نسخه چاپی

شش محله امن تهران در برابر زلزله

ارگ قدیم تهران امن‌ترین منطقه تهران هنگام زلزله است.

به گزارش نما، این منطقه امن حد فاصل خیابان شوش، هفده شهریور، انقلاب و کارگر جنوبی را شامل می‌شود که بازار تهران، خیابان مولوی، میدان بهارستان، میدان امام خمینی، محله امیریه و خیابان جمهوری هم در این محدوده واقع است.

به نظر می‌رسد که مکان‌یابی حاصل از تجربه چند صد ساله مردم ساکن تهران که منجر به تشکیل محدوده ارگ قدیم شهر شده، بسیار قابل اعتمادتر از مکان‌یابی سال‌های کنونی در گسترش و احداث شهرک‌های حاشیه‌ای شهر تهران است؛ اما مشکل اصلی این است که در این محدوده‌ها نیز اکثر ساختمان‌ها قدیمی است و جزو بافت‌های فرسوده محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در حالی که یکی از خطرناک‌ترین گسل‌های شهر گسل ری است، 70 درصد بافت‌های فرسوده نیز در نیمه جنوبی شهر واقع شده است؛ چنانچه منطقه 15 از نظر میزان بافت‌های فرسوده چالش‌دارترین منطقه تهران محسوب می‌شود و پس از این منطقه به ترتیب مناطق 12،17،10 قرار دارند. این در حالی است که در بافت‌های فرسوده شهر، اکثر مدارس و مراکز درمانی هم فرسوده‌اند و در برابر زلزله مقاوم نیستند.

با وجود سه گسل اصلی شمال، شرق و گسل ری در جنوب کمتر قسمتی از پایتخت را می‌توان یافت که در فاصله‌ای مناسب از این سه گسل باشد.

گسل شمال تهران از لشکرک و سوهانک شروع می‌شود و تا فرحزاد و حصارک و از آنجا به سوی غرب امتداد می‌یابد. این گسل در مسیر خود، نیاوران، تجریش، زعفرانیه، الهیه و فرمانیه را دربرمی‌گیرد.

گسل ری درجنوب تهران نیز که در صورت فعالیت پرتلفات‌ترین گسل کشور است از جاده خاوران شروع می‌شود و با گذر از دولت‌آباد و حرکت روی جاده کمربندی تهران در حد نصاب کوره‌های آجرپزی چهار دانگه پایان می‌یابد.

گسل شرق که توانایی قوی ترین زلزله را دارد از شرق به تهران وارد شده و با گذر از اراضی سرخه حصار و حرکت روی بزرگراه شهید بابایی تا مجیدیه و سید خندان امتداد می‌یابد. بیشترحریم‌های انتقال نیروی شهر تهران نیز روی همین گسل‌های زلزله واقع شده است.

در این میان تک گسل ملاصدرا هم که از خیابان شریعتی تا شهرک غرب انتقال یافته، محلات ونک، میرداماد، سعادت آباد و شهرک غرب را ناایمن ساخته است.

۱۳۹۳/۴/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...