نسخه چاپی

ریانووستی:

داعش نتیجه اقدامات آمریكا در منطقه است

ریانووستی در گزارشی به تحلیل نقش آمریكا در پیدایش و پا گرفتن نیروهای داعش در خاورمیانه پرداخت و به نقل از روزنامه نزاویسیمایا گازتا نوشت: تروریسم بین‌لمللی با سكوت رضایت آمیز و گاه حتی حمایت مستقیم واشنگتن و متحدان غربی و منطقه‌ای‌اش در سراسر جهان گسترده و به مهمترین تهدید برای بشریت بدل شده است.

به گزارش نما به نقل از ریانووستی، گروه های افراطی بزرگ و متعددی در کنار سازمان های تروریستی القاعده یا طالبان ظهور یافته اند. در حالی که خود القاعده نیز زاییده سیا، وزارت دفاع این کشور پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا بوده است.

داعش که از القاعده منشعب شد هیاهوی بسیاری به پا کرده است. نیروهای داعش تاکنون بخش هایی از اراضی سوریه را تحت کنترل در آورده اند و عملیات نظامی را در مناطق مرزی لبنان و عراق سازماندهی کرده‌اند. با این همه از ماه ژوئن تا اوت یعنی طی دو ماه اخیر داعش توانست بر بخش هایی از عراق تسلط پیدا کند. داعشی ها هم اینکو تهدید می کنند که بغداد را نیز تصرف خواهند کرد.

ابوبکر البغدادی رهبر داعش در اراضی اشغالی سوریه و عراق ادعای تشکیل حکومتی جدیدی با عنوان خلیفه اسلامی را کرده است. او اعلام کرده است مرزهای خلافت خود را به ویژه با ضمیمه کردن بخش های دیگر سوریه و عراق گسترش خواهد داد و کویت و لبنان را اشغال خواهد کرد.

اما دلیل ظهور چنین غول تروریستی در این منطقه چیست؟ نخست این که داعش از حمایت مادی،‌ مالی و نظامی نامحدود قطر و سازمان های وهابی و سلفی خلیج فارس بهره می برد. برخی یاری دهندگان مالی مخالفان سوریه نظیر عربستان سعودی و ترکیه از فعالان ارتش آزاد سوریه، جبهه النصره و سایر گروه های افراطی حمایت کرده اند اما این گروه ها یا خود در صفوف داعش قرار گرفته اند یا با آن ها به طور تنگاتنگی همکاری می کنند.

نکته دوم این که نیروهای داعش به میادین نفتی و پالایشگاه ها در سوریه و عراق و بخشی از خط لوله راهبردی کرکوک- جیحان، ذخایر سوخت ، یکی از مهمترین نیروگاه های آبی برقی منطقه که برق عراق را تامین می کند همین طور به سندی که کنترل آب به مناطق مرکزی عراق را تامین می کنند سیطره یافته اند. داعش به علاوه توانسته است نیازهای خود را برای سوخت و برق و آب تامین کند و این منابع راهبردی را به فروش برساند.

نکته آخر این که چون داعش در راس مبارزه با دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه قرار دارد واشنگتن چشمان خود را به روی وجوه منفی حمله جدید این نیروهای تندرو بسته است.

بر کسی پوشیده نیست که سلاح هایی که آمریکایی ها به عربستان سعودی، قطر، ترکیه عراق و ارتش آزاد سوریه می دهد در نهایت به دست تروریست ها می افتد.

متاسفانه تنظیم کنندگان راهبردهای ورای اقیانوس اطلس از گذشته درس نمی‌گیرند و هر بار با همان مشکلات پیشین مواجه می شوند. بعد از القاعده آن ها داعش را به وجود آوردند. طبعاً‌ داعش در محدوده ای که آمریکا انتظارش را دارد باقی نخواهد ماند. سیاست معیار دوگانه و جدا کردن تروریست ها به دو دسته " مثمر ثمر" و " ضرر رسان" که همواره واشنگتن و اتحادیه اروپا به دنبال آن هستند خطر تروریسم بین المللی را در سراسر جهان بیشتر می کند. باید یادآور شد که تروریست‌ها دیگر خود را به شیوه‌های سنتی و سلاح‌های متعارف محدود نمی‌کنند. چیزی نمانده که این تروریست ها به سلاح‌های کشتار جمعی دست یابند، جنگ های سایبرنتیک به راه بیاندازند و از تازه ترین ابداعات علم و فن سود ببرند.

۱۳۹۳/۵/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...