نسخه چاپی

گرمخانه خاوران رفع پلمب شد

مدیركل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران از رفع پلمب گرمخانه خاوران خبر داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، جلسه فوق العاده ستاد ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی برای بررسی و رسیدگی به موضوع گرمخانه خاوران که هفته گذشته پلمب شد، با حضور مسئولان قضایی، انتظامی و مدیران و معاونان شهرداری، بهزیستی،کمیته امداد امام خمینی(ره) به ریاست مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران برگزار شد.

محمدعلی عرفان‌منش در این جلسه با اشاره اینکه لازم است بررسی شود تا چه میزان از آسیب‌های ایجاد شده که موجب نارضایتی مردم شده به گرمخانه ارتباط دارد، گفت:محیط پیرامون منطقه خاوران که گرمخانه در آن قرار دارد باید بررسی و در قالب یک بسته ارزیابی شود .نباید این گونه برداشت کرد که همه اتفاقات در حواشی گرمخانه در ارتباط مستقیم با مددسرای خاوران است.

وی گفت: به دلیل فراوانی و گستردگی آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران گاهی اعلام می‌شود دستگاه‌های اجرایی مسئول، توان کمی دارند این موضوع پذیرفته شده نیست و دستگاه‌ها باید توان خود را بالا ببرند. نباید کار به جایی برسد که قوه قضایی وارد شده و نسبت به اتفاقات هشدار دهد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری تهران افزود: مردم در مواجهه با مشکلات حق دارند و هر مسئولی که در مقام رسیدگی باشد باید رسیدگی کند .اما آن سوی موضوع را نباید نادیده گرفت زیرا اگر گرمخانه‌ای که ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر را در خود جای داده بسته شود این تعداد آسیب دیده در منطقه رها شده در کنار پل‌ها و خیابان‌ها جا می‌گیرند. زمستان سال گذشته زمانی که برای یکی از مجموعه‌ها همین اتفاق در حال رخ دادن بود گفتیم که اگر امشب این آسیب دیدگان را در مکانی جای ندهیم باید فردا جنازه آنها را از کنار پل‌ها جمع کنیم.

عرفان منش با تأکید براینکه پذیرش و وجود گرمخانه‌ها موضوعی ضروری است، افزود: به دلیل آنکه افراد بی خانمان و آسیب دیده به دنبال کارتن خوابی و خیابان گردی نروند باید از وجود گرمخانه‌ها حمایت کرد.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد مراجعان به گرمخانه‌ها افراد ثابتی هستند، گفت:‌ نباید اینگونه برداشت شود که آنها بی خانمان مطلق هستند و باید تا ابد بی‌خانمان بمانند، صبح‌ها خیابان گرد باشند و شب‌ها هم برای استراحت به گرمخانه بیایند. این یعنی در جامعه عده‌ای بی خانمان را بدون آنکه به آنها شناسنامه بدهیم پذیرفته‌ایم.

عرفان منش با اشاره به گزارش‌های ارائه شده گفت: ۷۵ درصد مراجعان به گرمخانه‌ها معتاد هستند که در میان آنها معتاد متجاهر هم دیده می‌شود. این موارد همکاری مسئولان را می‌طلبد و لازم است شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی وارد شوند. در میان معتادان گرمخانه‌ها برخی غیر متجاهر و آماده ترک هستند که نیازمند حمایت هستند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در ادامه با اشاره به درخواست مدیر عامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نسبت به ضابطه مند شدن پذیرش افراد در گرمخانه‌ها گفت: ‌باید یک ضابطه و دستورالعمل داشته باشیم که طبق آن افراد در گرمخانه‌ها پذیرش شوند. تا امروز هر فردی که مراجعه کرده در گرمخانه‌ها پذیرش شده و نتیجه آن می شود که مشکلاتی را شاهد بودیم.

وی به ضرورت استقرار نماینده تام الاختیار از دستگاه‌های مسئول در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی در گرمخانه‌ها اشاره کرد و گفت: لازم است براساس درخواست اعضای جلسه یک کمپ برای معتادان متجاهر و چند کمپ برای معتادان مشمول ماده ۱۵ که خود معرف هستند در نظر گرفته شود‌.

عرفان‌منش تشکیل کمیته اجرایی ستاد ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی در فرمانداری تهران و ایجاد ایستگاه پلیس در منطقه خاوران در نزدیکی گرمخانه خاوران را امری ضروری دانست و گفت: در این منطقه نیازمند برخورد قاطعانه تری از دوستان نیروی انتظامی با متخلفان هستیم.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در ادامه با بیان اینکه نیازمند یک هم افزایی و انسجام در انجام فعالیت‌ها هستیم، افزود: برای برون رفت از مسائل اجتماعی با همکاری مسئولانه نیازمند زیرساخت اجتماعی هستیم .لازم است از به کاربردن الفاظی شبیه اینکه این موضوع وظیفه ما نیست دور شویم حتی اگر در مورد مسئله‌ای وظیفه قانونی نداریم باید دانست که در تهران این وظیفه است.

وی با بیان اینکه برای احیای زیرساخت‌ها باید همکاری ‌کنیم، گفت: شهرداری تهران در مورد همه موضوعات شهروندان تهران مسئولیت دارد زمانی که بپذیریم مسئولان باید در وظیفه خود مشکلات و مسائل را در نظر بگیرند، حمایت از گرمخانه‌ها و حضور پیرامونی و محیطی در گرمخانه‌ها به خودی خود اجرا می‌شود.

عرفان منش افزود:‌ اصل وجود گرمخانه‌ها یک اصل پذیرفته شده است و نیاز شهر باید به گرمخانه‌ها مشخص باشد. لازم است کمیته‌ای متشکل از همکاران در ناجا،شهرداری تهران، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرمانداری‌ها و بهزیستی با مدیریت خود استانداری برای رسیدگی به امور گرمخانه‌ها تشکیل شود.

وی ادامه داد:‌ باید ظرفیت بازپروری آسیب دیدگان در استان تهران افزایش یابد و از ظرفیت موجود بهره بیشتری برده شود.پس از غربالگری مراجعان به گرمخانه ها ناتوان ذهنی ومعلول در حیطه وظایف بهزیستی و یا نیازمند حمایت کمیته امداد یا بخش‌های دیگر تفکیک شده تا از چرخه باطل خارج شوند و گرمخانه‌ها به سمتی بروند تا فرد در راه مانده که تبدیل به کارتن خواب شده است حمایت شود‌.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران سقف زمانی برای انجام اقدامات ذکر شده و مصوبات جلسه و ساماندهی گرمخانه‌ها را دو ماه اعلام کرد تا در این مدت موضوعات و مصوبات عنوان شده در جلسه، از سوی مسئولان و اعضا به اجرا درآید.

۱۳۹۳/۳/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...