نسخه چاپی

شركت‌های لیزینگ اسباب رانت‌خواری شده‌اند

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت برخی بانك‌ها به نام لیزینگ، جیب مردم را خالی می‌كنند و دولت باید با این كار مقابله كند.



عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت برخی بانک‌ها به نام لیزینگ، جیب مردم را خالی می‌کنند و دولت باید با این کار مقابله کند.

عزت‌الله یوسفیان می‌گوید: «حجم تخلف‌های رخ داده توسط لیزینگ‌های بانکی آنقدر بالا است که بانک مرکزی و دولت باید جلوی تخلف‌های عمده بانک‌ها را بگیرد و لیزینگ بانکی را تعطیل کند. در واقع برخی بانک‌ها به نام لیزینگ جیب مردم را خالی کردند.

وی در مصاحبه با تدبیر تخلف بانک‌ها در ارائه خدمات لیزینگ را مصداق ربا و نزول می‌داند و می‌گوید: «به طور کلی باز گذاشتن دست بانک‌ها در ارائه خدمات لیزینگ به مردم یکی از بزرگترین اشتباهات اقتصادی کشور در دوران گذشته بود و حالا رشد تخلف، تبانی و رانت نتیجه این تصمیم اشتباه است.»

این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: «لیزینگ جزو معاملاتی است که در ادوار بانک‌ها صورت می‌گیرد؛ یعنی خارج از دفاتر اصلی بانک، اما در هر حال با استفاده از اعتبار بانک مادر فعالیت‌های لیزینگ انجام می‌شود و بانک مادر هم زیر نظر بانک مرکزی فعالیت می‌کند پس بانک مرکزی باید با تخلف‌های عمده آنان و سودهای کلانی که از این معاملات غیر قانونی به دست می‌آورند مبارزه کند.»

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی افزود: «انتظار این است که بانک مرکزی اقدامی در رابطه با تخلف‌های رخ داده در شرکت‌های لیزینگ وابسته به بانک‌ها انجام دهد و دولت جلوی رانت‌خواری و تخلف آنان را بگیرد. این بانک‌ها که از کشور خارجی دستور نمی‌گیرند و باید براساس قانون‌های دولت ایران عمل کنند. دولت که قصد ایجاد انضباط مالی در کشور دارد به راحتی می‌تواند با استعلام از بانک مرکزی و با همکاری قوه قضائیه به تخلف‌ها و فسادی که در ارائه خدمات لیزینگ از سوی بانک‌ها رخ داده خاتمه دهد.

یوسفیان خاطرنشان کرد: «دولت باید کاری کند تا همکاری بانک‌ها با شرکت‌های لیزینگ به طور کامل تعطیل شود و مصوب کند که هر کس ماشین می‌خواهد باید با سود معینی به صورت مستقیم وام خودرو بگیرد نه اینکه بانک به لیزینگ وام بدهد و مردم بروند از لیزینگ ماشین را دریافت کنند و سود چند برابری پرداخت کنند. سؤال اینجاست که این افزایش سود وام برای دریافت خودرو به جیب چه کسانی می‌رود؟ واضح است که این رفتار تخلف است و سود بیشتری از مردم دریافت می‌کنند.»

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید: «بانک‌ها تعریفشان مشخص است و در حدی که قانون معین کرده باید از مردم در قبال تسهیلات، سود قانونی بگیرند. در واقع بانک‌ها برای لیزینگ و ساختمان‌سازی درست نشده‌اند اما متأسفانه این موضوع باب شده است. گزارش‌های متعددی از تخلف در شرکت‌های لیزینگ وابسته به بانک‌ها وجود دارد که به زودی با کمک دولت و قوه قضائیه و مجلس به آنها رسیدگی می‌شود.»

یوسفیان گفت: «معضل اصلی و سرآغاز مشکلات اقتصادی در کشور به دلیل اقدام‌های بانک‌ها است چرا که سودهای بسیاری دریافت می‌کنند. بانک‌ها سود زیاد می‌گیرند و به جای کار جدی اقتصادی، به ساخت و ساز و برج‌سازی و لیزینگ روی آورده‌اند.»

۱۳۹۳/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...