نسخه چاپی

توافق روسیه و عربستان بر سر سوریه

سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه، در شهر جده با همتای سعودی خود، سعود الفیصل دیدار كرد. این دو در مورد انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سوریه ابراز تفاهم كرده‌اند.

به گزارش نما، مقامات سعودی اعلام کردند که شاهزاده سعود الفیصل، وزیر خارجۀ عربستان و همتای روسی او، سرگئی لاوروف، در جهت اجرای توافق "ژنو ١"، برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سوریه آمادۀ همکاری‌اند.



به گفتۀ منابع رسمی سعودی، هر دو وزیر خارجه بر اهمیت حفظ استقلال وتمامیت ارضی سوریه تأکید کرده‌اند.



علاوه بر این، سعود الفیصل و سرگئی لاوروف ضرورت مبارزه با سازمان‌های تروریستی را که در سوریه مستقر شده‌اند، گوشزد کردند.



به گزارش رادیو فرانسه(RFI)، پس از دیدار دو وزیر خارجه، مقامات سعودی و سخنگویان رسمی این دولت هیچ اشاره‌ای به اختلافات ریاض و مسکو در مورد سوریه نکردند. عربستان سعودی تاکنون از نیروهای مخالف رژیم سوریه پشتیبانی کرده، در حالی که روسیه از بشار اسد حمایت می‌کند.



لاوروف و سعود الفیصل، در بارۀ وضعیت عراق نیز گفتگو کرده‌اند. تأکید و تلاش آنها فعلاً در جهت پیش‌گیری از تجزیۀ این کشور است.



در عین حال، وزیر خارجۀ عربستان تأکید کرد که تمامیت ارضی عراق فقط در صورتی ممکن است که دولت وحدت ملی به نمایندگی از همۀ عراقی‌ها تشکیل شود. مقامات سعودی که به شدت با نوری المالکی دشمن‌اند، گفته‌اند که در این مرحله هر نوع مداخلۀ خارجی، بحران و احساسات قومی را تندتر و شدیدتر خواهد کرد.



این در حالی است که روز جمعه، ولادیمیر پوتین، پشتیبانی کامل روسیه را از نوری المالکی اعلام کرد.



به گفتۀ منابع دیپلماتیک در خاورمیانه، حدود ده ماه قبل، نمایندۀ عربستان سعودی به دیدار ولادیمیر پوتین رفته و به وی پیشنهاد کرده که در ازای رها کردن بشار اسد، عربستان هم حاضر خواهد شد یک قرارداد عظیم خرید اسلحه با روسیه امضا کند. گفته می‌شود که نمایندۀ عربستان حتی قول نفوذ بیشتر روسیه را در جهان عرب به پوتین داده اما رئیس جمهوری روسیه همۀ این پیشنهادها را رد کرده است.



به نوشتۀ خبرگزاری فرانسه، نمایندۀ عربستان در این دیدار، شاهزاده بندربن سلطان، بوده است.



بندر بن سلطان که رهبری سازمان امنیت عربستان و در عین حال مدیریت پروندۀ سوریه را به عهده داشت، در فروردین ماه گذشته از این سمت برکنار شد. پس از برکناری او، سعود الفیصل مسئولیت پروندۀ سوریه را به عهده گرفت.



برخی ناظران منطقه، بندر بن سلطان را مسئول اصلی افزایش خشونت در سوریه می‌دانند. گفته می‌شود که یکی از علل برکناری او، ناکامی وی در براندازی بشار اسد بوده است.

۱۳۹۳/۴/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...