نسخه چاپی

3 سناریوی نفتی زنگنه!

وزیر نفت با تشریح سه سناریوی وزارت نفت برای خروج اقتصاد از ركود، جزئیات عرضه فرآورده های نفتی در قالب سلف ارزی را اعلام كرد و گفت: تا شهریور ماه امسال اولین بسته 100 میلیون دلاری پیش‌فروش فرآورده های نفتی برای تامین اعتبار طرح‌های صنعت نفت انجام می گیرد.

به گزارش نما به نقل از مهر بیژن زنگنه در همایش تبیین سیاست های اقتصاد دولت برای خروج ارز از رکود با بیان اینکه در طول چند سال گذشته اقتصاد ایران با بحران تحریم نفت روبرو بوده که این موضوع منجر به ایجاد یک رکود در اقتصاد ایران شده است، اظهار داشت: تحریم‌ها بالاترین فشار را به صنعت نفت وارد کرده است، به طوری که نقل و انتقال ارز حاصل از فروش نفت، فرآورده های نفتی و گازی با مشکل روبرو شده است.

وزیر نفت با اعلام اینکه یکی از مهمترین سناریوهای خروج اقتصاد از رکود افزایش صادرات نفت ایران در کوتاه مدت است، تصریح کرد: افزایش درآمدهای نفتی و افزایش واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع تکمیلی از مهمترین دستاوردهای افزایش صادرات نفت کشور خواهد بود.

وی از افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی و افزایش ظرفیت تولید میعانات گازی با عنوان دومین سناریوی خروج اقتصاد از رکود نام برد و افزود: سال گذشته به دلیل کمبود گاز 18 میلیارد دلار فرآورده های نفتی در نیروگاه ها سوخت که اگر گاز کافی در اختیار داشتیم به جای سوختن فرآورده های نفتی آن را صادر کرده و تراز تجارت خارجی کشور را بهبود می‌بخشیدیم.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه با بهره برداری از هر فاز پارس جنوبی به طور متوسط روزانه 40 هزار بشکه به ظرفیت تولید میعانات گازی کشور افزوده می شود، بیان کرد: به عبارت دیگر با بهره بردای از هر فاز پارس جنوبی به طور متوسط سالانه 1.3 میلیارد دلار درآمد بیشتر به اقتصاد کشور تزریق خواهد شد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه امسال با بهره برداری از چهار فاز پارس جنوبی از محل فروش و صادرات میعانات گازی 5 میلیارد دلار درآمد به اقتصاد ایران تزریق خواهد شد، تصریح کرد: علاوه بر این خوراک مورد نیاز صنایع به ویژه واحدهای پتروشیمی هم تامین خواهد شد.

زنگنه با بیان اینکه سومین سناریوی نفتی خروج از اقتصاد از رکود پیش فروش فرآورده های نفتی در قالب معاملات سلف است، تاکید کرد: با اخذ برخی از مجوزهای قانونی تا شهریور ماه امسال اولین دسته پیش فروش فرآورده های نفتی به ارزش تقریبی 100 میلیون دلار در بازار سلف عرضه می شود که این منجر به تامین اعتبار برای تکمیل طرح های صنعت نفت به ویژه پارس جنوبی خواهد شد.

وزیر نفت با یادآوری اینکه پیش بینی می شود با اجرای این طرح در مجموع سه هزار میلیارد تومان اعتبار جمع آوری شود، گفت: در کنار پیش فروش فرآورده های نفتی با افزایش گازرسانی به نیروگاه ها و صنایع امسال 5 میلیارد دلار و سال آینده تا سقف 12 میلیارد دلار فرآورده نفتی از کشور صادر خواهد شد.

۱۳۹۳/۵/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...