نسخه چاپی

تاثیر داعش بر بازار جهانی نفت

همزمان با آشوب آفرینی تروریست‌های وابسته به گروه تكفیری داعش در عراق و افزایش نگرانی‌ها از اختلال در عرضه نفت این كشور، قیمت‌ نفت برنت طی دو هفته گذشته تقریبا به بشكه‌ای ۱۱۵ دلار رسید كه بالاترین قیمت از ماه سپتامبر تاكنون است.

به گزارش نما به نقل از دنیای اقتصاد، چند روز پيش آژانس بين‌المللي انرژي در گزارشي اعلام كرد كه درگيري‌هاي عراق به كاهش عرضه نفت منجر نمي‌شود و افزايش قيمت نفت در چند وقت اخير جنبه رواني داشته و به دليل ترس از كاهش عرضه نفت بوده‌است. اين در حالي است كه پيش از اين نيز همه پيش‌بيني‌ها از قيمت نفت در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، افزايشي بوده‌ است؛ چراكه پيش از اين كارشناسان اقتصادي افزايش رشد اقتصادي و خروج از ركود را براي اقتصاد جهاني پيش‌بيني مي‌كردند.

هرچند كه افزايش قيمت نفت در سال جديد با افزايش سطح تقاضا همخواني نداشته يا به عبارتي ديگر قيمت نفت خيلي بيشتر از آنچه تقاضا بر آن اثر داشته، افزايش يافته، اما بخش مهمي از اين موضوع به دلايل سمت عرضه بازمي‌گردد. به گزارش «دنياي اقتصاد» دليل اصلي اين افزايش قيمت، جو رواني و نگراني از كاهش عرضه نفت است.

براساس گزارش بلومبرگ، چهار عامل به عنوان عوامل اصلي افزايش قيمت نفت بيان مي‌شود كه اولين مورد كاهش سطح ذخاير نفتي آمريكا به دليل آغاز فصل مسافرت‌ها و افزايش تقاضا براي بنزين است؛ دوم، نگراني از توقف كامل عرضه نفت ليبي به دليل، ادامه درگيري‌ها در اين كشور است؛ سومين مورد ادامه وقايع اوكراين و در پي آن نگراني از اختلال در عرضه نفت روسيه به عنوان دومين دارنده ذخاير نفتي جهان است و آخرين و جديدترين مورد نيز نگراني از اختلال در عرضه نفت عراق به عنوان دومين توليد‌كننده نفت اوپك است.

آنچه مشخص است اين موارد بيشتر از لحاظ رواني روي بازار نفت اثرگذار هستند، چراکه تا به حال در عرضه نفت كاهشي رخ نداده است.در اين بين تازه‌ترين و مهم‌ترين خبر حملات تروريستي گروه داعش است كه باعث مي‌شود فعالان بازار نفت اخبار مربوط به عراق را با دقت بيشتري رصد كنند. عراق طي سال گذشته با توليد روزانه ۳/۳ ميليون بشكه‌ نفت جايگاه دوم توليد‌كنندگان اوپك را به دست آورد كه اين خود به اهميت عرضه نفت اين كشور در بازار اشاره دارد.

آنچه تحليلگران بازار نفت بر آن معتقدند اين است كه حتي در صورت ادامه اين حملات بعيد است عراق همه توليد نفت خود را از دست بدهد؛ چراكه دو سوم ظرفيت توليد نفت عراق در جنوب اين كشور و به دور از ناآرامي‌ها قرار دارد، هرچند كه ممكن است قسمت بزرگي از توليد نفت اين كشور از بازار خارج شود كه در صورت وقوع آن كارشناسان قيمت نفت برنت به ازاي هر بشكه را تا ۱۵۰ دلار نيز پيش‌‌بيني كرده‌اند.

اين در حالي است كه حتي پيش از شروع درگيري‌هاي عراق، آژانس بين‌المللي انرژي به دليل پيش‌بيني افزايش تقاضا خواهان افزايش توليد نفت عربستان شده بود. عربستان با داشتن مازاد ظرفيت توليد نفت ۹۶/۱ ميليون بشكه‌اي در روز توانايي جبران كاهش عرضه نفت در صورت كاهش توليد عراق را دارد.

به گزارش «دنياي اقتصاد»، بسياري از كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه در صورت افزايش چشمگير قيمت نفت به دليل اينكه اقتصاد جهاني در حال خروج از ركود است، كشش قيمت بالاي نفت را ندارد و در صورت وقوع اين اتفاق چندي نمي‌پايد كه قيمت اين محصول، روند كاهشي خود را آغاز مي‌كند. در همين رابطه آژانس بين‌المللي انرژي نيز در گزارش ميان مدت از بازار نفت كه در روز سه‌شنبه منتشر شد، اعلام كرد كه رشد جهاني تقاضا براي نفت ممكن است تا پايان دهه جاري‌تا‌حدي به دليل قيمت‌هاي بالا شروع به كاهش كند و توليد نفت شيل در خارج از آمريكا نيز گسترش يابد.

آژانس بين‌المللي انرژي با اشاره به پيش‌‌بيني سابق خود از افزايش دو ميليون بشكه‌اي ظرفيت توليد نفت عراق تا سال ۲۰۱۹ هشدار داد تهديدات تروريستي اخير مي‌تواند مانع تحقق اين هدف شود.

رئيس آژانس بين‌المللي انرژي در مقدمه گزارش جديد آژانس نوشت: «در درون اوپك، عراق همچنان به عنوان منبع اصلي بخش عمده اي از رشد ظرفيت توليد پيش‌بيني شده محسوب مي‌شود، اما به نظر مي‌رسد كه اين افزايش توليد به نحو فزاينده‌اي در معرض خطر قرار گرفته است.»به گزارش خبرگزاري تسنيم به نقل از رويترز، در حالي كه تهديدات سمت عرضه نفت به دليل بي ثباتي سياسي و خشونت‌ها در عراق همزمان با بالا رفتن تقاضا افزايش يافته است، اهداف عراق براي رشد توليد نفت در معرض خطر قرار گرفته است.صادرات نفت از شمال عراق از ماه مارس تاكنون متوقف شده است.

ميزان توليد اوپك همچنين از ناآرامي‌ها در ليبي و تحريم‌ها عليه ايران و همچنين سرقت نفت در نيجريه آسيب ديده است.در حال حاضر، آژانس بين‌المللي انرژي پيش‌‌بيني مي‌كند كه اوپك ميزان توليد خود را تا سال ۲۰۱۹ روزانه ۰۸/۲ميليون بشكه افزايش دهد و انتظار مي‌رود كه بيش از ۶۰ درصد اين رشد توليد از جانب عراق باشد. اين گزارش برخلاف برآوردهاي گزارش قبلي آژانس بين‌المللي انرژي در ماه مه‌۲۰۱۳ است كه در آن پيش‌بيني شده بود، نفت شيل آمريكا به تامين بخش عمده‌اي از تقاضاي جديد براي نفت كمك خواهد كرد و فضاي كمي را براي اوپك جهت افزايش توليد بدون ريسك كاهش قيمت‌ها باقي خواهد گذاشت.

۱۳۹۳/۳/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...