نسخه چاپی

بررسی انحلال یا فعالیت دانشگاه ایرانیان

گزارش جامع چگونگی دریافت مجوز دانشگاه ایرانیان در جلسه فردا ـ سه‌شنبه ـ شورایعالی انقلاب فرهنگی بررسی می‌شود تا اعضای این شورا در رابطه با انحلال یا ادامه فعالیت این دانشگاه تصمیم‌گیری كنند.

به گزارش نما به نقل از فارس، جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور فردا سه شنبه دهم تیرماه برگزار می‌شود.

قرار است در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی علاوه بر بررسی صلاحیت چند سرپرست دانشگاه‌های کشور، گزارش جامعی از چگونگی دریافت مجوز دانشگاه ایرانیان به اعضای شورا ارائه شود.

در این جلسه اعضای شورا در رابطه با انحلال دانشگاه ایرانیان یا ادامه فعالیت این دانشگاه تصمیم‌گیری می‌کنند.

به گزارش فارس، دانشگاه ایرانیان و مسائل مربوط به دریافت مجوز فعالیت آن در آموزش عالی دولت یازدهم جنجال بسیاری در رسانه‌ها و بین نهادهای مختلف آموزشی کشور داشته است.

مسئولان وزارت علوم بارها اعلام کرده‌اند که دانشگاه ایرانیان را به رسمیت نمی‌شناسند، اما از طرفی مسئولان این دانشگاه برای ثبت‌نام از داوطلبان اقدام کرده‌اند و تأکید می‌کنند که قانونی هستند.

با به وجود آمدن حاشیه‌های مختلف و انتشار اخبار ضد و نقیض در رابطه با این دانشگاه، انتظار از شورایعالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد بالادستی این بود که به این موضوع رسیدگی کند تا تکلیف این دانشگاه و دانشجویانی که برای ثبت‌نام به این دانشگاه مراجعه می‌کنند، مشخص شود.

توضیحاتی که بارها از سوی مسئولان در رابطه با روند دریافت مجوز دانشگاه ایرانیان بیان شد به این صورت است که مسئولان وزارت علوم اصلا دانشگاهی به نام ایرانیان را به رسمیت نمی‌شناسند.

مسئولان وزارت علوم اعلام کرده‌اند که این دانشگاه مجوزی دریافت نکرده است و اعضای هیأت علمی که باید به وزارت علوم معرفی می‌کرد نیز به صورت غیر معمول معرفی کرده و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دیگر هستند، که این مسئله قانونی نیست.

نظر مسئولان وزارت علوم این است که مجوز دریافت شده این دانشگاه از شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط برای محل دانشگاه است زیرا محل دانشگاه‌های تهران باید با تائید شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد ولی شرایط دیگر باید از سوی وزارت علوم تائید شود، این دانشگاه هیچ مجوزی را تاکنون از وزارت علوم دریافت نکرده است.

از طرفی منصور کبگانیان عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی اسفندماه سال گذشته در رابطه با قانونی بودن یا غیر قانونی بودن فعالیت دانشگاه ایرانیان، اظهار داشت: وزیر علوم توضیحات کاملی را در رابطه با دانشگاه ایرانیان ارائه کرد که بر اساس این توضیحات، دانشگاه ایرانیان مجوز را دریافت کرده ولی در حال حاضر لیست اعضای هیئت امنای این دانشگاه از نظر قانونی مشکل دارد که مجوز این دانشگاه را زیر سوال می‌برد.

کبگانیان ادامه داد: تفسیر وزارت علوم این است که لیست اعضای هیئت امنای این دانشگاه که به وزارت علوم ارائه شده است با لیستی که از شورایعالی انقلاب فرهنگی مجوز دریافت کرده است متفاوت بوده و مورد تائید وزارت علوم نیست.

در حین تمام مصاحبه‌های مسئولان وزارت علوم مبنی بر اینکه دانشگاه ایرانیان به رسمیت شناخته نمی‌شود، این دانشگاه ثبت‌نام از دانشجویان را نیز آغاز کرده و در اطلاعیه‌ای در اسفندماه سال گذشته به موافقت اصولی صادره از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره و اعلام کرد: اساسنامه ابلاغی پیش ثبت‌نام متقاضیان به منزله ثبت نام قطعی نیست و پذیرش نهایی داوطلبان در هریک از رشته‌های اعلامی پس از اجرای شیوه نامه و دستورالعمل‌های اجرایی مصوب و ابلاغی و احراز صلاحیت بر مبنای آن‌ها امکان پذیر خواهد بود.

از سوی دیگر سیدحسین حسینی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم گفت: تاکنون هیچ پرونده‌ای برای این دانشگاه تشکیل نشده است.

وی با بیان اینکه فعالیت یک موسسه نیاز به اخذ شرایطی دارد و باید یک روند دریافت مجوز طی شود، گفت: دانشگاه ایرانیان به تازگی نامه‌ای را برای وزارت علوم ارسال کرده است ولی موسسه و مجموعه آموزشی باید ابتدا به تأیید شورای گسترش آموزش عالی و دفتر موسسات غیرانتفاعی برسد، تاکنون هیچ پرونده‌‌‌ای برای این دانشگاه تشکیل نشده است.

وی افزود: برگزاری آزمون نیز باید با مجوز سازمان سنجش باشد. در صورتی که اقدام دانشگاه ایرانیان بر اساس مجوز نیست، اینکه نامه‌ای را به معاونت آموزشی وزارت علوم فکس کنند کافی نیست بلکه باید روند بررسی اعضای هیأت علمی بر اساس قانون طی شود.

حسینی ادامه داد: اعضای هیأت علمی یک موسسه آموزشی باید تمام وقت باشند در صورتی که دانشگاه ایرانیان افرادی را معرفی کرده است که عضو هیأت علمی تمام وقت دانشگاه‌های دیگر هستند و شرایط و مدارک دیگر نیز کامل نیست. بنابراین این دانشگاه مجوزی برای فعالیت ندارد.

از طرفی دانشگاه ایرانیان در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: به اطلاع تمام علاقمندان به ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌رساند دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان تمام مستندات و مجوزهای قانونی لازم را طبق مدارکی که از طریق وبگاه دانشگاه منتشر کرده است، از مراجع مربوطه دریافت کرده است.

علاوه براین مکان در نظر گرفته شده برای برگزاری دوره‌ها، اسامی اساتید و اعضای هیات علمی و نیز برنامه‌های آموزشی رشته‌های تحصیلی را منطبق با برنامه آموزشی رسمی و مصوب کشور بصورت مکتوب به وزارت علوم،تحقیقات و فناوری ارائه کرده است.

کنش‌ها و واکنش‌ها در رابطه با وضعیت دانشگاه ایرانیان از سوی وزارت علوم و مسئولان این دانشگاه همچنان ادامه داشت تا اینکه شورایعالی انقلاب فرهنگی دست به کار شده و قرار است در جلسه فردا به ریاست رئیس جمهور پرونده دانشگاه ایرانیان بررسی و برای انحلال یا ادامه فعالیت این دانشگاه تصمیم‌گیری کند.

۱۳۹۳/۴/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...