نسخه چاپی

گزینه های اوباما برای كمك به عراق؛امكان حمله هوایی ظرف 24ساعت

رئیس جمهور آمریكا هر چند جمعه شب صراحتا اعلام كرد كه واشنگتن اقدام به اعزام نیروی نظامی به عراق نمی كند اما با این حال راه هایی را برای كمك به دولت 'نوری المالكی' ترسیم كرد كه یكی از آنها حمله هوایی به مواضع داعش است.

به گزارش نما، مهر به نقل از دیلی بیست، هر چند "باراک اوباما" با درخواست نخست وزیر عراق برای اعزم نیرو به این کشور مخالفت کرده اما راه هایی را برای حمایت از نیروهای امنیتی عراق مد نظر دارد.

اوباما با اظهار اینکه آمریکا قصد ندارد نیروهای نظامی خود را بار دیگر به عراق بفرستد٬ گفت: مسئله عراق یک مسئله کاملا نظامی نیست. در یک دهه گذشته آمریکایی ها تلاش کردند تا به عراقی ها فرصت بدهند تا آینده خود را تعیین کنند٬ اما متاسفانه رهبران عراق نتوانسته اند اختلافات فرقه ای را از بین ببرند و این باعث آسیب پذیری دولت عراق و نیروهای امنیتی این کشور شده است.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که از تیم امنیت ملی‌ این کشور خواسته‌ است تا گزینه هایی را برای حمایت از نیروهای امنیتی عراق آماده کند و تاکید کرد که تصمیم بر سر حمایت نظامی ایالات متحده از عراق چندین روز به طول می انجامد.

باراک اوباما دیروز جمعه گفت هر اقدامی که آمریکا برای کمک رسانی به نیروهای امنیتی عراق بکند٬ باید با تلاش های جدی و صادقانه رهبران عراق همراه باشد. این تلاش ها باید در جهت از میان برداشتن اختلافات فرقه ای٬ ارتقاء ثبات٬ توجه به خواسته های مشروع تمامی مردم عراق و همچنین ایجاد نیروی امنیتی تاثیرگذار انجام شوند.

وی همچنین گفت: ما نمی توانیم تمام این کارها را برای عراق انجام بدهیم و در نبود تلاش های سیاسی اقدامات کوتاه مدت نظامی از جمله هر گونه کمکی که شاید ما در اختیار عراق قرار بدهیم٬ به نتیجه نخواهد رسید. رهبران عراق باید نشان دهند که حاضرند به خاطر حفظ یکپارچگی عراق تصمیمات سختی بگیرند و در این مسیر عراق حمایت آمریکا و دوستان و همپیمانان ایالات متحده را خواهد داشت.

این در حالی است که پیشتر "جان کری"٬ وزیر امور خارجه ایالات متحده گفته بود که آمریکا، گامهای فوری خود را در قبال عراق برداشته و از جمله لوازم پیشرفته شناسایی هوایی در اختیار عراق قرار داده است. وی همچنین افزود که از ابتدای سال جاری میلادی نیز ایالات متحده ارسال کمک‌های نظامی خود به عراق را افزایش داده است.

در عین حال شبکه خبری سی‌.ان‌.ان به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که٬ واشنگتن در نظر دارد ناو هواپیمابر جرج اچ دبلیو جرج بوش خود را به سمت آبهای خلیج فارس اعزام کند تا برای حمله هوایی احتمالی آماده باشد.

بر اساس این گزارش، در صورت صدور فرمان حمله هوایی به مواضع داعش در عراق، جنگنده های آمریکا می توانند ظرف 24 ساعت اهداف مورد نظر را بمباران کنند.

باراک اوباما روز جمعه در واشنگتن تاکید کرد که همسایگان عراق نیز در قبال حملات داعش مسئولیت هایی بر عهده دارند و افزود: هیچکس علاقه‌ ندارد ببیند که تروریست ها در عراق برای خود جا باز کرده اند و به هرج و مرج کشیده شدن عراق به نفع هیچ کس نیست.


۱۳۹۳/۳/۲۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...