم که با شعار اعتدال نقشه راه خدمتگذاری خود را ترسیم کرد، در این دوران نشان داد که عزم جدی بر حل مشکلات و فائق آمدن بر آن را دارد؛ ضمن اعلام حمایت از تیم مذاکره‌کننده با تکیه و تاکید بر تحقق اقتصاد مقاومتی و نگاه و برنامه‌ریزی بر ظرفیت‌های داخل کشور آن را نسخه شفابخش بیماری اقتصادی می‌دانیم.

وی ادامه داد: تولیدات در بخش کشاورزی و صنعت نه تنها از مشکلات درونی و ساختاری و حمایت دستگاه‌های متولی رنج می‌برد، در چنبره مشکلات بانکی، ناهماهنگی و تحریمی گرفتارند که دولت باید هرچه سریع‌تر جهت برون‌رفت از وضعیت نامناسب فعلی که شرایط را برای سرمایه‌گذاری سخت کرده، راه‌حل اساسی اتخاذ کند.

نماینده مردم ساری در پایان یادآور شد: امیدوارم با هماهنگی مجلس و دولت موارد و مشکلات بر سر پویایی اقتصادی مقاومتی و رشد و شکوفایی در بخش تولید و صنعت برداشته شود.

**مشهدی: سودهایی که بانک‌های خصوصی می‌پردازند، شائبه برانگیز است

حمیدرضا مشهدی عباسی نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور با اشاره به مشکلات مدیریتی بانک‌ها که آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد کرده است، اظهار داشت: چگونه ممکن است با وجود بانک‌های خصوصی که سودهای هنگفت می‌پرازند در سال اقتصاد و فرهنگ اقتصاد پویا و فعالی داشت.

وی ادامه داد: سودهایی که این بانک‌ها می‌پردازند، شائبه برانگیز است؛ واقعا تفاوت این سودها با ربا در چیست و چرا کمیسیون اقتصادی مجلس علاوه بر بازخواست مدیران بانک مرکزی دستور تحقیق و تفحص از بانک‌ها را که مخالف اشتغالزایی، سرمایه گذاری و رونق اقتصادی هستند را نمی‌دهد.

**سرقلعه: پروژه‌های نیمه تمام و تعهدات دولت‌ها از نفس افتاده‌اند

مجید جلیل سرقلعه نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور اظهار داشت: نگاه به بیرون در اقتصاد و سیاست بعد از جنگ به ماهیت انقلاب ضربه زد و بعضی از جناح‌ها و خواستگاه‌ها با نگاه به غرب و تمایل به لیبرالیسم جهانی به ماهیت انقلاب ضربه زد.

وی ادامه داد: بعضی از جناح‌ها و خواستگاه‌ها با نگاه به غرب و تمایل به لیبرالیسم جهانی منتظر ماندند تا سیاست وارداتی کشور را نجات بدهد که تعدادی از ناهنجاری‌های اجتماعی را به دنبال داشت و به گسست نسل‌ها انجامید ولی غنای انقلاب اسلامی همه را پس زد و دشمن را وادار به اعمال تحریم‌های اقتصادی و علمی کرد. بر همین اساس اقتصاد ما که بی اندازه متکی به نفت بود، لطمه سختی خورد.

نماینده مردم لردگان در مجلس افزود: پروژه‌های نیمه تمام و تعهدات دولت‌ها از نفس افتادند؛ تجمل گرایی و مصرف بی رویه که حاصل ارتقای مقطعی سطح زندگی مردم بود، اقتصاد خانواده را مختل کرد، معیشت مردم به مخاطره افتاد، خشکسالی و به مخاطره افتادن محیط زیست نیز مزید بر علت شد بر همین اساس اقتصاد مقاومتی مبتنی بر فرهنگ و مدیریت جهادی آخرین راهکار نجات این اقتصاد، توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد.

**افضلی‌فرد: وزیرخارجه در مورد عدم اجرای قراردادهای فی‌مابین با کشورهای مختلف پاسخ دهد

مصطفی افضلی‌فرد نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور، با اشاره به اصل ۱۹ قانون اساسی، گفت: در این اصل آمده که مردم ایران از هر قوم و قبیله‌ای از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ و نژاد سبب امتیاز نخواهد شد و در اصل دیگر در رفع تبعیضات که نارواست و ایجاد امکانات عادلانه برای همه تأکید شده است؛ براین اساس از وزارت صنعت انتظار داریم به مصوبه مجلس در خصوص عقد قرارداد مستقیم با بازرسان احترام بگذارد و از لغو قرارداد مستقیم خودداری کند.

وی ادامه داد: وجود تبعیضات فاحش در پرداخت حقوق کارمندان در وزارتخانه‌های مختلف با کدامین اصول قانونی، انقلابی و دینی سازگار است؟ اگر در قوه قضائیه به دلیل حفظ سلامت قضات شاهد ۵۰ درصدی حقوق و مزایا هستیم این موضوع در خصوص سایر کارکنان به ویژه فرهنگیان باید جاری شود. لذا از رئیس مجلس درخواست می‌کنم اقدام اساسی برای رفع این تبعیض انجام شود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس افزود: بند ۱۴ اصل سوم بر تأمین حقوق افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه و تساوی حقوق تأکید کرده و در بند دیگر آمده که از اشتباه قاضی در حکم ضرر مادی متوجه کسی شود. در صورت تقصیر مقصر ضامن است و در غیر این صورت خسارت باید جبران شود؛ مواردی از نقض ماده ۳۷ و ۳۹ آئین دادرسی کیفری و دادسرای انتظامی قضات اعلام شده است. چرا اقدامی نمی‌شود و اگر اقدامی صورت گرفته چرا اعلام نمی‌شود؟

افضلی‌فرد گفت: مواردی از تبعیض و ناعدالتی در سازمان ثبت اسناد و املاک انجام شده که پرونده‌ای در این خصوص با شکایت تعدادی از نمایندگان در اصل ۹۰ تکمیل شده، لذا از رئیس قوه قضائیه به جد درخواست می‌کنیم به این موضوع مهم رسیدگی کند.

وی با اشاره به دعوت از هنرمندان خارجی به کشور، گفت: این روزها باب دعوت از هنرمندان خارجی به کشور باز شده است. این درحالی است که ما هنرمندان متعهد و متبحر فراوانی داریم که می‌توانند به لحاظ فنی و با حفظ فرهنگ اسلامی بهترین برنامه‌ها را ایجاد کنند. لذا منتظر اعلام موضع وزیر ارشاد هستیم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس تأکید کرد: افزایش بی‌رویه و منفعت‌طلبانه برخی کالاهای روزانه، مردم را در تنگنا قرار داده است و افراد سودجو اگر توسط نهادهای نظارتی از قبیل سازمان بازرسی و دستگاه متولی همچون جهاد کشاورزی مهار نشوند، حقوق ملت را ضایع می‌کنند. در این خصوص باید رئیس سازمان بازرسی کل کشور و وزیر صنعت و کشاورزی پاسخ‌گو باشند.

افضلی فرد در پایان یادآور شد: از وزیر امورخارجه به جد درخواست داریم که حرمت قراردادهای فی‌مابین با کشورهای مختلف را پاس داشته و در جهت اجرایی کردن آن تلاش کند؛ متأسفانه بخشی از این قراردادها اجرایی نشده که به لحاظ حیثیتی و حرفه‌ای و صرفه اقتصادی برای کشور آسیب‌زاست و منتظر پاسخ مستدل و مستند وزیر خارجه هستیم.

**بررسی فوری طرح محدود شدن اعطای پاداش به اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌ها

در ادامه جلسه علنی و پس از سخنرانی ناطقان میان دستور، نمایندگان مجلس درخواست یک فوریت برای طرح الحاق دو تبصره به ماده ۲۴۱ لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت را مورد بررسی قرار دادند.

محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس به عنوان طراح این طرح، گفت: برخی از شرکت‌ها پرداخت‌های قابل توجهی به مدیران و اعضای هیئت مدیره خود دارند که گاها این پرداخت‌ها به چندین میلیارد تومان می‌رسیده و برخورد قابل توجهی هم با این موضوع نشده وقتی بررسی‌ها انجام شد نشان داد که در قانون تجارت یک موادی است که به دستگاه‌ها و شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا پاداش‌های قابل توجهی را توزیع کنند.

وی با اشاره به تصویب قانون تجارت در سال ۱۳۰۴، خاطرنشان کرد: این قانون درسال ۱۳۴۰ نیز مورد اصلاح قرار گرفت، اما در این قانون مطالبی آمده که راه را برای پرداخت پاداش‌های غیرمتعارف باز می‌کند. بنابراین ما پیشنهاد دادیم موادی از این قانون که می‌گوید ۵ درصد سود سهام را می‌توان به اعضای هیئت مدیره داد، اصلاح و محدود کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: این مواد بسیار تبعیض‌آمیز است و این طرح از سوی ۱۵۴ نفر از نمایندگان ارائه شده تا این مواد اصلاح شوند و دو تبصره به ماده ۲۴۱ قانون اصلاح قانون تجارت مصوب سال ۴۸ اضافه شود.

سلیمانی در توضیح این تبصره‌ها، گفت: در این تبصره آمده، میزان پاداش پرداختی به مدیران شرکت‌ها و دستگاه‌هایی که متعلق به دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون خدمات کشوری هستند از پرداختی شش ماه تا یک سال حقوق پایه آن فرد بیشتر نباشد. لذا برای این پرداخت‌ها سقفی گذاشته شده که از یک صد میلیون تومان بیشتر نشود.

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس به عنوان مخالف یک فوریت این طرح، گفت: قانون تجارت با ۱۲۶۰ ماده در مجلس هفتم به تصویب رسید و در ابتدای امسال در صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارجاع شد و مقرر شد به دلیل زیاد بودن مواد آن، شورای نگهبان در یک زمان بندی ۱۰۰ ماده این قانون را بررسی کند و اظهارنظر کند.

وی با تأکید براینکه بنده با محتوای این طرح مخالف نیستم، گفت: در متن پیشنهادی طرح آمده که دو تبصره به ماده ۲۴۱ الحاق شود، اما لایحه اصلاح قانون تجارت هنوز یک لایحه است و تبدیل به قانون نشده و درحال بررسی در شورای نگهبان است. لذا نمی‌توان به آن تبصره‌ای الحاق کرد بلکه باید صبر کنیم قانون به تصویب برسد و سپس آن را اصلاح کنیم.

محمدحسین فرهنگی عضو هیئت‌رئیسه مجلس در پاسخ به این صحبت پورابراهیمی، گفت: ما بررسی کردیم و دیدیم ظاهرا عنوان این مصوبه لایحه قانون تجارت است و در واقع این یک مصوبه قانونی است اما در عنوان واژه لایحه قرار دارد.

پورابراهیمی گفت: با محتوای این طرح موافق هستم، اما ابتدا باید این طرح را ساماندهی کرد و اگر در فرآیند نهایی شدن قانون تجارت این نکات مورد توجه قرار نگرفت چنین طرحی آورده شود.

حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس در موافقت با یک فوریت طرح مذکور، گفت: افراد زیادی در هیئت مدیره شرکت‌ها هستند که در ظاهر عنوان غیرموظف دارند و گفته می‌شود که اینها حقوق نمی‌گیرند، اما اگر بررسی کنیم می‌بینیم این افراد چندین برابر کارکنان دیگر از طرق مختلف پاداش می‌گیرند. بنابراین باید این موضوعات مورد توجه قرار گیرد و مواد مربوط به این مشکل در قانون تجارت اصلاح شود.

وکلای ملت پس از استماع سخنان طراح، موافق و مخالف یک فوریت این طرح با ۱۴۹ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر به تصویب رساندند.

در ادامه تذکرات شفاهی نمایندگان مطرح و پس از آن ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی را قرائت کرد.

**نادران: نوبخت یک سال است که دوشغله است

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی طی سخنانی در صحن علنی مجلس با اشاره به انتخابات سوریه و پیروزی بشار اسد در این انتخابات، اظهار داشت: در منطقه تحول فوق العاده مهمی اتفاق افتاد و انتخاباتی با نرخ مشارکت فوق العاده بالا و رأی متمرکز به جناب بشار اسد انجام شد. لذا از رئیس جمهور و دستگاه دیپلماسی کشور درخواست می‌کنم که این انتخاب را تبریک گفته و در مراسم تحلیف شرکت کنند و بدانند که امروز سوریه خط مقدم مقاومت در برابر زیاده خواهی‌های نظام سلطه و رژیم صهیونیستی است.

وی در تذکری به رئیس جمهور گفت: برابر اطلاعی که پیدا کرده‌ام به استناد بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری هیئت وزیران مصوب کرده‌است که ۵۰ درصد حقوق و مزایا را برای کارکنان افزایش دهد، در صورتی که بند ۱۰ ماده ۶۸ اجازه افزایش به ۲۵ درصد حقوق کارکنان را براساس توانمندی‌ها و لیاقت‌هایشان داده است و اگر این موضوع به همه کارکنان دولت تعمیم پیدا کند، بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه جاری کشور را افزایش می‌دهد و این امر مغایر برنامه است، چرا که دولت پیش‌بینی منبع مالی را در بودجه ۹۳ نکرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: همین اتفاق در شرکت ملی نفت ایران نیز افتاده است که باید توجه کرد که منابع ملی را به سادگی بابت هزینه‌های جاری مصرف نکنیم و اجازه دهیم در زیرساخت‌ها و در توسعه و عمران شهرها و روستاها و مناطق محروم کشور مورد استفاده قرار گیرد.

نادران گفت: علی رغم اینکه چندبار به آقای رئیس جمهور تذکر داده شده، آقای نوبخت نزدیک به یک سال است که دوشغله هستند، یعنی هم مسئول معاونت برنامه ریزی و هم سرپرست معاونت توسعه نیروی انسانی را برعهده دارند که این خلاف قانون خدمات مدیریت کشور و خلاف قانون اساسی است و باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

وی در تذکری در خصوص قرارداد کرسنت تأکید کرد: رئیس مجلس تأکید دارند که ما اطلاع پیدا کردیم مسئولیت رسیدگی به این پرونده کرسنت به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده است؛ من دوبار با رئیس مجلس مکاتبه کردم تا این مصوبه را بگیرم که آیا این مصوبه به امضای مقام معظم رهبری رسیده است یا خیر؛ اما هنوز هیچ مصوبه‌ای دریافت نکردم. درخواست می‌کنم که سوال بنده را در دستور قرار دهید تا اگر شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای دارد، مصوبه را ارائه کند و حداقل توقع ما این است که دبیر شورای عالی امنیت ملی برای نمایندگان در جلسه غیرعلنی توضیح دهد و بالاخره ابعاد فساد این پرونده باید برای نمایندگان مردم روشن شود و اقداماتی که دولت در مقابله با این فساد انجام داده و دفاع از حقوق ملت و جلوگیری از بین رفتن منافع ملی است باید تصمیم جدی اخذ شود.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: رانت‌خواری در اقتصاد ملی ما ناامنی و آفت ایجاد می‌کند و بلای جان اقتصاد ما است و همین شرایط خاصی را برای افراد خاص ایجاد می‌کند؛ در پرونده ۶۵۰ میلیون یورویی که بارها بحث شده و مجلس نیز امضا کرده است متأسفانه دولت به جای پاسخگویی، بررسی و آسیب شناسی و حل مسئله فقط به مصاحبه‌هایی ارجاع می‌دهند که برخی مسئولین انجام می‌دهند و متأسفانه به صورت جدی این موضوع پیگیری نمی‌شود.

نادران خاطرنشان کرد: اگر جلوی رانت‌خواری در کشور گرفته نشود، ناامنی فضای کسب و کار را دربرمی‌گیرد و بقیه فعالان اقتصادی را در بخش خصوصی و حوزه‌های مختلف تجاری و صنعتی با مشکل مواجه می‌کند لذا استدعا می‌کنم به عنوان نمونه کمیسیون‌های مختلف گزارش پرونده ۶۵۰ میلیون یورویی را هرچه سریعتر به صحن ارائه کنند و دیوان محاسبات نیز رسیدگی ها را انجام داده و به صحن ارجاع دهد تا نمایندگان و ملت ایران در جریان مسئله قرار گیرند.

**پورمختار: سفر رسایی به جام جهانی در کمیته سفرهای خارجی مجلس تصویب شده است

محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: لازم است در مورد موضوع نظارتی کمیسیون اصل ۹۰ در امر پرونده فساد فوتبال نکته ای را عنوان کنم.

وی ادامه داد: ما این موضوع را در راستای وظایف مجلس به تبع آن کمیسیون می‌دانیم که مقرر شد به لحاظ سوابق بازی‌های قبلی در جام جهانی و مسائل حاشیه‌ای، تیمی از کمیسیون اصل ۹۰ به جام جهانی اعزام شود و این موضوع به عنوان وظیفه اداری است. البته بعضاً به درخواست نمایندگان این کار صورت گرفت و آقای رسایی نیز به چنین کاری علاقه‌ای نداشت.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: ارزیابی ما از این سفر این بود که این اقدام می‌تواند از بسیاری از اتفاقاتی که در گذشته بوده و در پرونده های فوتبال وجود داشته است، جلوگیری کند.

پورمختار افزود: طبیعتاً سفر آقای رسایی به جام جهانی در کمیته سفرهای خارجی مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و اصلا بحث ورزشکاران نیست که گفته می‌شود ورزشکاران مدنظر هستند؛ چنین چیزی نیست و ما می‌خواهیم طرز کار وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال را بررسی کنیم.

وی یادآور شد: باوجود سروصداهایی که اتفاق می‌افتد، ما این مسائل را بیشتر پیگیری خواهیم کرد تا به نتیجه برسد. مردم نه تنها از این پیگیری‌ها و نگاهی که به سوءاستفاده‌ها می‌شود، استقبال می‌کنند، بلکه مشوق انجام این موضوع مهم نیز هستند.

**بخشایش: افشای لیست محرمانه کمیته وصول مطالبات بانک مرکزی در فضای مجازی

احمد بخشایش اردستانی نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: تذکر من در مورد مبارزه با فساد اقتصادی از طریق رسانه‌ها و تبدیل وظیفه نظارتی مجلس به شأن واقعی خود است.

وی ادامه داد: توجه دارید که یکی از وظایف مهم مجلس بحث نظارت است؛ متأسفانه روز به روز بحث نظارت کمرنگ تر می‌شود در حالی که با مقوله نظارت می‌توان به مبارزه با کانون‌های فساد پرداخت و شکل گیری آن جلوگیری کرد.

نماینده مردم اردستان یادآور شد: مقام معظم رهبری یکی از حلقه‌های اقتصاد مقاومتی را در مقوله مجلس علاوه بر تصویب قوانین کیفی و حذف قوانین مزاحم و مانع، مبارزه با کانون‌های فساد در شکل گیری آن دانسته اند. این وظیفه مبارزه با فسادهای مالی و اقتصادی را می‌توان از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی به سرانجام برسانیم.

بخشایش ادامه داد: در دنیا این عمل از طریق رسانه‌ها انجام می‌گیرد و وقتی رسانه‌ها به خوبی از عهده این کار بر می آیند، چرا ما از این ابزار سود نمی‌جوییم. فرهنگ زیربنای جمهوری اسلامی است و اگر کسی مقوله فرهنگ را مورد تخطی قرار دهد، به سختی با آن مبارزه می‌شود.

وی تأکید کرد: مقوله اقتصاد قرین فرهنگ است. هرگونه تعرض به مقوله اقتصاد در چارچوب لانه و کانون‌های فساد باعث بی اعتمادی می‌شود و در نهایت بحران اعتماد به وجود می‌آید لذا مبارزه با فساد از اهمیت بالایی برخوردار است.

نماینده مردم اردستان گفت: اخیرا لیست محرمانه کمیته وصول مطالبات بانک مرکزی در فضای مجازی در سطح ۷۰ میلیارد دلار افشا شد و نام عده ای در قالب فهرست بلند بالا مطرح شد که چند نکته حائز اهمیت است. اولاً باید در نشر لیست بدهکاران معوقات بانکی دقیق باشیم و با دقت عمل کنیم؛ ثانیا از بدهکاران در دولت فعلی و رانت خواران حال حاضر نباید غفلت کرد تا از سوی دیگر متهم به جناح گرایی و قبیله گرایی نشویم.

بخشایش اظهار داشت: با افشای لیست بلند بالا از طریق رسانه‌ها می‌توان ثابت کرد که رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی در مبارزه با فساد هستند و می‌توان از کانون های فساد از این طریق جلوگیری کرد.

وی یادآور شد: بار دیگر باید وظیفه نظارتی مجلس را از دکوری بودن و نمایشی بودن به واقعیت تبدیل کنیم تا این نکته که مجلس در رأس امور است به ترجمان واقعی تبدیل شود. البته باید از افراط و تفریط ها جلوگیری شود زیرا افراط و تفریط در هر کاری رذیلت است و به ضد خود تبدیل می‌شود.

در ادامه جمشید جعفرپور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود ضمن تبریک روز جوان اظهار داشت: تذکر اول من به معاونت برنامه‌ریزی رئیس جمهور است؛ یکی از سیاست‌های مهم در نظام جمهوری اسلامی بحث مبارزه با روند کاهش جمعیت و تلاش برای افزایش جمعیت است. براین اساس طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده آماده و در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ولی بحث منابع مالی برای اجرای این طرح وجود دارد. با توجه به اینکه این طرح جزء سیاست‌های رسمی و اعلام شده نظام است و رهبری نیز چندین بار بر اولویت آن تاکید کردند لازم است در معاونت برنامه‌ریزی برای این طرح منابع مالی پیش‌بینی شود. و دولت همکاری برای اجرای طرح در بعد مالی داشته باشد نباید به دلیل نبود اعتبارات، این طرح مهم، حساس و ضروری معطل بماند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در تذکری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: می‌دانید که امسال در نامگذاری به فرهنگ توجه شده است اما ما می‌بینیم متاسفانه در استان بزرگی مانند استان فارس ماههاست مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان بلاتکلیف مانده است و علیرغم همه تلاش‌ها و درخواست‌ها از سوی هنرمندان، کماکان این موضوع بلاتکلیف مانده است؛ من از طرف فرهنگیان و هنرمندان به وزیر تذکر می‌دهم که این استان بزرگ را از بلاتکلیفی خارج کنند.

**قاضی‌پور: وعده‌های تبلیغاتی رئیس جمهور در سفرهای انتخاباتی‌اش عملی نشد

در ادامه نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با اشاره به وعده‌های تبلیغاتی رئیس جمهور در سفرهای انتخاباتی‌اش به استان آذربایجان، اظهار داشت: ۲۰ خرداد سال گذشته آقای روحانی در سفر انتخاباتی‌اش به مردم قول دادند که اولین کار دولت احیای دریاچه ارومیه است.

وی ادامه داد: موقعی که رئیس جمهور این حرف را زد، ۷۰ درصد دریاچه خشک شده بود اما امسال ۹۴ درصد آن خشک شده است. رئیس‌جمهور باید به قول خودش عمل کند، اما در یک سال گذشته هیچ کار عملیاتی نکرده‌اند و تنها سمینار گذاشتند و حق مأموریت گرفتند و جلسه برگزار کردند و کتاب توزیع کردند اما دریاچه مدام خشک‌تر شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس یادآور شد: حیات و ممات مردم آذربایجان به دریاچه ارومیه وابسته است.

**برگزاری موفق انتخابات سوریه نمایش قدرت سیاسی دولت و ملت سوریه بود

پیش از پایان جلسه علنی پارلمان مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس بیانیه‌ای که در رابطه با برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری سوریه صادر شده بود را قرائت کرد.این بیانیه به امضای ۲۳۰ تن از نمایندگان مجلس رسیده و پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز مجلس قرائت شد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

برگزاری موفق انتخابات سوریه نمایش قدرت سیاسی دولت و ملت سوریه در برابر سیاست‌های آمریکا و همپیمانانش بود و ملت سوریه با رای بالای خود به جناب آقای بشار اسد خط بطلانی بر همه سیاست‌های طراحی شده توسط آمریکا کشید و توطئه دشمنان این کشور را خنثی کرد و جبهه کشورهای طرفدار صلح و مخالف جنگ در سوریه را تقویت نمود.

این انتخابات نشان داد که بحران ایجاد شده در سوریه تنها و تنها راه حل سیاسی دارد و این راه حل سیاسی در درجه اول مبتنی بر اراده مردم سوریه و رای آنها است. امروز پس از گذشت بیش از ۳ سال از این بحران و جنگ علیه ملت سوریه و کشتار دهها هزار از مردم این کشور آمریکا و همپیمانانشان باید در برابر افکار عمومی جهانیان پاسخگو باشد و این حق مسلم ملت سوریه است که غرامت خسارت‌های وارده در ۳ سال گذشته را از کشورهای ارسال کننده سلاح و اعزام کننده تروریست درخواست نماید.

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی این موفقیت بزرگ را به ملت شجاع سوریه و شخص جناب آقای بشار اسد به عنوان رئیس جمهور منتخب این کشور تبریک و تهنیت می گوییم و امیدواریم این تحول مهم سیاسی آغازی بر خاموش شدن سلاح‌ها، پایان بحران و آغاز سازندگی این کشور بوده و از دولت محترم می‌خواهیم همچون گذشته در کنار ملت سوریه در برقراری صلح در منطقه و مبارزه با تروریسم تلاش نمایند.

**اعلام وصول سوال ۴۲ نماینده از علوی درباره برخورد با مصادیق تهدید امنیت ملی

پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز پارلمان ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی را از سوی هیئت رئیسه قرائت کرد.

بر اساس اعلام وی سوال ملی ۴۲ نفر از نمایندگان از وزیر اطلاعات درباره اقدامات این وزارتخانه در زمینه برخورد با مصادیق تهدیدات امنیت ملی اعلام وصول شد.

این عضو هیئت رئیسه همچنین گفت: عزیز اکبریان، جواد کولیوند و مفید کیایی‌نژاد نمایندگان مردم کرج از طرح سوال خود از وزیر کشور درباره عدم برخورد جدی با باندهای مواد مخدر در سطح کشور و عزل و نصب‌های گسترده در وزارت کشور انصراف دادند که اعلام وصول می‌شود.

صادقی همچنین انصراف علی عباسپور نماینده بوئین‌زهرا، محمدحسین نقوی‌حسینی نماینده ورامین، بهروز نعمتی نماینده اسدآباد و محمد بیات‌نیا نماینده بیجار از طرح سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره علت اقدامات غیر کارشناسی و خلاف مصالح صنعت بویژه در حوزه معاونت صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی را اعلام وصول کرد.

**تقدیر مجلس از پیروزی تیم ملی والیبال کشورمان در مقابل برزیل

حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز پارلمان پیروزی تیم ملی والیبال در مقابل برزیل را تبریک گفت.

وی بر همین اساس گفت: از تیم ملی والیبال کشورمان که بر افتخارات ملت ایران در عرصه ورزش افزودند و جایگاه تیم ملی والیبال ایران را ارتقاء بخشیدند، تشکر می‌کنم.

**پایان جلسه علنی/جلسه بعدی سه‌شنبه

جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با اعلام حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست ساعاتی از صحن علنی را برعهده داشت، به پایان رسید.

بر اساس اعلام این عضو هیئت رئیسه مجلس، نشست علنی بعدی نمایندگان مجلس ساعت ۸ صبح روز سه‌شنبه هفته جاری برگزار می‌شود.

۱۳۹۳/۳/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...