نسخه چاپی

همه سینماهای كشور دیجیتالی شدند

دیجیتالی كردن سینماهای كشور از سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر به صورت جدی و گسترده آغاز شد و اكنون همه سالن های سینمایی دیجیتالی شده است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: مدیرعامل موسسه سینما شهر گفت: دیجیتالی کردن سینماهای کشور از سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر به صورت جدی و گسترده آغاز شد و اکنون همه سالن های سینمایی دیجیتالی شده است.

مجید مسچی عنوان کرد : کار دیجیتالی کردن سینماها به اتمام رسیده است البته در این میان برخی سینماها نیز به دلیل مشکلاتی همچون اختلاف مالکین تاکنون دیجیتالی نشده اند.

وی عنوان کرد: از منظر بیرون شاید برخی به این نکته توجه کنند که چرا سینما صحرا تاکنون دیجیتالی نشده است و یا اینکه برخی به دنبال دلیل دیجیتالی نشدن سینما مرکزی باشند حتی شورای صنفی هم موضوع را از ما جویا می شود؛ درصورتی که این سینماها نیز دچار چنین مشکلاتی بوده اند که اخیرا این مسائل در حال رفع شدن است.

براساس گزارش سازمان سینمایی، مسچی افزود: بخش بزرگی از سالن های سینمایی استان ها دیجیتالی شده و تنها بخش اندکی از سالن های سینمایی در استان های مختلف نیازمند دیجیتالی شدن است. در استان تهران تعداد انگشت شماری از سالن های سینمایی هنوز دیجیتالی نشده است.

به گفته وی ، به جز دو سالن از اریکه و سینما صحرا و مرکزی که به آن اشاره شد تنها دیجیتالی کردن برخی سینماهای نیمه تعطیل از جمله آرش، پیوند و سینماهایی از این دست باقی مانده است. به جز این سالن ها باید تجهیز برخی سالن های شهرداری ها نیز باقی مانده است.

دیجیتالی کردن سینماهای نیمه تعطیل

وی با بیان اینکه نمی توانیم سینماهای نیمه تعطیل را دیجیتالی نکنیم، افزود: ملاک ما اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی است.

مدیرعامل موسسه سینما شهر افزود: چند سینمایی که ما در شش ماه اخیر دیجیتالی کردیم به دلیل برخی اختلافات مالکان تعطیل شده است؛ به عنوان نمونه سه سالن سینما پردیس دیجیتالی شد اما این سینما امروز تعطیل است. سینمای انقلاب بابل نیز به شخص دیگری واگذار شده و در چنین شرایطی به سر می برد.

وی با اشاره براینکه ما خیلی وارد پشت صحنه ماجرا نمی شویم ، افزود: البته قرارداد دیجیتالی شدن سینما را سفت و سخت منعقد کردیم و اگر سینمایی فعال نباشد بر اساس قرارداد تجهیزات آنرا بر می داریم.

بودجه دیجیتالی کردن فرهنگسراها و سینماهای حوزه هنری

به گفته وی ، خیلی از فرهنگسراها دارای سالن سینمایی به معنای حقیقی نیستند و از این سالن ها مدتی برای نمایش فیلم و سپس فعالیت دیگر فرهنگی استفاده می شود.

وی اظهار کرد :دیجیتالی شدن این سالن ها در دستور کار ما قرار دارد اما بخشی از بودجه این مهم را باید شهرداری ها تامین کنند.

مسچی در ادامه گفت : 100 درصد هزینه دیجیتالی کردن سینماها را وزارت ارشاد پرداخته است حتی لامپ مورد نیاز پروژکتورها نیز تا یکسال برای سینماها تامین شده است.

ˈسینماهای حوزه هنری قرار بود 10 درصد را تامین کرده و 90 درصد را ارشاد پرداخت کند اما حوزه هنری هزینه ای تاکنون پرداخت نکرده و این 10 درصد به حساب بدهی های این نهاد محسوب شده است. رایزنی های بسیاری از سوی حوزه هنری برای تامین این 10 درصد از سوی ارشاد انجام شد اما رییس سازمان سینمایی اصرار داشت این مبلغ از سوی حوزه پرداخت شود.ˈ

دیجیتالی کردن سینماها به عهده سینماداران

وی درباره سیستم های نصب شده در سینماها گفت : دراین خصوص صحبت های بسیاری شد. برخی گفتند این سیستم ها هندی و غیر استاندارد است. قضاوت دراین باره براساس شنیده ها رخ می دهد. بسیاری از سینماداران اطلاعات فنی ندارند و کمی هم صداقتشان کم است.

مدیرعامل موسسه سینما شهر ادامه داد : پیش بینی می کردم که شاید خوانش های مختلفی در انتخاب دستگاه های دیجیتال وجود داشته باشد این کار را به خود سینماداران واگذار کردیم. بر اساس قرارداد انتخاب نوع دستگاه ها براساس سلیقه سینمادار است.

بودجه مشخصی برای هر سینما در نظر گرفته شده و به سینمادار اعلام شده بر اساس بودجه که رقم مناسبی است دستگاه مناسب با گارانتی و ضمانت بیشتر و بهتر را انتخاب کنند؛به عبارتی مسئولیت انتخاب دستگاه ها با سینماداران است و سینماداران نمی توانند ادعا کنند که سینما شهر به ما پروژکتور غیر استاندارد تحویل داده است.

اعتراض سینماداران به سیستم هایی که خودشان خریده اند

وی در ادامه این گفت وگو اظهار کرد : ما نه پروژکتور و سروری در سینمایی نصب نکردیم. سینمادار پس از نصب برای سینماشهر تاییدیه ارسال می کند که چه سیستمی نصب شده و ما تامین مالی لازم را انجام می دهیم. با این وجود سینمادار اعتراض می کند که پروژکتورها خوب نیست درصورتی که این پروژکتورها را خودشان خریداری کردند.

وی توضیح داد : به عنوان نمونه ˈمحمد قاصد اشرفیˈ رییس انجمن سینماداران یکی از معترضان بود؛ درصورتی که وی خودش پروژکتور مورد نیاز را خریداری کرده است. با این حال ما اعلام کردیم که این پروژکتور را برای سینمای وی عوض می کنیم. این سینمادار در رسانه ها گفت وگو کرده و اعلام می کند که سینماشهر به ما پروژکتور چینی داده است.

مسچی تصریح کرد : در قراردادها اعلام کردیم وارد هیچ حوزه ای نمی شویم و هیچ توصیه ای را حتی در محاورات نداشتیم. فرض کنید اگر ما این پروژکتورها را وارد کرده و در سینماها نصب می کردیم چه اتفاقاتی رخ می داد.

تنها چیزی که ما به سینمادار اعلام کردیم این بوده که اگر پروژکتوری با هزینه ای بیشتر از بودجه موجود تهیه کردید الباقی این هزینه را خودشان باید پرداخت کنند؛در صورتی که سینمادار بخواهد ما می توانیم وی را به نمایندگی یکی از شرکت ها برای تهیه دستگاه دیجیتالی معرفی کنیم تا به تناسب بودجه، دستگاه مورد نظر خود را تهیه کند.

وی ادامه داد : پیش آمده که گاه برخی برای دستگاه های 30 میلیون تومانی فاکتور 40 میلیون تومانی صادر کرده اند و ما سینمادار را راهنمایی کردیم که هزینه اضافی به جیب دلال نرود.

تفاوت نسخه دیجیتالی

وی در ادامه اظهار کرد : سیستم دیجیتال متشکل از دو تکه است یک پروژکتور و سرور است که سرور کار پلیر را انجام می دهد. فیلم هایی که قرار است به صورت دیجیتالی اکران شود باید نسخه اش تهیه شود.تهیه این نسخه بدین ترتیب است که فیلمی که کپی صفر است یک فایل فشرده نشده و آن کامپرس است که حجم ان 5 ترابایت (5000 گیگا بایت) است که امکان نقل و انتقال آن نیست.

وی ادامه داد: پدیده ای در تلویزیون دیجیتال و دی وی دی به نام فشرده سازی به وجود آمده است. این فشرده سازی البته نباید موجب افت کیفی اثر شود که این علم وسیعی است.

به گفته وی، اکنون دو سیستم فشرده سازی برای تصویر وجود دارد. نخست ام پگ (MPEG) که جز در وی سی دی و دی وی دی و پخش تلویزیونی کاربرد دارد و سیستم دوم جی پگ (GPEG) است که بیشتر در ابتدا برای عکس کاربرد داشت.

برای سینمای دیجیتال دی سی نما هم جی پک را نیاز دارد. در سیستم جی پیک اطلاعاتی که در یک پلان تکرار شده تبدیل به یک فریم فشرده می کند. در ام پیک فشرده سازی بیشتر است. به عنوان نمونه اگر ما 10 ثانیه فیلمبرداری کنیم در حقیقت 240 فریم عکاسی کرده ایم در این فریم ها بک گراند مثل میز و دیوار و... همه ثابت است بنابر این در این روش تنها تغییر ضبط شده و بک گراند ثابت تنها یکبار ضبط می شود.

ماجرای سیستم های هندی و قضاوت بر اساس شنیده ها

وی در ادامه گفت: اینکه برخی اعلام می کنند سیستم دیجیتالی سینمای ایران هندی است به این دلیل است که عمده این سینما در هند استفاده می شود؛ زیرا این سیستم ارزان قیمت است و کیفیت این سیستم برای پرده های 12 متر خیلی تفاوت ندارد.

اخیرا خبرنگاران سینمایی برای بازدید به پردیس سینمایی کوروش آمده بودند و پرسش هایی را درباره استاندارد نبودن سیستم سینماها مطرح کردند. آنها این پرسش را مطرح می کردند که چرا سیستم همه سینماها از جنس سیستم دیجیتالی سینما کوروش نیست؟

پس از پخش بخش هایی از یک فیلم، به آنان اعلام کردیم که در سینما کوروش نیز سیستم معروف به هندی نصب شده و تفاوتی ندارد. بسیاری بدون دیدن تصاویر خروجی این دستگاه ها درباره آن قضاوت می کنند.

در سیستم دیی سینما که استاندارد سینما است و در هالیوود استفاده می شود فایل ها به صورت جی پگ است و پروژکتورها به صورت تووکی بزرگ است و سرورهای آنها نیز مربوط به خودشان است.

در این سینمافایل ها ام پگ است و پروژکتورها اچ دی می تواند باشد و سرورها ساده تر است. از نظر امنیت این دو سیستم هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد. فایل هایی که به سینما فرستاده می شود کد شده است. یک فایل کد به سینماهای مختلف فرستاده می شود. این فایل در سرور سینماهای مختلف کپی شده اما این فایل قابل نمایش نیست.

کیفیت نامطلوب فیلم های ایرانی

وی افزود: 90 درصد کیفیت فیلم های ایرانی نیز خوب نیست و بسیاری از فیلم های امروز سینمای ایران از جمله آثار مسعود ده نمکی با دوربین عکاسی فایو دی فیلمبرداری می شود.

۱۳۹۳/۵/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...