نسخه چاپی

حداكثر هزینه كفن و دفن در بهشت‌زهرا

معاون خدمات شهری شهردار تهران گفت: كل هزینه‌ای كه بابت خدمات كفن و دفن درخواست می‌شود به طور مشخص ۱۹۳ هزار تومان است اما ممكن است به درخواست‌های خاص خانواده متوفیان این رقم حداكثر تا ۲۵۰ هزارتومان افزایش یابد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، مجتبی عبداللهی در جریان هفتاد و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارشی درباره اجرای مصوبه الزام شهرداری تهران به ارائه گزارش درباره حسن اجرای مصوبات شورای شهر در ارتباط با جانمایی، تملک و ساماندهی گورستان‌های جدید پرداخت و اظهار داشت: مجموعه بهشت‌زهرا در سال ۱۳۴۵ تأسیس شد و از سال ۱۳۴۹ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این مجموعه از ۳ فاز تشکیل شده که قطعات فاز یک آن از یک تا ۱۱۲، فاز ۲ از قطعه ۲۰۰ تا ۲۵۸ و فاز ۳ از قطعه ۳۰۰ تا ۳۲۰ است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۴۹ مجموعه بهشت‌زهرا ۳۱۴ هکتار بوده که در سال ۷۸ به ۵۸۴ هکتار افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: روزانه ۱۶۰ نفر در مجموعه بهشت‌زهرا پذیرش می‌شوند، در سال ۹۲ حدود ۵۸ هزار نفر در این مجموعه دفن شده‌اند که ۵۷ درصد آن مذکر و ۳۹ درصد آنها مؤنث بوده‌اند.

معاون خدمات شهری شهردار تهران با بیان اینکه شایع‌ترین علت فوت ایست قلبی گزارش شده است، تصریح کرد:‌ منطقه ۴ با ۲۴۰۶ متوفی و منطقه ۲۲ با ۱۸۳ هزار متوفی بیشترین و کمترین آمار فوت را به خود اختصاص داده‌اند.

عبداللهی افزود: کل خدماتی که بابت کفن و دفن از خانواده متوفی دریافت می‌شود به طور مشخص ۱۹۳ هزار تومان است یعنی خانواده هر متوفی برای تدفین یک فیش ۱۹۳ هزار تومانی دریافت می‌کند اما ممکن است این رقم تا حدودی افزایش یابد که این امر به خدمات خاصی که ممکن است خانواده متوفی دریافت کند مربوط می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال اگر خانواده‌ای برای متوفی خود آمبولانس خاص و از محل سکونت خود بخواهد هزینه جزئی حدود ۴۵ هزار تومان به رقم مذکور افزوده می‌شود بنابراین حداکثر هزینه‌ای که یک خانواده برای کفن و دفن متوفی خود ممکن است بپردازند حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزارتومان است.

معاون خدمات شهری شهردار تهران خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه شورای دوم شهر تهران در سال ۹۲ این مجوز وجود دارد که برای دفن افراد در فاز اول از ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان، برای دفن متوفی در فاز دوم از ۶.۵ تا ۲۰ میلیون تومان و در فاز سوم از ۱.۲ تا ۴ میلیون تومان دریافت شود.

عبداللهی تصریح کرد: دفن در قطعات جاری تا سقف ۷۰ درصد از ظرفیت موجود به صورت رایگان است؛ یعنی جدا از حداکثر هزینه ۲۵۰ هزارتومانی که به آن اشاره کرده اگر خانواده‌ای بخواهد متوفی خود را در فاز ۳ و قبور جاری دفن کند هزینه‌ای پرداخت نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه طبقه دوم و سوم قطعات جاری به خانواده متوفی واگذار و ۷۰۰ هزارتومان در قالب ۷ چک ۱۰۰ هزارتومانی از خانواده متوفی دریافت می‌شود، اظهار داشت: خانواده‌های نیازمند و مستمندی که زباناً درخواست تخفیف کنند نیز هزینه‌های جاری از آنها دریافت نمی‌شود فقط کافی است که به صورت شفاهی یا از طریق برخی افراد به ما معرفی شوند.

معاون خدمات شهری شهردار تهران در ادامه به پروژه ساماندهی گورستان‌ها اشاره کرد و گفت: بر روی ۱۴۰ گورستان مطالعاتی صورت گرفته که در این بین ۶۰ گورستان تغییر کاربری دادند. ۴۷ گورستان به فضاهای فرهنگی و شهری تبدیل شده‌اند و ۳۳ گورستان قابل تدفین به صورت استثنا، محلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارند.

عبداللهی ادامه داد: ۸۰ گورستان مورد مطالعه قرار گرفته که در مجموع مساحتی حدود ۱۲۲ هکتار دارند که با ساماندهی آنها این مقدار از اراضی به فضاهای مناسب شهری افزوده شده و کارکرد فرهنگی و اجتماعی آنها غیرقابل انکار است.

وی با اشاره به اینکه حداکثر ۱۵ درصد از فضای ذکر شده قابلیت دفن به صورت استثنا، محلی یا منطقه‌ای را با هزینه سنگین در پی خواهد داشت، گفت: هرگونه تغییر کاربری در آرامستان‌های فوق مستلزم توافق شهرداری، اوقاف، سازمان میراث فرهنگی و نهادهای عرفی است.

معاون خدمات شهری شهردار تهران خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته در ۲۸ نقطه از شهر ممنوعیت تدفین، در ۱۵ نقطه از شهر امکان تدفین استثنا، در ۱۲ نقطه امکان تدفین اقلیت‌ها و در ۲۵ نقطه دیگر امکان تدفین محلی وجود دارد.

عبداللهی با بیان اینکه در منطقه ۱۴ شهر تهران در خیابان شهید محلاتی حدود ۶ هکتار آرامستان وجود دارد که به ۵ قسمت تفکیک شده است، افزود: ۱۸ گورستان در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به امامزاده زید، امامزاده یحیی و بی‌بی شهربانو اشاره کرد. ۴ مورد از گورستان‌های ثبت شده برایشان حریم تعیین شده و باقی آنها بدون حریم هستند.

وی افزود: ظرفیت موجود مجموعه بهشت‌زهرا ۵۶ هزار فضاست که براساس آمار افرادی که به صورت میانگین روزانه فوت می‌کنند در سال به ۲۶ هزار فضا یا قبر نیاز داریم. بر این اساس تا سال ۱۳۹۵ امکان و قابلیت دفن متوفیان در مجموعه بهشت‌زهرا وجود دارد اما می‌توان با تغییر کاربری بخشی از مکان‌های سازمان ظرفیت مجموعه را تا سال ۹۷ افزایش دهیم.

۱۳۹۳/۴/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...