نسخه چاپی

چین نفت بیشتری از ایران وارد می‌كند

رویترز با اشاره به تصمیم شركت سینوپك چین برای افزایش خرید نفت ایران نوشت: پیش بینی می شود متوسط واردات نفت چین، ژاپن، هند و كره جنوبی از ایران در نیمه نخست ۲۰۱۴ به ۱.۳ میلیون بشكه در روز برسد.

به گزارش نما، تسنیم به نقل از رویترز، منابع آگاه از استراتژی واردات نفت چین گفتند، در حالی که شرکت سینوپک چین، بزرگترین شرکت پالایشگاهی در آسیا نفت بیشتری را از ایران وارد می کند، پکن واردات نفت خود از ایران را به بیشتر از میزان نفت خریداری شده از این کشور در قبل از تحریم ها خواهد رساند.
به گفته ۵ منبع صنعتی و دولتی، افزایش خرید شرکت دولتی نفت سینوپک چین بدان معناست که مشتریان مهم نفت ایران یعنی چین، ژاپن، هند و کره جنوبی در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن، مجموعا روزانه حدود ۱.۲۵ تا ۱.۳۰ میلیون بشکه نفت از ایران خریداری خواهند کرد.
یک مقام صنعتی مطلع از سیاست خرید نفت شرکت سینوپک در این باره گفت: «در طی ۲ سال گذشته، سینوپک خریدهای خود را کاهش داده بود. این اقدام به علت تحریم ها انجام گرفته بود.» وی افزود: «اکنون که فشارها کاهش یافته است، آنها در حال جبران بخش عمده ای از آن کاهش خرید هستند.»
لو داپنگ، سخنگوی شرکت سینوپک در پاسخ به سوالی در مورد واردات نفت از ایران از اواخر سال گذشته تا پایان نیمه اول سال ۲۰۱۴، گفت، «خریدهای نفت خام شرکت بر اساس نیازهای تجاری و میزان نیاز به تولید انجام می گیرد.»
بر اساس این گزارش، چین احتمالا در ماه های می و ژوئن به همان میزانی از ایران نفت وارد خواهد کرد که در ۴ ماهه ابتدایی امسال وارد کرده بود. متوسط واردات نفت چین از ایران در ۴ ماهه ابتدایی امسال به حدود ۶۲۰ هزار بشکه رسید، در حالی که این رقم در زمان قبل از اعمال تحریم ها حدود ۵۵۰ هزار بشکه در روز بود.
به علاوه، انتظار می رود که سینوپک به خرید نفت از ایران مطابق رقم پیش بینی شده در قرارداد یا حتی بیش از آن ادامه دهد. چین، بزرگترین مشتری نفت ایران در ماه آوریل خرید نفت از این کشور را نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از دو برابر افزایش داد و به رکورد حدودا ۸۰۰ هزار بشکه در روز رساند.

۱۳۹۳/۳/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...