نسخه چاپی

اوضاع بورس بحرانی است

بحران بورس عملا از زمانی آغاز شد كه مجلس در اقدامی غیركارشناسی، قیمت خوراك پتروشیمی‌ها را افزایش داد و در پی این اقدام بورس با بحران جدی روبه‌رو شد.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، بهمن آرمان اقتصاددان و استاد دانشگاه، درباره علت سقوط هزار واحدی سهام در بازار بورس اظهار داشت: بازار سرمایه ما با مشکلات جدی از قانون مالیات گرفته تا شش برابر شدن قیمت خوراک پتروشیمی و افزایش قیمت انرژی تخصیص داده شده به صنایع انرژی‌بر مثل فولاد و صنایع معدنی و سیمان رو به روست.

افزایش خوراک قیمت پتروشیمی‌ها به بحران بورس دامن زد

آرمان گفت: به اغتقاد من بحران بورس عملا از زمانی آغاز شد که مجلس در اقدامی غیرکارشناسی، قیمت خوراک پتروشیمی‌ها را افزایش داد و در پی این اقدام بورس با بحران جدی روبه‌رو شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این بحران به سایر بخش‌های بورس همچون بورس"صنایع انرژی‌بر" نیز سرایت کرد

غفلت دولت از بخش تولید/ دولت و مجلس تغییر سیاست دهند

وی با تاکید بر اینکه دولت باید سیاست حمایت از تولید را به‌کار گیرد، گفت: در حال حاضر قیمت انرژی تخصیصی به واحدهای تولیدی یک دوم یا یک سوم قیمت انرژی تخصیصی به مصارف خانگی و واحدهای بازرگانی است.

آرمان با اشاره به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، اظهار داشت: در این مرحله در مورد "بخش تولید" کم‌کاری شد و تصمیم‌هایی گرفته شد که بر ضد بازار سرمایه بود و درنتیجه آن فشارهایی بر سرمایه‌گذارهای حقیقی وارد شد.

این اقتصاددان تاکید کرد: تازمانیکه مجلس مصوبه خود را اصلاح نکند و دولت سیاست حمایت از تولید را به‌کار نگیرد این وضعیت نابه‌سامان در بورس ادامه خواهد داشت.

چرا مسئولین بورس استعفا ندادند؟!

وی با اشاره به کاهش یک هزار واحدی بورس در بازار ایران، گفت: اگر این سقوط سهام در کشور دیگری اتفاق می‌افتاد مسئولین بورس آن کشور استعفا می‌دادند. برخورد انفعالی مسئولین بورس ایران و بی‌تفاوتی مقامات دولتی در برابر سقوط قیمت سهام جای پرسش فراوان دارد.

این استاد دانشکاه در ادامه وجود تنش در روابط خارجی ایران را عامل دیگر نبود ثبات در بازار ایران دانست و افزود: نداشتن روابط مستقیم و پویا با شبکه بین‌المللی بانکی شرایطی را فراهم کرده است که به عنوان یک اقتصاددان نمی‌توانم توصیه کنم که مردم سرمایه‌هایشان را در چه بازاری با کار بگیرند.

پای دخالت‌های جناحی و گروهی در بورس باز است

آرمان یکی از علل کاهش ارزش شاخص بورس در دنیا را دخالت‌های تعمدی بعضی از گروه‌ها برای چرخاندن بازار در جهت منافع خودشان و وارد کردن فشار به دولت دانست وافزود: کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و ابزارهایی،‌ از جمله ابزارهای سیاسی برای تحت تاثیر قرار دادن بازار بورس در داخل وجود دارد.

چگونه بورس را به روزهای خوش گذشته باز گردانیم؟

این تحلیل‌گر اقتصاد در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان بازار بورس را به وضعیت قبل باز گرداند، گفت: معتقدم اگر الان اعلام کنند قیمت انرژی برای واحدهای تولیدی به قیمت سال گذشته باز می‌گردد، شاخص بورس دو تا سه هزار واحد افزایش پیدا می‌کند.

آرمان با بیان اینکه وقتی سرمایه‌های آزاد یا پول داغ در بازار وجود داشته باشد، سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌ها مولد حرکت نمی‌کند، افزود: به نظر من اگر دولت سیاست‌های حمایت از تولید را در دستور کار خودش قرار دهد، در نهایت زمینه‌ای را فراهم می‌کند که سرمایه‎‌های مردم به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی هدایت شود.

وقتی کسی مسئولیت عرضه "اوراق مشارکت" را به عهده نمی‌گیرد...

وی در ادامه یکی از راه‌هایی که می‌توان سرمایه مردم را درفعالیت‌های مولد به‌کار گیرد "فروش اوراق مشارکت" دانست و یادآور شد: در بودجه سال جاری آمده است که شهرداری‌ها می‌توانند ۱۷۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت بفروشند ولی الان هیچگونه اقدامی توسط نهادهایی که قانون برای آن‌ها چنین مبلغی را پیش‌بینی کرده،‌ صورت نگرفته است.

این استاد دانشگاه درباره علت این مسئله، گفت:‌ درحالیکه نرخ تورم ۳۰ درصد است،‌ فروش اوراق مشارکت با سود ۲۰ درصد هیچ انگیزه‌ای برای خریداران ایجاد نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو به دلیل ناتوانی مالی و فقدان مدیریت مناسب، ۲ هزار نفر از نیروهای پیمانکاری خود را در پروژه‌های سدسازی اخراج کرد، گفت: این درحالی است که وزارت نیرو اجازه دارد ۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای تامین مالی بفروشد؛ اما هیچ شرکت تأمین سرمایه‌ای حاضر نیست این مسئولیت را بپذیرد، چون می‌داند با نرخ سود ۲۰ درصد کسی اقدام به خرید اوراق مشارکت نمی‌کند.

تعیین قیمت خودرو از جانب شورای رقابت را منطبق با اصول علم اقتصاد نیست

آرمان در تحلیلی پیرامون وضعیت بازار خودرو ایران نیز عنوان کرد: ‌من به عنوان یک اقتصاددان مخالف قیمت‌گذاری دولت بر کالاها و خدمات هستم، بنابراین تعیین قیمت خودرو از جانب شورای رقابت را نیز منطبق با اصول علم اقتصاد نمی‌دانم.

این اقتصاددان با بیان اینکه فکر نمی‌کنم در هیچ جای دنیا نهادی مشابه شورای رقابت وجود داشته باشد، افزود: فعالیت‌های شورای رقابت این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که که آیا ما پیرو یک اقتصاد آزاد هستیم یا می‌خواهیم اقتصاد دولتی را به‌کار گیریم.

دخالت دولتی منجر به ایجاد تنش، سیاسی‌شدن بازار و سود بردن دلال و واسطه‌ها از بازار خودرو می‌شود

به گفته این تحلیل‌گر اقتصادی، در شرایط فعلی قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت در چارچوب مبانی علمی نمی‌گنجد و هرگونه دخالتی در بازار منجر به ایجاد تنش، سیاسی‌شدن بازار و سود بردن دلال و واسطه‌ها از بازار خودرو می‌شود.

آرمان همچنین تاکید کرد: البته‌ ثابت ماندن قیمت خودرو نیز به معنای زیان شرکت‌های خودروساز، عدم احترام به قوانین مبنایی علم اقتصاد،‌ سقوط ارزش سهام خودرو و بیکاری خواهد بود.

۱۳۹۳/۴/۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...