نسخه چاپی

توكلی: دولت به صنعت شیر یارانه بدهد

یك عضو كمیسیون كشاورزی مجلس با اشاره به افزایش قیمت پایه شیرخام تأكید كرد كه این قیمت مصوب شده اما عملیاتی نمی شود و همیشه قیمتی كه شیر از دامداران به خصوص دامداران سنتی خریداری می شود بسیار پایین تر از این چیزهاست.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، محمد تقی توکلی، بر این مسئله تأکید کرد که دولت باید قیمت شیر را به صورت حداکثری تعیین نکند بلکه قیمت لبنیات در کارخانه های صنعتی بر اساس قیمتی تعیین شود که هر لیتر شیر را از دامداران خریداری می کنند.

او ادامه داد: قیمت 1440 تومانی که تعیین شده بر اساس هزینه های جدیدی است که به تولید کننده تحمیل می شود پس تا زمانی که هزینه های تولید شیر افزایش پیدا می کند ناچار قیمت نیز رو به افزایش می یابد. اگر سیاست دولت این است که شیر بر اساس قیمت تمام شده خرید و فروش شود، دامدار و کارخانه‌های تولید فراورده‌ها نیز مجبور به کاهش سطح تولید خود هستند تا در قیمت بالا ضرر نکنند.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: دولت باید به مسئله شیر ورود پیدا کند و در یکی از بخش ها یارانه دهد این بخش می تواند مثل گذشته به دامدار تعلق بگیرد یا از طریق عرضه به کارخانه های لبنی قیمت برای مصرف کننده پایین بیاید.

توکلی اضافه کرد: دولت باید تکلیف خود را با قیمت شیر روشن کند. اگر می خواهد قیمت خیلی بالا نرود و مصرف شیر پایین نیاید باید از بودجه سلامت به این صنعت کمک کند و یارانه دهد در غیر این صورت قیمت شیر بر اساس هزینه هاست که دائماً رو به افزایش است و نمی شود کاری کرد.

این عضو کمیسیون کشاورزی تأکید کرد: دولت باید یا قبول کند که قیمت افزایش پیدا می کند و دامدار تولیدش را کاهش دهد و مردم نیز کمتر مصرف کنند و یا اینکه باید یارانه را برای کاهش قیمت تقبل کنند.

او همچنین درباره خرید شیر از دامداران به قیمتی کمتر از قیمت مصوب 1440 تومان گفت: معمولاً‌ در دامداری ها به خصوص دامداری های سنتی کمتر و چیزی حدود 800 تا 1100 تومان خرید و فروش می کنند که اگر این طور باشد باید روی آن نظارت شود اما به اعتقاد من نباید قیمت 1440 تومان مطرح باشد بلکه باید محصولات لبنی بر اساس قیمت هر لیتر شیر قیمت گذاری شوند. وظیفه این امر نیز به عهده ناظرین است.

۱۳۹۳/۴/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...