نسخه چاپی

داعش مرز بین عراق و سوریه را برداشت

عکس خبري -داعش مرز بين عراق و سوريه را برداشت

تروریست‌های داعش پس از تصرف شهر موصل مرز بین سوریه و عراق را كه طبق قرارداد سایكس ـ پیكو ترسیم بندی شده بود برهم زدند.

به گزارش نما به نقل از ابنا، عناصر تکفیری دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش که از روز گذشته با ۳۰۰ عضو خود بدون هرگونه رویارویی با ارتش و پلیس عراق که شمار آنها ۹۰ هزار نفر بودند، توانستند شهر موصل را تصرف کنند مرز بین دو کشور سوریه و عراق را که به موجب قرارداد سال ۱۹۱۶ تقسیم‌بندی شده بود برهم زدند.

در تصاویری که پایگاه‌های وابسته به تروریست‌های داعش منتشر کرده‌اند یک دستگاه لودر مرز بین سوریه و عراق را باز می‌کند و عناصر داعش مراسم جشن و شکرگزاری برپا می‌کنند.

قرارداد سایکس - پیکو (Sykes-Picot Agreement) قراردادی سری است که میان انگلستان و فرانسه در آوریل ۱۹۱۶ به دنبال مذاکرات "سرمارک سایکس" (۱۹۱۹-۱۸۷۹) و "فرانسوا ژرژ پیکو" (۱۹۵۱- ۱۸۷۰) برای تقسیم امپراتوری عثمانی بعد از جنگ جهانی اول منعقد شد.

بر اساس توافقنامه سایکس – پیکو منطقه شام به سه منطقه (الف) "الزرقاء" که همان "عراق" است و تابع حاکمیت انگلیس و منطقه (ب) "الحمراء" که همان "سوریه" است و تابع حاکمیت فرانسه می‌باشد و منطقه (ج) منطقه "السمراء" یا همان "فلسطین" است که تابع حاکمیتی بین المللی است و این مقدمه و زمینه‌ساز تسلیم فلسطین به یهود خواهد بود.

به گفته منابع امنیتی، شمار عناصر داعش در موصل ظرف یک روز به شش هزار نفر افزایش یافت و آنها سعی دارند با تشکیل یک امارت ویژه که شبیه به یک اقلیم سنی است، این استان را اداره و زمینه را برای پیوستن دیگر استان‌های سنی نشین برای تشکیل یک دولت مستقل سنی مذهب که مورد حمایت ترکیه و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس است هموار سازند. ت هموار سازند.

۱۳۹۳/۳/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...