نسخه چاپی

احتمال حمله قلبی در روزهای تعطیل بیشتر است!

نتایج یك بررسی تازه كه در مایوكلینیك صورت‌گرفته، نشان می‌دهد بیمارانی كه شب ها یا تعطیلات آخر هفته به ‌خاطر حمله‌ی قلبی به بیمارستان مراجعه می‌كنند نسبت به آنها كه در ساعات معمولی به بیمارستان می‌روند بیشتر دچار مرگ ‌و میر می‌شوند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، این پژوهش‌ نشان می‌دهد در بیمارانی که خارج از ساعات معمول کاری به بیمارستان مراجعه می‌کنند، درمان اورژانس نیز به درازا می‌کشد.



این امر خود حاکی از هزاران مرگ اضافه‌ ای است که هر سال در نتیجه وجود عواملی اتفاق می‌افتد که پس از رسیدن بیمار به بیمارستان در آن ساعات وجود دارد.



به گفته محققان حمله‌های قلبی، علت اصلی مرگ در سراسر جهان است. در امریکا سالیانه یک میلیون نفر دچار حمله‌ی قلب می‌شوند و 400 هزار نفر در اثر بیماری تاجی قلب می‌میرند.



با وجودی که نتایج بررسی‌های پیشین حاکی از آن بود که با وجود مراجعه به بیمارستان در خارج از ساعات معمولی به علت حمله‌ی قلبی، ممکن است سبب افزایش احتمال مرگ و میر شود، تا همین بررسی آخر، هیچ‌ بازبینی یا آنالیز رسمی انجام نشده بود.



به این جهت، این پژوهشگران تعداد 48 بررسی از آمریکا، کانادا و اروپا را آنالیز کردند که شامل بیش از 1.8میلیون شرکت‌کننده بود تا هر نوع الگوی بیماران حمله‌ی قلبی مراجعه‌ کننده به بیمارستان در خارج از ساعات معمول مشخص شود.



پس از در نظر گرفتن اختلاف در طرح و کیفیت در بررسی‌ها، پژوهشگران افزایش قابل ‌توجهی در میزان مرگ ‌و میر یافتند.



آنان دریافتند در بیمارانی که شب یا آخر هفته به بیمارستان مراجعه می‌کنند، میزان مرگ‌ و میر نسبت به بیماران مراجعه ‌کننده در ساعات معمول، 5 درصد بیشتر است حال چه دربیمارستان باشد و چه ظرف 30 روز بعد از مرخص شدن. در مجموع این حالت سالانه به بروز شش هزار مرگ اضافی در امریکا می‌انجامد.



این محققان دریافته‌اند بیمارانی‌ که دارای تشخیص انفارکتوس میوکارد از نوع بالا آمدن قطعه‌یSTEMI)ST) بوده‌اند وقتی وارد بیمارستان شده‌اند، قریب 15 دقیقه تأخیر تحت‌ درمان اورژانس با بالون قرار گرفته‌اند که همین تأخیر نیز موجب افزایش مرگ ‌و میر به میزان 10 تا 15 درصد شده است.



به رغم اینکه نسبت خام نسبی مرگ ‌و‌ میر در غیر ساعات کاری اندک است ولی آثار آن در‌ سطح جمعیت بسیار با اهمیت است.



این پژوهشگران می‌گویند: سالیانه در امریکا بنابه تخمین 900 هزار نفر برای بررسی با انفارکتوس حاد میوکارد به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و دو سوم این افراد در غیر ساعات اداری وارد بیمارستان ‌می‌شوند. اما اگر بتوان از مرگ و میر بالاتر در غیر ساعات اداری پیشگیری کرد نسبت 1 به 27، مرگ‌های درون بیمارستانی یا 1 به 29 ظرف 30 روز پس از پذیرش پیشگیری می‌شود.



این پژوهش‌ به ‌صورت آنلاین در BMJ انتشار یافته است.

۱۳۹۳/۵/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...