نسخه چاپی

افشای توافقات پنهانی آمریكا و عربستان

جان كری وزیر خارجه آمریكا در هفته گذشته وارد عراق شد و پس از دیدار با نور المالكی نخست وزیر این كشور،راهی عربستان سعودی گردید و با ملك عبدالله پادشاه عربستان یك ملاقات حساس را برگزار كرد.

به گزارش نما به نقل از تابناک، عمده تحلیل گران اگر چه از محتوای مذاکرات این دو درباره آمریکا اطلاعی ندارند، اما همگی متفق القولند که در این دیدار، دو طرف تصمیمات مهمی درباره عراق گرفته اند، چه آنکه اخبار و گزارشات متعدد در مورد نقش مستقیم و غیر مستقیم سعودی ها در حمایت از گروه های تروریستی و تکفیری خبر می دهد.

بر اساس این گزارش منابع آگاه به مسائل امنیتی منطقه ای به تابناک گفته اند که در دیدار جان کری و ملک عبدالله،دو طرف به توافقی درباره اوضاع عراق دست یافته اند که این توافق دو محوری اصلی داشته است. بر اساس یکی از محورهای این توافق، عربستان متعهد می شود که نظام قانونی و قانونی اساسی موجود عراق را به رسمیت بشناسد و از حمله گروه تکفیری داعش به بغداد ممانعت به عمل آورد.

در مقابل چنین تعهدی، آمریکایی ها هم می پذیرند که در سوریه فشار بیشتری را بر بشار اسد در سوریه وارد کنند.

در واقع محور های اصلی توافق کری و ملک عبدالله نشان می دهد که طرفین در مورد آینده سوریه و عراق وارد یک معامله سیاسی شده اند و احتمالا در هفته های آینده آمریکایی ها فشارهای سیاسی و نظامی مستقیم و غیر مستقیم خود علیه بشار اسد را افزایش خواهند داد.

تحلیل گران امنیتی منطقه،معتقدند که اگر چه محورهای اصلی این توافق،متغیر تعیین کننده یا حداقل تنها متغیر تعیین کننده در مورد آینده تحولات عراق و سوریه نیست،اما به هر حال، رویکردهای این دو کشور در قبال تحولات منطقه ای را به خوبی نمایان می کند.

۱۳۹۳/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...