نسخه چاپی

خطرات گرد و غبار با سیگار برابری می‌كند

‌یك فوق تخصص جراحی قلب گفت: گردوغبار همانند سیگار یكی از ریسك فاكتورهای بیماری‌ قلبی عروقی بوده و می تواند در درازمدت در افراد ایجاد عارضه قلبی كند.

به گزارش نما، دکتر معصومعلی معصومی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه ریزگرد با گردو خاک معمولی متفاوت است، عنوان کرد: این ریزگردها اندازه بسیار ریزی دارند و می توانند بسیار بیشتر و عمیق‌تر از گرد و خاک معمولی به عمق راه‌های هوایی نفوذ کنند.

وی افزود: علاوه بر مضراتی که خود این ریزگردها به همراه دارند، انتقال برخی میکروب ها و ویروس‌ها توسط آنها به بدن انسان می‌تواند زمینه ساز بسیاری عفونت‌ها و بیماری‌ها در افراد شود.

این فوق تخصص جراحی قلب تصربح کرد: آلودگی موجود در ریزگردها می تواند علاوه بر ایجاد عفونت های ریوی در افراد ضعیف و سیگاری، موجب تشدید علائم در بیماران مبتلا به آسم و آلرژی شود.

وی گردوغبار را یکی از ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی عروقی عنوان کرد و افزود: این مواد همانند سیگار و چاقی یکی از ریسک فاکتوهای خطر محسوب شده و به سلامت قلب ضربه می زنند.

وی تصریح کرد: به هنگام بروز پدید گرد و غبار احتمال حملات قلبی، آسمی و ریوی در بیماران قلبی و تنفسی افزایش می یابد.

معصومی خاطرنشان کرد: گرد و غبار در انسان سالم نیز در درازمدت ایجاد مشکل و عارضه قلبی می کند.

این فوق تخصص جراحی قلب اظهار کرد: با توجه به مضراتی که گرد و غبار برای سلامتی انسان دارد، ضروری است که افراد مسن و کودکان و نیز افرادی که عمل جراحی انجام داده و یا مبتلا به بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند در روزهای غبارآلود حتی‌المقدور از منزل خارج نشده و یا در صورت خروج حتما از ماسک فیلتردار استفاده کنند.

وی تصریح کرد: همچنین در خودرو باید همه شیشه‌ها بالا بوده و از انجام ورزش در هوای آزاد اجتناب کرد.

۱۳۹۳/۵/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...