نسخه چاپی

واكنش به درخواست غرامت انگلیس از ایران

سخنگوی كمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس گفت: انگلیسی‌ها در حالی از ایران درخواست غرامت می‌كنند كه سفارت ایران در لندن نیز مورد تهاجم قرار گرفت و خسارت‌هایی به سفارتخانه ما وارد شد، اما غرامتی پرداخت نكردند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست غرامت انگلستان از کشورمان، گفت: تاریخ کشورمان مملو از خیانت‌ها و جنایت‌های انگلیس در حق ملت ایران است، به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که انگلستان به صورت یک دشمن علیه ملت ایران آشکار شد و هر از چند گاهی اقدامات و رفتارهای مداخله‌جویانه و مواضع خصمانه علیه کشورمان اتخاذ کرد.

وی سنبل رفتارهای مداخله‌جویانه و مواضع خصمانه انگلیس علیه کشورمان را دخالت این کشور و سفارتخانه‌اش در تهران در جریان فتنه ۸۸ دانست و افزود: سفارتخانه انگلیس در تهران در جریان فتنه ۸۸ به صورت شبانه‌روزی به فتنه‌گران خدمات می‌داد و فتنه‌گران به سفارتخانه این کشور رفت‌وآمد می‌کردند، در حالی که این سفارتخانه در ایام عادی قبل از فتنه به مردم خدمتی ارائه نمی‌کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با بیان اینکه موضع‌گیری خصمانه مقامات انگلستان باعث خشم مردم شد، تصریح کرد: مردم علیه فعالیت‌های این مکان که دیگر نمی‌شد به آن سفارتخانه گفت بلکه جاسوس‌خانه بود، عکس‌العمل نشان دادند، البته حمله مردم به سفارت انگلس را تایید نمی‌کنیم، اما به آنها حق می‌دهیم که از اقدامات خصمانه انگلیس علیه کشورمان ناراحت و عصبانی باشند.

نقوی‌حسینی ادامه داد: پس از این حادثه انگلستان سفارت خود را تعطیل کرد و رفت، در حالی که ما هیچ‌وقت خواهان قطع ارتباط با هیچ کشوری جز رژیم اشالگر قدس که آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم و آمریکا که همواره رفتار درنده‌خویی علیه ما داشته، نیستیم و خواهان روابط خوب با همه کشورها جز این دو هستیم و این خود انگلیسی‌ها بودند که سفارت‌شان را تعطیل کردند و رفتند.

وی با اشاره به درخواست غرامت انگلیس از کشورمان، اظهار داشت: انگلیسی‌ها در حالی از ایران درخواست غرامت می‌کنند که سفارت ایران در لندن نیز مورد تهاجم قرار گرفت و خسارت‌هایی به سفارتخانه ما وارد شد، حتی یک نفر جان خودش را از دست داد، اما انگلستان غرامتی پرداخت نکرد و اگر قرار باشد ایران غرامت پرداخت کند، انگلستان هم باید غرامت بپردازد.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی باید این هشدار را به انگلستان بدهد که اگر بناست دوباره فعالیت‌های سفارتخانه خود را در تهران از سر بگیرند، صرفا باید سفارتخانه باشندو در چارچوب فعالیت‌های دیپلماتیک و کنسولی عمل کنند، نه اینکه رفتارها و اقدامات خصمانه و مداخله‌جویانه داشته باشند.

نقوی‌حسینی خاطرنشان کرد: به عنوان نماینده مردم ایران می‌گویم که اگر انگلستان با آغاز فعالیت‌های سفارتخانه‌اش بخواهد در امور داخلی ما دخالت کند و یا نقش فتنه‌گری در ایران داشته باشد، مردم حتما واکنش نشان خواهند داد.

۱۳۹۳/۴/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...