نسخه چاپی

دبیر: بابك زنجانی از شهرداری طلبكار است

خیلی‌ها فكر می‌كنند با رئیس كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر فقط می‌توان از بودجه و مسائل مالی حرف زد. اما از آنجا كه همه بحث‌ها به پول ختم می‌شود، با رئیس مهم‌ترین كمیسیون شورا می‌توان از همه چیز حرف زد.

به گزارش نما به نقل از فارس، علیرضا دبیر از آن افرادی است که در هفت سالی که از حضورش در شورای اسلامی شهر تهران می گذرد، خود را وقف شورا و تهران کرده است. با توجه به سابقه ورزشی وی، کمتر کسی فکر می کرد دبیر از پس اداره کردن مهمترین و حساس ترین کمیسیون شورای شهر تهران بربیاید، آن هم در دوره چهارم شورا که مدعیان بسیاری برای تصدی ریاست این کمیسیون در شورا حضور دارند. اما قهرمان المپیک با قریب به یک سال فعالیت شبانه روزی، بازدید، بررسی لوایح، گزارش گیری و ... نشان داد که جانشین خوبی برای سلف کشتی گیر خود در شورا است.

حالا در آستانه یک سالگی شورای چهارم و هفت سالگی حضور دبیر در شورای شهر درباره جنجالی ترین موضوعات شهری به گفت و گو نشستیم: از بهشت زهرا (س) و بابک زنجانی، تا پروژه صدر و انتخابات هیات رئیسه شورا که دبیر می گوید سودایی برای آن در سر ندارد:

- با بهشت زهرا (س) شروع می کنیم. وضعیت کارکنان این سازمان و افزودن بعضی دیگر از مشاغل زیرمجموعه آن به مشاغل سخت و زیان آور به کجا رسید؟

- قرار است تیم سه نفره ای متشکل از نماینده شورای شهر، نماینده معاونت منابع انسانی شهرداری و نماینده بهشت زهرا (س) برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شود. همچنین مقرر است شهرداری ظرف مدت ۲ ماه لایحه سختی مشاغل کارکنان بهشت زهرا (س) را به صحن شورا ارائه دهد که این تیم چهارنفره وظیفه تدوین این لایحه را برعهده دارند. در حال حاضر ۱۷ ردیف شغلی جزو مشاغل سخت و زیان آور تعریف شده که با تدوین این لایحه، قطعا تعداد مشاغل سخت و زیان آور از این تعداد فراتر می رود، اما اینکه چه مشاغلی جزو شغل های سخت و زیان آور تعریف می شود، باید با مطالعات کارشناسی مشخص شود و قرار است همه مشاغل یک بار دیگر بررسی شود.

- نوع قراردادها هم در بهشت زهرا مشکل دارد و این سازمان اغلب مسئولیتی در قبال نیروهای پیمانی و روزمزد بر عهده نمی گیرد. آیا در این لایحه به این موضوع هم رسیدگی می شود؟

- قرار است سختی مشاغل به نیروهای پیمانی نیز تعلق بگیرد و با تغییر پیمانکاران، نوع بیمه، سختی کار و سایر مشخصات شغلی کارکنان تغییر نکند. همچنین می توانیم ذیل این لایحه،‌ بحث قراردادی شدن نیروهای روزمزد را پیگیری کنیم. البته باید توجه داشته باشیم که بسیاری از کارکنان بهشت زهرا (س) به دلیل سختی کار، خودشان کار را رها می کنند و از این سازمان می روند.

- بعضا دیده می شود که جداول تعرفه مصوب شورای شهر برای قیمت قبور در بهشت زهرا (س) رعایت نمی شود. آیا برنامه ای برای رسیدگی به این موضوع دارید؟

- فکر نمی کنم تعرفه ها بیش از چیزی باشد که شورای شهر تعیین کرده است. ما در سال ۹۱ در آخرین مصوبه خود درباره تعرفه قبور مصوب کرده بودیم که ۸۰- ۷۰ درصد از فاز سوم بهشت زهرا (س) با قیمت های پایین فروخته شده و به دلیل همین ارزانی، از فاز سوم بسیار استقبال شده و دیگر کمتر کسی به دنبال خرید قبر در فازهای یک و دو است. ضمن اینکه روزانه حدود ۵۰ نفر به صورت رایگان در بهشت زهرا (س) دفن می شوند. علاوه بر این، لازم است که طبقات دوم و سوم قبور به قیمت بالاتری فروخته شود؛ زیرا افرادی که این طبقات را می خرند، ممکن است سالیان درازی آنها را خالی بگذارند و همین موضوع، باعث بالاتر رفتن قیمت قبور می شود. اما با این همه، لایحه اصلاح تعرفه قبور بهشت زهرا (س) به شورای شهر ارائه شده و در کمیسیون های مربوطه در حال بررسی است.

- شما در یکی از جلسات شورای شهر به این موضوع اشاره کردید که به لحاظ شرعی باید مشخص شود کسی که یک قبر را می خرد، تا چند سال مالک آن است. آیا فکر می کنید سلب مالکیت از قبور قدیمی می تواند معضل پر شدن بهشت زهرا (س) را حل کند؟

- این اقدام تنها می تواند مسکنی بر معضل بهشت زهرا (س) باشد. اما مسائل شرعی و ملاحظات دیگری در بهشت زهرا (س) مطرح است که حساسیت کار را بالا می برد. با این همه، دغدغه اصلی ما در مورد این سازمان، مسئله معیشت کارکنان و خدمات رسانی صحیح به مردم است.

- هنوز جایگزین بهشت زهرا (س) مشخص نشده است؟

- چند گزینه مطرح است، اما هنوز به هیچ تصمیم قطعی نرسیده ایم. با این حال قرار است شهرداری ظرف دو ماه آینده گزینه نهایی را به شورای شهر معرفی کند. البته باید توجه داشت که از زمان تحویل گرفتن زمین، ۳ تا ۴ سال طول می کشد تا فضا برای دفن اموات آماده شود.

- انتخابات هیات رئیسه شورای شهر در شهریور ماه برگزار می شود. به نظر شما رئیس بعدی کیست؟ رئیس فعلی ابقا می شود؟ و آیا شخصا کاندیدای عضویت در هیات رئیسه هستید؟

- قطعا کاندیدای هیات رئیسه نمی شوم، زیرا در حال حاضر هم مسئولیت سنگینی در کمیسیون برنامه و بودجه بر عهده دارم. بحث درباره انتخابات هیات رئیسه هم هنوز به طور جدی در شورا آغاز نشده و با اینکه احتمال هر اتفاقی می رود، اما فعلا هیچ تصمیمی گرفته نشده و برای ورود به این فضا هنوز زود است. اما فکر می کنم از یکی دو هفته دیگر، بحث درباره این انتخابات در شورا کم کم جدی شود.

- ماجرای حساب و کتاب های مالی بابک زنجانی با شهرداری به کجا رسید؟ کدام یک از دیگری طلبکار هستند؟

- بابک زنجانی از شهرداری طلبکار است.

- بالاخره معلوم نشد هزینه تمام شده پروژه صدر چقدر بوده است؟

- هزینه قطعی پروژه صدر در سال ۹۴ مشخص می شود. در سال ۸۹ یا ۹۰، وقتی که دلار ۱۱۰۰ تومان بود، فاینانس پروژه صدر به مبلغ یک میلیارد دلار بسته شد. اما در حین کار دو مشکل پیش آمد: اول اینکه قیمت دلار سه برابر شد و دوم تورم شدید که باعث گرانی مصالح و سایر هزینه ها شد. با این حال زمان افتتاح پروژه صدر به جلو کشیده شد که همین موضوع باعث می شود این پروژه هزینه های صرف شده برای ساخت را زودتر بازگرداند. باید توجه داشت که گردش پول در ایران طبق آمار نهادهای رسمی، دو بار در سال رخ می دهد، در حالی که باید ۱۰ بار در سال، گردش پول داشته باشیم. اما وقتی یک پروژه زودتر تمام می شود، می توان پروژه های دیگر را زودتر شروع کرد و این باعث سودآوری می شود.

- پروژه بوستان ولایت هم پس از افتتاح شتابزده در ۶۶ روز، نیمه کاره رها شده و بخش اعظم این پارک به جز کمربند حاشیه ای آن، لم یزرع رها شده است. برنامه شهرداری و شورا برای آن چیست؟

- گاهی اجرا نکردن پروژه ای از اجرای شتابزده آن بهتر است. بوستان ولایت هم از آن پروژه هایی است که اگر خالی و لم یزرع باقی بماند، بهتر از آن است که آن را از نظر تراکمی به سرعت پر کنیم. شورا از شهرداری خواسته برای حدود ۲۰۰ هکتار فضای بوستان ولایت، طرح جامعی ارائه شود که طرح های تفریحی، خدماتی، فرهنگی، تجارت جهانی و ... در آن در نظر گرفته شود.

- به نظر می رسد از شتاب پروژه های عمرانی در تهران کاسته شده است. علت چیست؟

- اینطور نیست و در حال حاضر با توجه به اولویت برنامه پنج ساله دوم شهرداری درباره حمل و نقل عمومی، مترو در اولویت قرار دارد. زیرا بین حمل و نقل شخصی و عمومی، اولویت برنامه با حمل و نقل عمومی است و بنابراین شهرداری از احداث بزرگراه ها و تونل ها، به سمت سرعت بخشیدن به تکمیل خطوط نیمه کاره مترو رفته است. در همین راستا عملیات عمرانی خطوط ۳، ۶ و ۷ مترو سرعت بالایی پیدا کرده است.

- با این اوصاف قرار است دیگر پروژه های بزرگراهی در تهران نداشته باشیم؟

- خیر، این به معنای توقف عملیاتی عمرانی بزرگراهی نیست و طرح امتداد بزرگراه کردستان تا پمپ بنزین یمن در دستور کار است. همچنین تقاطع بزرگراه شیخ فضل الله و خیابان ستارخان و پل ستارخان نیز در دست احداث است. علاوه بر این تقاطع بزرگراه آزادگان، جاده امام رضا (ع) و شهید شوشتری نیز پروژه مهمی است. همچنین کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با همکاری کمیسیون برنامه و بودجه، شهرداری منطقه یک و معاونت فنی و عمرانی شهرداری برای استخدام مشاور توافق کرده اند تا برای ساخت بزرگراهی در شمال شهر و بالای میدان تجریش، به صورت تونل امکان سنجی صورت بگیرد. با این همه، اولویت گذاری بر این است که بیش از آنچه اتوبان ساخته شود، باید مترو ساخته شود.

- حضور وزرا در شورای شهر را تا چه حد در رفع مشکلات تهران موثر می دانید؟ کدام وزیر بیشتر به وعده های خود عمل کرده است؟

- حضور وزرا در شورای شهر به طور کلی بسیار خوب است، چون بسیاری از مسئولان دولت پیشتر در شهرداری و شورای شهر حضور داشته اند و به مشکلات تهران از یک سو و ظرفیت های شورای شهر از سوی دیگر آگاهند و ارتباطات اعضای شورا با کابینه هم در جلب توجه دولت به مسائل تهران موثر است. در این جلسات، هر دو طرف مشکلات را مطرح می کنند و ارتباط مدیریت شهری با دولت و قول کمک از سوی قوه مجریه در سال مدیریت جهادی در رفع مشکلات بسیار موثر است. اما فکر می کنم در بین وزرایی که تا کنون به شورای شهر آمده اند، وعده های وزیر نفت در عمل بیشتر تحقق یافت، البته تحقق کامل وعده های وی با موانعی هم مواجه است، اما اثرات حرف های آقای زنگنه در تبصره های بودجه دولت دیده شد. برای مثال بسیاری از تنظیمات لازم در سفر شهردار تهران به چین را وزیر نفت انجام داده بود.

- وزیر نفت گفته بود که همه هزینه های لازم برای توسعه حمل و نقل عمومی در تهران، به ویژه مترو را تقبل می کند. آیا این وعده تحقق یافت؟

- یکی از مشکلات اساسی درباره مترو این است که بانک ها برای ارائه تسهیلات، به مترو اعتماد ندارند و حتی سند ساختمان معاونت حمل و نقل و ترافیک را هم به عنوان تضمین قبول ندارند. هنوز کارگروه مشترکی درباره مترو بین مدیریت شهری و دولت تشکیل نشده تا این مشکلات را بررسی کنیم.

- مطالبات مترو از دولت پرداخت شد؟

- مطالبات تهران از دولت به طور کلی مربوط به دولت قبلی بوده که دولت فعلی باید آن را بپردازد و در حال حاضر بودجه لازم برای این کار را ندارد. البته دولت باید در بحث مالیات های شهری به شهرداری کند و با همراهی مجلس شورای اسلامی، دست شهرداری را در دریافت مالیات های شهری باز بگذارند.

- آیا دولت سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی و مالیات بر ارزش افزوده را پرداخته است؟

- دولت قبل در بحث جریمه ها به شهرداری کمک نکرد و تنها ۳۷ میلیارد از ۲۶۰- ۲۵۰ میلیارد تومانی را که سهم شهرداری از محل جرایم بوده پرداخته است. اما سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده مرتبا به حساب شهرداری واریز می شود.

۱۳۹۳/۵/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...