نسخه چاپی

یونسی در همایش بررسی نقش اقوام در انقلاب مشروطه:

برخی ایرانیان را بزدل می دانند

وزیر اسبق اطلاعات با بیان اینكه جمهوری اسلامی به لطف خداوند در بهترین وضعیت امنیت قرار دارد، گفت: همه اقوام و مذاهب ایرانی در تأمین این امنیت مشاركت دارند.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در همایش نقش اقوام در انقلاب مشروطه که صبح امروز در کتابخانه ملی برگزار شد، با اشاره به نقش اقوام ایرانی و مشروطه اشاره کرد و اظهار داشت: در آفرینش هستی تفاوت و کثرت‌هایی وجود دارد که هرچیز در جای خود قرار دارد و این امر موجب کمال و جمال خدا می‌شود که جهان در عین کثرت یکپارچه آفریده شده است.

یونسی با بیان اینکه هر ایرانی به میهن خود افتخار می‌کند، تصریح کرد: هویت ملی ما بر سه عنصر خداپرستی، میهن‌پرستی و عشق به اولیای خدا است که تغییر نکرده است و موجب کمال شده است. از این رو بیش از ۲هزار سال این امر در همه ایرانیان در طول تاریخ مشترک است.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، با اشاره به تفاوت قومی اقلیتی مردم کشورمان خاطرنشان کرد: اگر تفاوت‌ها به درستی تبیین نشود دشمن از آن سواستفاده می‌کند آن را به تنازع تبدیل می‌کند.

وی هم‌شناسی فرهنگی را راهکاری برای وحدت ملی خواند و تصریح کرد: هم‌شناسی فرهنگی به گفت‌وگو می‌انجامد و گفت‌وگو بین فرهنگ‌ها افراد را به یکدیگر نزدیک می‌کند.

یونسی با تأکید بر اینکه ما همه عضو یک خانواده هستیم، این هم‌اندیشی را موجب هماهنگی و یکرنگی توصیف کرد و افزود: در آیه قرآن کریم آمده است، ما شما را گروه‌های مختلفی آفریده‌ایم تا یکدیگر را بشناسید. بنابراین هم‌شناسی می‌تواند ما را به هم نزدیک کند.

یونسی با اشاره به نقش مثبت هم‌شناسی فرهنگی برخلاف هم‌شناسی سیاسی و اقتصادی خاطرنشان کرد: هم‌شناسی فرهنگی می‌تواند موجب همرنگی و اعتماد شود. از این رو برگزاری چنین نشست‌هایی قدم کوتاهی در این راستا است.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی افزود: برخی فرهنگ فاخر ملی را به اسم علم و دانش تخریب می‌کنند و ایرانیان را بزدل، خسیس و دروغگو می‌دانند.

وی با اشاره به کتاب‌هایی که دراین زمینه نوشته شده است، گفت: افرادی سوءنیت ندارند اما کتاب‌های آنها در راستای تخریب فرهنگ ملی است.

یونسی ادامه داد:‌ ما در مشروطه اقوام ایران را می‌بینیم؛ همین اقوامی که به صورت جدی یا شوخی به طنز گرفته می‌شوند.

وزیر اسبق اطلاعات با اشاره به نقش اقوام ایرانی در نجات مشروطه یادآور شد: وقتی استبداد صغیر بازگشت همه مردم از جمله گیلان، بختیاری‌ها، آذربایجانی‌ها و همه اقوام قیام کردند و تهران را نجات دادند.

وی با تأکید بر اینکه من مایل نیستم از کلمه اقلیت استفاده کنم، گفت: این تقسیم‌بندی بر اساس ضرورت هم‌شناسی است و اگر این تقسیم بندی و گروه‌ها نبود، ایرانی‌ هم نبود.

یونسی با بیان اینکه ایران یعنی کرد، لر، بلوچ، آذری، ترکمن و عرب‌های خوزستان اظهار داشت: فارس یک قوم در مقابل سایر اقوام نیست همانطور که اسلام در مقابل سایر ادیان نیست.

یونسی با اشاره به نقش‌آفرینی اقلیت‌های دینی در دوره‌های مختلف از جمله دفاع مقدس و انقلاب مشروطه، اقوام ایرانی را از پیشکسوتان دفاع از ارزش‌های ایرانی دانست و گفت: این همایش تشکیل شد تا گوشه‌ای از حضور همه اقوام و مذاهب و فرق ایرانی را نمایش دهد چرا که وقتی مشروطه به خطر افتاد این گروه‌ها و مذاهب بودند که به داد ایران رسیدند و در جنگ هم این‌ها نقش داشتند.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، راه رسیدن ایران به توسعه نهایی، برخورداری از امنیت کامل و حرکت در رسیدن به نقطه ایده‌آل در این زمینه را با مشارکت همه اقوام ایرانی میسر دانست و خاطرنشان کرد: هر عقیده و فکری که بخواهد بخشی ازایران را منزوی کند، خیانت ملی و خیانت به امنیت و وحدت کشورمان است. مانند همان خیانتی که در اطراف کشور ما از سوی گروه‌های تندرو که متأسفانه به اسم اسلام و با عنوان داعش، طالبان، و القاعده در جریان است.

وی تأکید کرد: این گروه‌های تندرو نه تنها امنیت جهان اسلام که بلکه امنیت انسانیت را هم به چالش کشیده‌اند.

یونسی در پایان تأکید کرد: جمهوری اسلامی به لطف خداوند در وضعیت امنیت قرار دارد چرا که همه فرق، مذاهب و اقوام ایرانی در تأمین این امنیت مشارکت دارند.

۱۳۹۳/۵/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...